עשור לאפסטור: האפליקציות שנחטפו מהמדף ועשו היסטוריה
חנות האפליקציות של אפל חוגגת עשר שנות קיום: מה המשחק הפופולרי ביותר בכל הזמנים? איזו אפליקציה הכי רווחית? ומי החברה הישראלית שהתברגה לרשימת עשרת הגדולות?
מצליחים לחשוב על יום אחד שעובר בלי שימוש באפליקציות לטלפון החכם? לפני עשר שנים בלבד המצב היה שונה לגמרי: חנות האפליקציות של ענקית הטכנולוגיה אפל, ה"אפסטור", תציין מחר (ג') עשר שנות קיום. זו נקודת ציון משמעותית במיוחד, מכיוון שהאפסטור הצמיחה סביבה שוק שלם, וכוננה מציאות חדשה בכל מה שקשור בשימוש במכשירים ניידים.
האפסטור הושקה ב-10 ביולי 2008, עם 500 אפליקציות בלבד. חודש וחצי מאוחר יותר הכריזה גוגל על המתחרה - ה"אנדרואיד מרקט", הידועה בשש השנים האחרונות כ"פליי סטור". חנות האפליקציות של אפל הציתה כלכלה חדשה ומשגשגת של מפתחי אפליקציות במודלים כלכליים שונים, והביטוי "There's an App for that" (או בעברית: יש אפליקציה לזה), הפך לתשובה שגורה עבור כמעט כל צורך אנושי, בין אם הוא אמיתי ושימושי (אפליקציות ניווט, מסחר אלקטרוני או משחקים), ובין אם הוא מטופש וסתמי (זוכרים את האפליקציה לבחירת אבטיח?).
חברת המחקר App Annie הוציאה דו"ח מפורט לרגל עשר שנות אפסטור, ובו דירוג של האפליקציות המובילות "בכל הזמנים", כלומר, במהלך העשור האחרון. ליתר דיוק, מרבית הנתונים שנאספו הם בין השנים 2010-2018, והם כוללים את האפליקציות הפופולריות ביותר על פי מספר הורדות, האפליקציות הרווחיות ביותר, והמשחקים המובילים. לצד אלה, החברה ביצעה ניתוח וחיזוי לגבי רווחים עתידיים, וכן השוואה מול הפעילות של "פליי סטור", חנות האפליקציות של גוגל למשתמשי אנדרואיד.
על פי הנתונים, בממוצע השווקים הנבחרים בעולם, משתמשים מתקינים כ-100 אפליקציות על המכשירים שלהם, ועושים שימוש חודשי בכ-40. בנוסף, משתמשי iOS מייצרים יותר רווחים (כלומר, משלמים יותר כסף על אפליקציות ועל רכישות בתוכן) מאשר משתמשי אנדרואיד, למרות שבאחוזים מדובר בנתח שוק קטן משמעותית. בשנת 2017 למשל, כ-30 אחוז מהורדות האפליקציות בוצעו בחנות אפסטור, לעומת 70 אחוזים בחנות של גוגל.
ויש גם נתונים על האפליקציות עצמן: המשחק שהורד הכי הרבה פעמים בכל הזמנים הוא, איך לא, "קנדי קראש סאגה". אחריו ברשימה "Subway Surfers", "פרוט נינג'ה" ו"קלאש אוף קלאנס". את המקום הראשון ברשימת המשחקים הרווחיים תופס "קלאש אוף קלאנס", ואחריו "קנדי קראש סאגה" ו"מונסטר סטרייק".
את דירוג האפליקציות שאינן משחקים מובילה פייסבוק, ומיד אחריה פייסבוק מסנג'ר ויוטיוב, כאפליקציות שהורדו הכי הרבה פעמים. האפליקציות הכי רווחיות הן אחרות לגמרי: נטפליקס בראש הרשימה, ספוטיפיי מיד אחריה ופנדורה במקום השלישי - כולן אפליקציות של שירותי סטרימינג בעלי אפשרות למנוי פרימיום בתשלום.
ויש גם זווית ישראלית: הדו"ח כולל בין השאר דירוג של 10 החברות שהמשחקים שלהן זכו להכי הרבה הורדות בתולדות האפסטור. "טאבטייל" הישראלית הגיעה למקום השמיני, לפני ענקית המשחקים הצרפתית יוביסופט. בראש הדירוג נמצאות EA, טנסנט וגיימלופט, ואפשר למצוא בו ענקיות נוספות כמו רוביו ("אנגרי בירדס"), זינגה ודיסני. ההישג הזה זה הופך את טאבטייל לחברת משחקי המובייל הישראלית המצליחה ביותר כרגע בעולם. לטאבטייל יש סך של 500 משחקים בחנויות האפליקציות, ועד כה סך ההורדות של משחקי טאבטייל ברחבי העולם מגיע ליותר מ-1.5 מיליארד.
"טאבטייל", שהוקמה ב-2010, פיתחה במקור ספרי ילדים לאייפד, אך עד מהרה שינתה את הכיוון למשחקי ילדים לסמארטפונים וטאבלטים, ומיצבה את עצמה כמפיצת המשחקים המובילה בקטגוריה הזו. "בשלב הזה חיפשנו מה הדבר הגדול הבא, והגענו למסקנה שהדבר הזה הוא ז'אנר ה'היפר קז'ואל'", אומר מנכ"ל החברה, שגיא שליסר. "היפר קז'ואל" הוא כינוי לז'אנר משחקים קליל מאוד, שניתן לשחק בזמן קצר ובאמצעות לחיצות פשוטות על המסך. את הטרנד התחיל במידה מסוימת הלהיט "פלאפי בירד" מ-2014. לדברי שליסר, מדובר בשוק של מעל מיליארד דולר בשנה.
"השקענו הרבה משאבים ויצרנו שותפויות, ובסוף 2017 התחום הזה הקפיץ את ההכנסות שלנו והביא אותנו לליגה שלא היינו בה. בינואר האחרון, היינו מספר 3 בכל ההורדות, גם באנדרואיד וגם ב-iOS", הוסיף.
המשחק המצליח ביותר של החברה בז'אנר הזה הוא Run Sausage Run! שגרף כ-50 מיליון הורדות מאז שהושק בדצמבר האחרון, באפסטור ובפלייסטור ביחד. לצידו אפשר למנות את Mr. Kicker ואת DIY Fashion Star כמשחקים בולטים בקטלוג של החברה. "טאבטייל" משיקה משחקים בקצב גבוה, ורק השנה צפויה החברה להשיק 100 משחקים נוספים. לא כל המשחקים מצליחים – ואלה שלא צוברים תאוצה נסגרים.
החברה מעסיקה כ-200 עובדים, רובם בישראל, מקדוניה וסין, ועובדת גם עם אולפני משחקים חיצוניים. החברה רשמה בשנה שעברה הכנסות של 65 מיליון דולר והיא צפויה להכפיל אותן בשנה הבאה. "אני גאה בחברה, בעובדיה ובמה שהשגנו עד כה. אנחנו מתחייבים להמשיך לעבוד קשה כדי למצב את עצמנו כאחת מחברות המשחקים המובילות בעולם", סיכם שליסר.