שתף קטע נבחר

גוגל על הכוונת ב"60 דקות": איך היא הצליחה להפוך לענקית כזו?

תוכנית התחקירים הפופולרית "60 דקות" הקדישה פרק שלם ל"גוגל", להתנהלותה הדורסנית מול תחרות, להשקעה המוגזמת בחברות לובינג ולמקום המיוחד השמור לה בשולחן הרגולטורים

"גוגל היא שומרת הסף של הרשת": המילים האלה הדהדו היטב אמש (א') במהלך תוכנית התחקירים הפופולרית בארצות-הברית, "60 דקות", שהקדישה פרק שלם לשאלה "איך הפכה גוגל לכל כך גדולה?"

 

סונדר פיצ'אי, מנכ
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל(צילום מסך)

 

במובנים רבים, אין כאן הרבה חדש. גוגל, תחת חברת האם "אלפבית", נחשבת לאחת מארבעת התאגידים הטכנולוגיים הגדולים בעולם (לצד פייסבוק, אפל ואמזון), והיא ממשיכה לצמוח בקצב מסחרר במהלך שני העשורים האחרונים. בכל זאת, כבר מזמן לא מדובר רק על מנוע חיפוש.

 

 

במהלך התחקיר שוחח העיתונאי סטיב קרופט עם עו"ד המתמחה בהגבלים עסקיים, גארי ריבק, שלו היסטוריה עשירה בתביעות מול תאגידים טכנולוגיים, בהן תביעה כנגד חברת מיקרוסופט בשנות ה-90. כשנשאל, הוא משיב בפשטות: "כן, גוגל היא מונופול, ולא רק בתחום מנועי החיפוש".

 

והנה קצת מספרים: במהלך שנת 2017 כ-90 אחוזים מהחיפושים שנעשו ברשת בוצעו על ידי גוגל, ששולטת בערך ב-60 אחוזים מכלל הרווחים מפרסום המבוצע ברשת. מאז הונפקה בשנת 2004, רכשה גוגל למעלה מ-200 חברות, בהן פלטפורמת שיתוף הווידאו הפופולרית "יוטיוב", ומערכת ההפעלה הפופולרית בעולם - "אנדרואיד", הפעילה אצל כ-80 אחוזים מהמשתמשים.  

 

השאלה שצפה לאורך הפרק היא, איך יכול להיות שגוגל הפכה לכל כך גדולה מתחת לרדאר הרגולטורי? מלבד רכישות הענק, גוגל מוציאה סכומי עתק על חברות לובי. על פי התחקיר, רק בשנה החולפת שילמה גוגל למעלה מ-180 מיליון דולר ל-25 חברות שעוסקות בלובי. "לגוגל תמיד יש מקום בשולחן", אומר ריבק. קשרי הממשל אגב, כך על פי התחקיר, הלכו והתחזקו במהלך כהונתו של ברק אובמה.

 

אוזלת היד של הרגולציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אוזלת היד של הרגולציה(צילום: shutterstock)

 

אל מול אוזלת היד של הרגולציה האמריקנית, מוצגת הפעילות הענפה של נציבות התחרות באיחוד האירופי ובראשה מרגרט וסטגר, שבארבע השנים שלה בתפקיד הספיקה לקנוס את פייסבוק, אפל וגם את גוגל - בסכום חסר תקדים של 2.7 מיליארד דולר, בשל חשיפת השיטות שבהן היא מונעת תחרות.

 

כיממה לפני פרסום התחקיר מניית גוגל כבר ספגה ירידה לא דרמטית בעליל, לצד ביקורת נוספת: מסתבר שהחברה הסירה את המוטו שמלווה אותה מיום הקמתה -"אל תהיו רשעים" (Don't Be Evil) מהתקנון הפנימי שלה, ובמקומו השאירה את המשפט "Do The Right Thing", שמלווה אותה בשלוש השנים האחרונות.  

 

התחקיר של "60 דקות" מגיע בתזמון מדויק: גם בארצות הברית וגם באירופה, עדיין עסוקים בשאלת מחדל הפרטיות של פייסבוק ומנסים להסיק את המסקנות המתבקשות. רק לפני שבועיים נערך כנס המפתחים השנתי של החברה, ובו תפסו את הכותרות כמה הכרזות מרעישות, בהן תוכנית ה"רווחה הדיגיטלית" שמבקשת להעניק למשתמשים יותר שליטה על המידע ועל השימושים הטכנולוגיים שלהם.

 

כבר אז היה ברור שגוגל קוראת את המפה נכון, ומנסה להקדים תרופה למכת הביקורת הציבורית שעתידה לבוא: אחרי פייסבוק, גם המחוקקים וגם ציבור המשתמשים רוצים להרגיש שהם מבינים קצת יותר טוב את העולם המוזר של ה-World Wide Web, ואם כבר ביקורת - אז מול מי שמחזיקה את המפתח האמיתי לאינטרנט, גוגל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים