הכרזת מלחמה: צוקרברג מוריד את הכפפות
חיכוכים עם סמנכ"לית התפעול שריל סנדברג, המייסדים שנוטשים והלחץ להביא עוד משתמשים: מארק צוקרברג יוצא לקרב על פייסבוק, ולא מסתיר את זה
בשנתיים האחרונות נדמה שפייסבוק עוברת ממשבר למשבר: המעורבות הרוסית בקמפיין הבחירות לנשיאות ארצות הברית, תופעת הפייק ניוז שהגיעה לשיאים חדשים, משבר קיימברידג' אנליטיקה, מייסדי וואטסאפ ואינסטגרם שהחליטו לעזוב, ביקורת ציבורית וקריאות לרגולציה ופרצת אבטחה נוספת. בשבוע שעבר, חשף תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" את אופן ההתמודדות של צוקרברג ויתר הבכירים בפייסבוק עם שורת המשברים, והוא ממשיך לעורר הדים.
ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם כי בחודש יוני האחרון, צוקרברג כינס פגישה של בכירים בחברה ובמהלכה הכריז כי פייסבוק נמצאת במלחמה וכי הוא מתכנן להתנהל בהתאם. ההתנהלות הזו כוללת מהלכים אגרסיביים, חיכוכים עם בכירי החברה - עד כדי דחיקתם החוצה, ריכוז קבלת ההחלטות ופעולות מהירות. בין היתר נטען כי אחת מדמויות המפתח בפייסבוק, סמנכ"לית התפעול שריל סנדברג, חששה למעמדה ולתפקידה לאחר שיחה עם צוקרברג, בה הבהיר לה כי הוא לא מרוצה מהדרך שבה היא והצוות שלה טיפלו במשבר קיימברידג' אנליטיקה.
דווקא אחרי פרסום התחקיר של ה"ניו יורק טיימס", צוקרברג בחר להגן על סנדברג, ואמר כי שניהם לא ידעו על הקשרים של פייסבוק עם חברת המחקר Definers - שנשכרה על מנת לפגוע במהימנות של המתחרות והמבקרים של פייסבוק. "אני ידעתי על זה רק אחרי קריאת התחקיר, ושריל ידעה אחריי", אמר בשיחה עם עיתונאים.
סנדברג היא כמובן לא היחידה שסופגת אש. עזיבתם של מייסדי אינסטגרם הייתה גם היא מהלך משמעותי בחודשים האחרונים, כשהנסיבות לא לגמרי ברורות. ב"וול סטריט ג'ורנל" פרסמו שמייסדי אינסטגרם, קווין סיסטרום ומייק קריגר, עזבו בעקבות חילוקי דעות מכריעים עם צוקרברג ועם בכירים נוספים בפייסבוק, באשר לאופן שיתוף מידע של משתמשים בין הפלטפורמות. המלחמה של פייסבוק, שבאה לידי ביטוי בין היתר במאמצים גוברים לשימור קצתב הצמיחה של משתמשים בפלטפורמות השונות, הוביל לדרישה לשתף מידע של משתמשי אינסטגרם עם פייסבוק, כדי לשכלל את יכולת המיקוד של מפרסמים. מייסדי אינסטגרם לא הסכימו להתיישר עם הדרישה, ונאלצו לעזוב.
עוד פורסם כי צוקרברג הביע חוסר שביעות רצון מהאופן שבו החברה מתנהלת בטיפול בפייק ניוז ובשמירה על בטיחות בפלטפורמה. לאחר פרסום התחקיר הודיע צוקרברג שפייסבוק תקים ועדה חיצונית שתדון בערעורים שנוגעים להסרת תכנים מהפלטפורמה. "אני מאמין שהעולם טוב יותר כאשר אנשים יכולים לשתף את החוויות שלהם", אמר צוקרברג, "אבל באותו זמן יש לנו אחריות לשמור על האנשים. כשאתה מחבר בין שני מיליארד בני אדם, אתה הולך לראות את כל מה שטוב ואת כל מה שרע באנושות".
ומה לגבי המשתמשים עצמם? צוקרברג עובד על שיפור התדמית הציבורית שלו, ומקדם על הדרך את האסטרטגיה החדשה של פייסבוק בטיפוח קהילות. בשבועיים האחרונים הנוכחות של צוקרברג מורגשת יותר ברשת החברתית, כשהוא מצטרף לקבוצות שונות ואף מגיב בהן. בישראל, בחר להצטרף לקבוצת "סיקרט תל אביב", ואף הגיב כי הוא מעוניין לשמור על חיבור לישראל ולעיר.