מנכ"ל מארוול: "אוהבים את ישראל כי אין בה עיגול פינות"
מאט מרפי, נשיא ומנכ"ל חברת מארוול, יצרנית שבבים אלקטרוניים מסביר בראיון בלעדי ל-ynet למה הוא אוהב את ישראל, מדוע מארוול היא לא רק קומיקס ואיך היא כן קשורה לעתיד של המכוניות האוטונומיות והערים החכמות
כמו חברות ענק אחרות בעולם סימנה גם מארוול את ישראל כיעד מועדף להקמת מרכזי פיתוח. בראיון בלעדי ל-ynet מסביר מנכ"ל החברה, מאט מרפי, מדוע יצרנית השבבים בחרה להקים שני מרכזי פיתוח בארץ. "בישראל נמצא הלב של כל תחום ה-Switching של החברה וחלק מהפעילות בתחום הרכיבים המוכללים (SoC) מבוססי ARM. זהו מרכז אסטרטגי ביותר", הוא אומר. "התחרות על כישרונות בישראל היא חריפה. אנו ברי מזל שיש לנו היסטוריית פעילות של 20 שנה בארץ ואנו גאים ושבעי רצון מהביצועים של הצוות בישראל. הפעילות כאן היא נכס לחברה ואנו נמשיך להשקיע בה".
חברת מארוול הוקמה בשנת 1995 והיא מעסיקה כיום קרוב ל-5,000 עובדים ב-18 מרכזי פיתוח ברחבי העולם, שניים מהם נמצאים בישראל, אחד בפתח תקווה והשני ביקנעם. במרכזים בארץ מועסקים כ-650 עובדים כשרובם המכריע מהנדסים. תחום הפיתוח העיקרי בישראל עוסק בתקשורת והוא מספק מערכות מיתוג למרכזי נתונים של ארגונים ובנוסף גם מערכות Systen On Chip ליישומים שונים.
למרפי יש לא מעט מחמאות לעובדיו בישראל: "אחרי שביקרתי כאן לראשונה כמנכ"ל, עדכנתי את חברי ההנהלה על הפעילות בישראל: שיטות העבודה שפיתחו בארץ, המשמעת, הרצינות, היסודיות - שמהווים מודל לאופן שבו החברה כולה צריכה לעבוד. הצוות בישראל הוא יוצא דופן בקנה מידה עולמי", הוא אמר בראיון. "יש לזכור כי בתחום הסיליקון אסור לעשות שגיאות, שכן המחיר עלול להיות שישה חודשי עבודה והגעה באיחור לשוק. אחד היתרונות הבולטים שאני מזהה כאן הוא העובדה שאין 'עיגולי פינות', בניגוד למקומות אחרים בעולם".
מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה לא מתרגש מהמצב הרגיש באזור. "ברור שיש לנו דאגות לאור האתגרים שאיתם ישראל מתמודדת", הוא מודה. "יחד עם זאת, אנו תומכים באופן חד משמעי במרכז הישראלי ואנו גאים בו. למארוול יש מרכזים במקומות נוספים בעלי אתגרים גאו-פוליטיים, למשל, בדרום קוריאה. מדיניות החברה היא להתמקד בעשייה".
בראיון סיפר מרפי על פעילות החברה בעולם וכיצד משפיעה החברה עלינו כמשתמשי קצה. "בעולם המתקדם שבו אנו חיים, מועברות כמויות עצומות של מידע בכל רגע נתון על-ידי כל אחד מאיתנו", הוא אומר. מארוול מובילה בתחום הקריטי והחשוב של תעבורת נתונים ואחסון הנתונים. מארוול היא אחת החברות המובילות בעולם בתחום השבבים, אנו מתמקדים כיום באספקת טכנולוגיות יסוד לתשתיות הרשת בעולם, לרבות חוות 'ענן' (Cloud), תחנות בסיס, תשתיות תקשורת לארגונים ועוד.
