קרב אפליקציות: האובר כבר הגיע, בגט עוד חיפשו נהג
מעבר לבעיית הזמינות שמאפיינת את שתי האפליקציות בסופי שבוע, בדקנו את נוחות וחוויית השימוש. המסקנה? תחרות בריאה עוד עשויה להביא אתכם אל היעד בזמן
מישהו עוד זוכר איך זה להזמין מונית בשיחת טלפון או, רחמנא ליצלן, לעצור אחת ברחוב? בסוף השבוע האחרון הכריזה אפליקציית הנסיעות אובר על כניסה רשמית לשוק הישראלי - לאחר שנת פיילוט בשירות מוגבל בשעות הלילה. אובר אינה אפליקציה להזמנת מוניות כי אם אפליקציה שמעודדת נסיעה שיתופית וחברתית בתשלום מופחת. השוק נשלט בשנים האחרונות בידי אפליקציה אחת בלבד - GETT, ששינתה מהותית את הדרך שבה אנשים הורגלו להזמין מוניות. נכון, בין שתי האפליקציות יש שוני רב - אבל גם לא מעט קווי דמיון, שאותם בהחלט אפשר לבדוק ולהשוות.
בסוף השבוע האחרון נקלעתי למצב די שגרתי. יום שישי, שעות אחר הצהריים, האוטובוסים בתל אביב נגמרו אבל הפרלמנט החברתי עוד מנשנש. כשהגיעה השעה (15:42 ליתר דיוק) לנסוע הביתה לגבעתיים - ניגשתי אל ברירת המחדל שלי - אפליקציית גט. אלא שהזמינות של גט בסופי שבוע בתל אביב בפרט ובאזור גוש דן בכלל ידועה כבעייתית. אז המתנתי. 12 דקות לתוך זמן ההמתנה לאפליקציה שתשדך לי נהג, נזכרתי שאובר כבר פועלת גם בשעות היום. התלבטתי 3-2 דקות אם זמן הורדת האפליקציה החדשה וההרשמה אליה שווה את ההמתנה, והחלטתי לעשות את התהליך ולהשאיר את גט פועלת ברקע, שתמשיך לסרוק אחר נהגים.
אז הורדתי, נרשמתי, מילאתי פרטי תשלום וקיבלתי מחיר מוכן מראש, נמוך בכ-15 שקלים מזה שככל הנראה הייתי נדרשת לשלם בגט. האפליקציות ממשיכות לרוץ במקביל, ואובר מחפשת לי נהג. לאור הביקורות שכבר נכתבו ביום ההכרזה על השירות החדש ועל היעדר זמינות של נהגים - לא היו לי תקוות גדולות במיוחד, אבל כבר ממש רציתי להגיע הביתה. ואז זה קרה, נהג של אובר סימן שהוא מגיע לאסוף אותי, האפליקציה של גט עוד סורקת. 7 דקות נסיעה מהיעד ו-34 דקות אחרי שביקשתי להזמין מונית מגט - עדיין לא נמצא לי שידוך הולם.
לזכות אובר ייאמר כי מרגע ההכרזה על הרחבת השירות בישראל - הודיעו על בעיית זמינות והסבירו כי היא אמורה להיפתר ככל שיותר נהגים יירשמו לשירות. לזכות גט ייאמר שחוץ מבסופי שבוע אין בעיית זמינות של נהגים. לכן, העמדת שני השירותים האלה ראש בראש דווקא במהלך סוף השבוע אמורה לנטרל את הפער המובנה בין אפליקציה ותיקה ומבוססת לשירות חדש. בכל זאת, זמינות היא לא העניין היחיד כשמדברים על קווים מקבילים.
נתחיל באפליקציה עצמה. כשירות מבוסס האפליקציה של גט מציעה מגוון של שירותים משלימים - כולל שירות המשלוחים היעיל למדי והזמנת מוניות מראש וסוגים שונים של כלי רכב למספר נוסעים גדול יותר. האפליקציה של אובר בישראל עדיין בסיסית ולא כוללת, למשל, שירות נסיעות שיתופי, שאמור להוזיל את המחיר למשתתף אפילו יותר.
הממשק בשתי האפליקציות די דומה וכולל בעיקר מסך מרכזי של מפה שבאמצעותה אפשר גם לעקוב אחרי הנהג. לעומת זאת, אפליקציית אובר עולה מהר יותר במכשיר, נקייה יותר מבחינה ויזואלית ומאפשרת כאמור קבלת מחיר מראש לפני אישור ההזמנה, כך שאפשר לוותר על הנסיעה אם המחיר לא מתאים.
באפליקציית אובר הליך סריקה אחר הנהגים מהיר יותר - בערך שתי דקות של המתנה לפני שמתקבלת ההודעה אם נמצא נהג או לא, ואפשר לעבור לניסיון הבא. בגט מדובר במסך שסורק במשך דקות ארוכות לפני קבלת ההודעה שלא נמצאה מונית. לכאורה זה עניין שרירותי, אלא שיש כאן אמירה סמויה של אובר לגבי משך הזמן שבו אנחנו אמורים להמתין לשידוך לנהג, וכל מי שעשה שימוש באפליקציה בחו"ל יודע שעל פי רוב זה אכן לא לוקח יותר משתי דקות.
כדאי גם לומר משהו על חוויית הנסיעה. הנסיעה בגט דומה לכל נסיעה שגרתית במונית. באובר, לעומת זאת, יש תחושה קצת אחרת - לפחות מהתרשמות קצרה. נכון, לא חיכו לי בקבוק מים או שקע טעינה לטלפון - תנאים שהפכו לסטנדרט בנסיעות אובר בחו"ל וראוי שיהפכו לסטנדרט גם כאן. אבל בכל זאת, הנהג שאסף אותי המתין בנימוס לכך שאני אפתח בשיחה והיה מוכן להעביר את הנסיעה גם בשקט מוחלט, בלי הערות מיותרות, בלי לסטות מהמסלול הקצר ביותר כי "סמכי עליי, אני מכיר", בלי לעצור לנוסעים אחרים בדרך או "להקפיץ ידידה" - חוויות מוכרות לכל מי שמרבה לנסוע במונית.
מוכרחים לציין שבינתיים איגוד המוניות ומשרד התחבורה טוענים שאובר פועלת באופן לא חוקי בארץ ופועלים כדי לעצור את האפליקציה, אבל מבחינת הנוסע הסביר מדובר באלטרנטיבה די ראויה - בעיקר בשעות שבהן הזמינות של גט בעייתית (כאמור, הבדיקה שלנו נערכה במהלך סוף שבוע אחד). בעולם, אגב, יש תחרות גם בשוק אפליקציות המוניות וגם בשוק אפליקציות הנסיעות הפרטיות - שווקים שבעצמם מתחרים זה בזה. התוצאה היא הוזלת מחירים והיצע מגוון של חלופות עבור הנוסעים, שיכולים לבחור בשירות המתאים להם - וזה תמיד מבורך.