תקדים באוסטרליה: תיקנתם אייפון בחנות פרטית? האחריות עדיין בתוקף
חברת אפל נתבעה בשל סירובה לתקן מכשירים שהושבתו לאחר עידכון, בטענה שטופלו קודם על-ידי טכנאים שאינם מוסמכים על-ידה. היא נקנסה בכ-6.7 מיליון דולר
בית משפט באוסטרליה קנס את חברת אפל ב-9 מיליון דולר אוסטרלי (כ-6.7 מיליון דולר אמריקני) על סירובה לתקן בחינם מכשירי אייפון ואייפד שטופלו בעבר במעבדות שאינן מורשות לכך - בדרך-כלל להחלפת מסך סדוק.
המכשירים שבהם מדובר הפכו בלתי שמישים עקב תקלה שהתחשה ב-2015 ונודעה כ"שגיאה 53", הנוגעת לזיהוי טביעת האצבע, לאחר שבעליהם הורידו עדכון למערכת ההפעלה.
ארגון הצרכנים האוסטרלי (ACCC) טען בבית המשפט, כי לפחות 275 לקוחות אוסטרליים, שמכשיריהם הושבתו בשל התקלה, לא הצליחו לקבל שירות בחברה בשל הטענה כי מכשיריהם תוקנו בעבר על-ידי "צד שלישי" - טכנאים שאינם מוסמכים על ידי אפל, וכי הדבר "מבטל את האחריות".
לפי החוק האוסטרלי, המקובל גם ברוב מדינות המערב, לקוחות זכאים לתיקון או להחלפה, ולפעמים להחזר כספי, אם מתברר כי המוצר שרכשו פגום בתקופת האחריות.
לדברי שרה קורט, נציבת ארגון הצרכנים האוסטרלי, הקנס שהושת על החברה הוא הרף העליון של עונשים על הפרת החוק הצרכן באוסטרליה. "זוהי תוצאה טובה עבורנו, וחשוב יותר – זו תוצאה טובה עבור הצרכנים", אמרה.
ה"וול סטריט ג'ורנל", המדווח על המקרה, מציין כי רק לאחר שנודע לאפל כי ה-ACCC מנהלת חקירה בעניין, היא החלה לפצות צרכנים שמכשיריהם הושבתו על-ידי "שגיאה 53".
על-פי פסק הדין, "עצם העובדה שאייפון או אייפד תוקנו על-ידי מישהו אחר שאינו מוסמך על-ידי אפל, לא יכולה להפסיק את אחריות היצרן". עוד הוסיף בית המשפט, כי "כאשר יש כשל גדול של מוצר, לצרכן יש זכות לבחור אם הוא מעוניין בהחזר מלא, בתיקון המכשיר, או בתחליף".
אפל הודתה בעובדות, והבטיחה כי תפעל לשפר את נהליה על מנת להבטיח בעתיד את קיום הוראות חוקי הצרכנות המקומיים. לפי החברה, "אפל פועלת באוסטרליה כבר יותר מ -35 שנה ואנחנו עובדים קשה כדי להציע ללקוחותינו את השירות הטוב ביותר. אנחנו כל הזמן מחפשים דרכים לשפר את השירות שאנו מספקים, והיו לנו שיחות מאוד פרודוקטיביות על כך עם ארגון ACCC. אנו נמשיך לעשות כל שביכולתנו כדי לספק שירות מעולה לכל הלקוחות שלנו באוסטרליה".