"ה'ענן' הוא מחשוב ריכוזי עוצמתי מאוד, אשר בו מתבצע העיבוד של תעבורת הנתונים בכמויות גדולות ובקצבים גבוהים. פעילות הענן מחייבת רוחב פס עצום עם השהיות נמוכות. המכוניות האוטונומיות הן דוגמה לכך: מכונית אוטונומית דורשת העברת מידע של טרה-בייט שלם מידי יום. לא ניתן לבצע תעבורה בסדר גודל כזה על גבי מודם סלולרי ולכן נדרשים פתרונות ייעודיים. בינה מלאכותית מציבה אף היא אתגרים דומים".
מהן התוכניות שלכם לעתיד הקרוב?
צוותי המחקר והפיתוח של מארוול ישראל מפתחים בימים אלו שבבים לשוק מרכזי עיבוד הנתונים (Data Centers). השבבים הללו בעלי יכולות עיבוד תעבורה בקצבים מאוד גבוהים: שבב בודד, למשל, יוכל לתמוך בתעבורת נתונים של עיר בסדר גודלה של תל אביב. שבבים מתקדמים אלו הם הפתרון לצריכת המידע המתגברת בכל שנה והם שמאפשרים לכל משתמש צריכת אינטרנט מהירה ואיכותית. הרכיבים שלנו הינם חלק מתנופת הפיתוח של מארוול העולמית לשוק הנטוורקינג. המרכז בישראל הינו בחזית הטכנולוגיה והעשייה בתחום זה.
מה חלקה של מארוול בתחום המכוניות האוטונומיות?
על מנת להפוך את המכונית האוטונומית למציאות צריכים להתקיים מספר רב של תנאים. אציין שלושה מרכזיים: הראשון, יכולת עיבוד מידע מאסיבית. הכוונה לכוח עיבוד ברמה של שרת. למעשה המכונית היא מעין "מרכז מחשוב (Data Center) על גלגלים", אשר נדרש להתמודד עם משימות דומות לאלה של מרכז מחשוב רגיל.
השני, חיישנים. הדוגמה הבולטת היא מוביל-איי. השלישי, שבו יש למארוול יתרון יחסי מובהק ותפקיד מרכזי, הוא קיומה של הרשת והתשתית לתעבורת הנתונים בתוך המכונית: העברה אמינה הצורכת מתח נמוך וללא אבדן נתונים. כיום, חלק גדול מתעבורת הנתונים בין עשרות יחידות הבקרה האלקטרוניות, מתבסס על טכנולוגיות היסטוריות משנות ה-80, בדומה למודמים של חיוג מאותה התקופה.
מארוול מציעה ליצרני המכוניות כחלופה את טכנולוגיית ה-Ethernet שמאפשרת לשלב רשת מהירה וחכמה יותר. באמצעות טכנולוגיה זו ניתן גם להקטין את משקל המכונית (מספר הכבלים קטן יותר) וגם לספק תעבורת נתונים מהירה יותר. בנוסף, אפשר לשלב מצלמות 4K עבור מערכות ראייה משופרות ועוד. אין ספק שזו הזדמנות מדהימה ואנו שמחים שמארוול לוקחת בה חלק מרכזי.
האם מדובר גם בתקשורת בין המכוניות לבין עצמן?
כן. בנוסף לרשת ה-Ethernet בתוך המכונית אנו מפתחים גם מערכת בתחום האלחוטי וזו בעצם הזרוע השלישית של פעילותנו. לפני כחודשיים השקנו שבב מוכלל (Chipset) התומך ב-WiFi Bluetooth בהתאם לתקנים החדשים בתחום הרכב. תקשורת בתוך הרכב, כמו גם תקשורת בין רכב לרכב הן הזדמנויות לתעשייה ולמארוול. גם תחום אחסון הנתונים למכוניות הוא תחום מבטיח שבו יש למארוול יכולות גבוהות.
כיום תשתית האינטרנט צריכה לתמוך בתכני 4K ובצריכת ווידיאו כמו של נטפליקס. לאן העולם הולך בתחום זה ואיזה תפקיד משחקת בו מארוול?
אכן תכני 4K שכיחים ביותר. בנוסף תכנים כדוגמת ה Face Live (כ-800 מיליון משתמשים) מגדילים את התעבורה מידי שנה באופן אקספוננציאלי. מציאות זו מציבה בפני לקוחותינו אתגרים עצומים בתחום רוחב הפס. מארוול מתמקדת בטכנולוגיות מיתוג (Switching) המנהלות את התעבורה במרכזי המחשוב.
הצוות של גיא אזרד, מנכ"ל מארוול ישראל, מפתח את הטכנולוגיות החדשניות ביותר בעולם בתחום המיתוג. כיום יש מערכות מיתוג שתומכות בקצב של25GB לשנייה. במוצרים העתידיים שלנו יש כאלה שיתמכו ב-100GB לשנייה ואף GB400 בעתיד הרחוק יותר.
חשוב להבין כי העולם השתמש עד 10GB ב-15השנים האחרונות וכיום קצבי התעבורה עולים במהירות לרמות החדשות הללו. במבט היסטורי, מארוול אפשרה קיום רשתות Ethernet בקצבים של 100MB והיום אנחנו כבר מכוונים ל-100GB. תוך מספר שנים ניתן יהיה להפעיל את Face Live באיכות 4K.
מהי פעילות המו"פ שלכם בתחום הערים החכמות?
יש לנו לקוחות בסין שמפתחים את התוכנה שמקשרת בין המצלמות הפרוסות ברחבי העיר. מארוול מספקת את הטכנולוגיה שנמצאת 'מתחת' לאפליקציות הללו. נדרשות מערכות אחסון גדולות, במיוחד לתכני הווידאו שמפיקות מצלמות המעקב. נדרש כוח מחשוב גדול לאפליקציות כמו בינה מלאכותית, זיהוי פנים וקישוריות - Ethernet או אלחוטית.
גם בתחום זה אנו רואים את עצמנו כחברה המספקת לחברות את התשתית לבנות אפליקציות. ללא התשתית של מארוול ושל ספקים אחרים לא ניתן לבנות עיר חכמה. בסין בונים כיום ערים חדשות שלמות, כולל תשתיות רשת. חברה כמו Huawei למשל, פעילה בתחום זה ומארוול היא ספקית גדולה שלה.
מה היא האסטרטגיה של מארוול ביחס למיזוגים ורכישות לעומת צמיחה אורגנית?
בשנה החולפת מארוול צמחה ושיפרנו גם את הרווחיות. אנו מגייסים עכשיו עובדים ויש לנו תכניות צמיחה. לחברה אין חובות, יש לנו הצבר הון מזומן של 1.6 מיליארד דולר ואנו קונים בחזרה מניות של החברה על מנת לספק ערך לבעלי המניות שלנו. בחמש השנים האחרונות כל תעשיית הסמיקונדקטור עברה תהליך קונסולידציה. מארוול לא הייתה חלק ממנו. אנו בוחנים ברצינות חברות שונות כיעד למיזוגים ורכישות שכן זהו אמצעי להאיץ את הצמיחה שלנו וכן ליצור ערך לבעלי המניות.
מהי התחזית שלך לעתיד הרחוק? עוד מאה שנים, האם התקשורת תמשיך להתבסס על טכנולוגיות כמו Wi-Fi?
טכנולוגיית Wi-Fi היא מעניינת, אך כיום קצבי התעבורה שלה הם בין 10GB ל-40 בשנייה. טכנולוגיה זו היא בבחינת אתגר שכן ככל שתגדיל את קצב התעבורה, כך יתווספו מגבלות בטווח. אנו ממוקדים כיום בתחום האלחוטי המאותגר ככל שקצבי התעבורה עולים.
אם לסכם בקצרה, אין ספק שאנו חשים ברי מזל להיות חלק בבניית תשתיות העולם, במציאות המחייבת פתירת בעיות מורכבות ביותר. זו תקופה מרגשת ומארוול נוטלת בה חלק משמעותי. מארוול היא חברה אייקונית בארה"ב וברמה האישית, כשהוצע לי תפקיד המנכ"ל הסכמתי מיד.