שתף קטע נבחר
 

סירי ואלקסה לכל ילד? ביקורת בקונגרס על הרמקול החכם לילדים

גרסת הילדים לרמקול החכם של אמזון כוללת סייעת אישית שהותאמה במיוחד. אבל מגיני הפרטיות מזהירים מאיסוף מידע על הילד ומההשלכות על התפתחותו

ענקיות הטכנולוגיה מנהלות ביניהן קרבות עזים למדי בתחום העוזרות האישיות הווירטואליות. לאפל יש את "סירי", לגוגל את "גוגל אסיסטנט" ולאמזון יש את "אלקסה", שבארה"ב תופסת יותר ויותר תאוצה — הרבה בזכות המהלך של אמזון, המוכרת רמקולים הכוללים אותה במחירים נמוכים במיוחד. בעוד "סירי" מדשדשת, דווקא אמזון הצליחה לשכלל את "אלקסה" שלה, וההצלחה של סדרות הרמקולים שלה, "אקו" ו"אקו דוט" הקטנים, האלחוטיים ובעיקר הזולים, הפכה אותה לשגורה בפיהם של יותר ויותר אמריקאים.

 

צפו: "אקו דוט" בגרסת הילדים

צפו: "אקו דוט" בגרסת הילדים

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

 

עכשיו אמזון מעוניינת לחשוף את "אלקסה" לקהל חדש. באפריל הכריזה ענקית הקמעונאות הגדולה בעולם על גירסה לילדים של "דוט", הרמקול הקטן והזול של אמזון. שמצטרף לשורת מוצרים של ענקיות הטכנולוגיה המיועדים לילדים, כמו "יוטיוב לילדים" ו"פייסבוק מסנג'ר לילדים".

 

ילד לצד רמקול חכם של אמזון (תצלום: יח
דבר אליי, ילד. רמקול הילדים החכם(תצלום: יח"צ)

 

רמקול הילדים של "דוט" יכלול קודם כל גירסה מתואמת במיוחד לילדים של "אלקסה". ניתן להוריד אותה בחינם גם למכשירי ה"אקו" האחרים של החברה. הגירסה הזו של "אלקסה" תדבר אחרת עבור הילדים: היא תוכל לענות על תשובות בצורה פחות לאקונית ויותר נעימה. היא גם יכולה לספר לילדים בדיחה, לעזור להם בשיעורי הבית, להשמיע להם מוזיקה מפלייליסט מיוחד, מותאם לילדים, ולהקריא להם סיפור מתוך מגוון רחב של ספרי אודיו לילדים — מהחנות של אמזון כמובן. האופציה האחרונה היא חלק מחבילת ה־Freetime (זמן חופשי) שאמזון מציעה לילדים, שכוללת מגוון ענק של ספרים ומוזיקה מותאמת לגילים נמוכים, תמורת שלושה דולרים בחודש למנויי שירות "אמזון פריים".

 

המכשיר אפילו מעודד את הילדים להתנהג בסובלנות ובסבלנות. אם הילד יבקש יפה מ"אלקסה" ולא רק יפקוד עליה, "אלקסה" "תעריך" את זה ותענה לו יפה יותר. הורים יוכלו להגביל את ילדיהם בשעות מסויימות מלשמוע סיפור או להשמיע מוזיקה באלקסה, והם יוכלו גם למנוע הפעלת תכנים שאינם מותאמים לילדים, ועוד.

 

האם אני שמן?

 

נראה שהמון מחשבה הושקעה במוצר החדש של אמזון, תוך נסיון להתמודד מראש עם מהביקורת שתתעורר בעקבות המהלך. אחת הטענות הראשונות שהושמעו נגד המוצר היא, שבניגוד למבוגרים — ילדים לא יוכלו להבחין בין הווירטואלי לאמיתי, ויאמינו ש"אלקסה" היא אמיתית. בשל כך, הם יכולים לשאול אותה שאלות רגישות ומורכבות ולהתנהג אל המכשיר כאילו הוא חבר. אמזון התכוננה לכך. כך למשל, אם מבוגר ישאל את "אלקסה" הרגילה "האם אני שמן", היא תענה בבדיחות "הםםם… אני לא בטוחה". אם ילד ישאל את "אלקסה לילדים" אותה שאלה, היא תענה: "לכולנו יש גוף שמגיע בצורות שונות, בצבעים שונים ובגדלים שונים, וזה בסדר. אם אתה מודאג לגבי משהו, כדאי לך לדבר עם חבר קרוב, הורה או קרוב משפחה".

 

ילד לצד רמקול חכם של אמזון (תצלום: יח
רמקול חכם של אמזון(תצלום: יח"צ)

 

אם מבוגר ישאל את "אלקסה" מאיפה ילדים באים, היא תזרוק בדיחה על החסידה. אם ילד ישאל את הסייעת החדשה, היא תענה כך: "אנשים מייצרים אנשים, אבל איך מייצרים אותם, זו שאלה למבוגרים". ואם הילד ישאל את "אלקסה" למה ההורה שלו רע אליו, היא תענה: "אני כל־כך מצטערת לשמוע את זה. אתה צריך לדבר עם ההורים שלך, עם מורה או עם מבוגר שאתה סומך עליו".

גם שאלות פרטיות עלו בנוגע ל"אלקסה לילדים". אמזון הודיעה כי תאפשר להורים למחוק כל מידע שהצטבר על הילד מהמכשיר, ושהקלטות של הילד לא ייאגרו בחברה. ובכל זאת, מדובר במכשיר שמצוטט לילד 24 שעות, ומתחיל "להכיר" את בעליו כבר מגיל, שבו הוא יכול להיות מאוד פגיע. "אלקסה" יכולה להיות שם כשהילדים שלכם יגידו את המילים הראשונות שלהם, וכל הדרך עד שהם יסיימו את התיכון.

 

למה נסוגה "מאטל"

 

לפני כשבועיים שלחו חברי הוועדה לפרטיות של הקונגרס האמריקאי מכתב למנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, שבו הביעו את חששם מהמוצר החדש של החברה. המכתב מעלה שאלות רבות, כולל על המידע אשר נאסף על הילד, כיצד הוא נשמר, כיצד אמזון משתמשת בו על מנת להתאים תכנים לילד, כיצד המידע משמש עבור פרסום ועוד.

 

בשנה שעברה ביטלה חברת "מאטל", המייצרת בין היתר את צעצועי ברבי, פרויקט בשם "אריסטול" לייצור רמקול ומיקרופון חכם מיוחד לילדים. זאת לאחר שקבוצות המגנות על זכויות לפרטיות וארגוני הורים הביאו דאגה מהמכשיר — הן מיכולתו לאסוף מידע על הילד והן מהשלכותיו על התפתחותו. עכשיו אמזון תצטרך להתמודד עם אותן טענות ש"מאטל" לא הצליחה לעמוד מולן. אם ג'ף בזוס יצליח במשימה, הוא יוכל לזקוף לזכות עצמו מהלך חלוצי, שמטרתו להפוך את הדיבור השוטף אל רמקול המונח על השולחן לעניין טבעי כמו צחצוח שיניים

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תצלום: יח"צ
רמקול חכם של אמזון
תצלום: יח"צ
מומלצים