שתף קטע נבחר
 

"ירידה בהפצת פייק ניוז בפייסבוק, עלייה בטוויטר"

חוקרים שבדקו 570 אתרים שמפיצים חדשות מזויפות גילו כי האינגייג'מנט בפייסבוק צנח ביותר מ-50% אחרי הבחירות לנשיאות. הם מעריכים כי למאמצי הרשת החברתית הייתה "השפעה משמעותית". ומה קרה בינתיים בטוויטר?

האם המאמץ של פייסבוק להילחם בפייק ניוז  נושא פרי? לפי מחקר שהתפרסם בסוף השבוע בארה"ב, ייתכן שכן: חוקרים מאוניברסיטאות סטנפורד וניו יורק גילו כי הפצת פייק ניוז ברשת החברתית צנחה באופן דרמטי אחרי הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, בזמן שבטוויטר ההפצה של החדשות המזויפות רק המשיכה לעלות. שתי החברות התנצלו לאחרונה בפני הסנאט האמריקני על הטיפול האיטי בתופעה.

 

פייק ניוז (צילום: shutterstock)
עדיין בעיה, למרות הירידה. פייק ניוז(צילום: shutterstock)

 

החוקרים גיבשו רשימה של 570 אתרים המזוהים כ"יצרנים" של פייק ניוז ובחנו את רמת האינגייג'מנט (מעורבות גולשים - לייקים, תגובות ושיתופים) שלהם בשתי הרשתות החברתיות בהשוואה לכתבות של ארגוני תקשורת אמינים בין ינואר 2015 ליולי 2018.

 

מסקנות בערבון מוגבל

"האינטראקציה של האתרים האלה עם פייסבוק וטוויטר עלתה באופן יציב עד סוף 2016 - אז חלה צניחה של יותר מ-50 אחוז בפייסבוק, בזמן שבטוויטר נמשכה העלייה", כתבו החוקרים. 

 

יש לקחת את המסקנות הללו בערבון מוגבל: כאמור, החוקרים בחנו את הביצועים של כמה מאות אתרים גדולים ספציפיים לאורך זמן, כאשר למעשה סיפורי פייק ניוז מופצים גם על-ידי אתרים שונים וקטנים יותר שצצים ונעלמים במהירות. בנוסף, הרשתות החברתיות נוקטות צעדי מניעה - כמו מחיקה של פרופילים מזויפים או הסרה של סיפורי פייק ניוז מתוצאות חיפוש - שלא באו לידי ביטוי במחקר. 

 

שריל סנדברג בסנאט    (צילום: רויטרס)

שריל סנדברג בסנאט    (צילום: רויטרס)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:


החוקרים מודים כי המסקנות אינן מוחלטות, אבל הם מאמינים כי "למאמצים של פייסבוק להגביל את ההפצה של מידע מוטעה

בעקבות הבחירות ב-2016 הייתה השפעה משמעותית". סביר להניח שהמשאבים האדירים של פייסבוק מסייעים לה להתמודד עם התופעה באופן יעיל יותר לעומת טוויטר.

עם זאת, חשוב לציין כי למרות הירידה, רמת האינגייג'מנט של אתרי הפייק ניוז הללו בפייסבוק עדיין גבוהה וביולי 2018 היא עמדה של 70 מיליון לעומת 200 מיליון לחודש בתקופת הבחירות לנשיאות. בטוויטר היא עומדת על 4-6 מיליון.

בשבוע שעבר פרסם המגזין "ניו יורקר" כתבת פרופיל מקיפה על מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג, שבה הוא התייחס בין היתר לתופעת הפייק ניוז ברשת החברתית. "אף אחד לא רוצה שום כמות של פייק ניוז, זה נושא שאנחנו עוסקים בו באופן מתמשך ואנחנו צריכים לקחת אותו ברצינות".

 

עם זאת, צוקרברג הדגיש גם כי כמות הפייק ניוז בפייסבוק לא גבוהה כמו שאנשים חושבים והטיל ספק באפשרות שהמידע המוטעה שהופץ ברשת החברתית שלו השפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות: "אני לא חושב שזאת עובדה, אני חושב שצריך לחקור את הנושא הזה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים