פייסבוק מציגה: רשת חברתית במציאות מדומה
פרויקט Horizon הוא מרחב מדומה לאינטרקציות חברתיות, משחקים וכל מה שתחליטו ליצור בעצמכם. נשמע כמו מדע בדיוני? עם שורה של הכרזות מרשימות בכנס "אוקולוס קונקט 6", זה נראה קרוב מתמיד
מדובר במעין גרסת VR למשחקי ארגז חול קלאסיים כמו מיינקראפט, בשילוב חוויית משתמש של סקונד לייף. אלטרנטיבה בלתי מוגבלת למציאות. מעצבים אווטאר, מתחברים, ופוגשים במרחב וירטואלי אחד משתמשים אחרים - זרים מוחלטים, חברים או בני משפחה. משתמשים מכונים "אזרחי הורייזון", והם יוכלו לשחק, ליצור חוויות בלי שום ידע מוקדם בכתיבת קוד, לתקשר, להכיר, להתווכח. ההיסטוריה מלמדת שמתישהו בעתיד יהיה אפשר גם לבצע רכישות, לצפות בפרסומות ומי יודע - אולי יום אחד גם להטות מערכת בחירות אחת או שתיים, אבל זה בעתיד. כרגע, מדובר בשרטוט מפת הדרכים של ממשקים ממוחשבים, באמצעות שורה של הכרזות מרשימות ורמזים מסקרנים.
לצד פרויקט הורייזון, ההכרזה המרשימה ביותר היא זו של טכנולוגיית עקיבת הידיים (Hand Tracking) שתגיע בחודשים הקרובים בעדכון למשקפי אוקולוס קווסט. בפשטות זה אומר שממש בקרוב, משתמשי קווסט לא יצטרכו להחזיק שום בקר שליטה בידיים, אלא פשוט להניע אותן. בלי כפפות, בלי כבלים. זו בשורה טכנולוגית מדהימה, אבל פייסבוק ממש לא מתכוונת לעצור שם. צוקרברג הציג את הטכנולוגיה הזו כחרוז נוסף בשרשרת, בדרך לממשק נוירולוגי - כזה שיודע מה אתם רוצים לעשות על סמך מחשבות בלבד.
בנוסף, נודע כי מחלקת המציאות המדומה והרבודה של פייסבוק, עובדת על פיתוח משקפי מציאות רבודה (AR), וכן על פרויקט Live Maps, שמטרתו למפות את העולם בתלת-ממד. המיפוי ייעשה בצורה שיתופית, על ידי המשתמשים עצמם, והתוצאה שלו תהיה, למשל, לאפשר לאנשים להתהלך בעולם בעודם מרכיבים משקפי AR, ולקבל התראות וסוגים שונים של מידע על האובייקטים הממשיים שאותם הם רואים.
והיתה עוד הכרזה משמעותית - שמסתירה הרבה יותר ממה שהיא אומרת: אחרי ארבעה חודשים מוצלחים במיוחד מאז הושקו משקפי האוקולוס קווסט, פייסבוק מעבירה אליהם את כל הפוקוס. צוקרברג הכריז על "אוקולוס לינק", שמאפשר למשקפי קווסט להריץ תוכן שנועד לריפט. בכך גם אם זה ייקח עוד זמן, נגזר דינם של המשקפיים המחייבים מחשב עוצמתי, לטובת המוצר הנייד, למורת רוחם של גיימרים כבדים.
אם מחברים את שורת ההכרזות בכנס השנתי של אוקולוס - שבדרך כלל עובר מתחת לרדאר של מרבית האוכלוסיה, מקבלים מפה מאוד ברורה של העתיד הקרוב: במקום התראות בסמארטפון או בשעון החכם, נקבל אותן ישירות מול העיניים באמצעות משקפיים; נוכל להסתכל מוצר בסופר ולקבל עליו את כל המידע, כולל השוואת מחירים; את הזמן הפנוי נעביר במקום בגלילת פיד אינסופית ופסיבית על הספה - שקועים לגמרי במרחב וירטואלי, בלי מגבלות תנועה, בלי חיישנים ובקרי שליטה.
פייסבוק הולכת על כל הקופה עם מציאות מדומה, וכשמדובר בתאגיד בסדר גודל כזה - השינוי כבר מורגש. במשך יותר מעשור התחום של מציאות רבודה ומדומה סבל מקיפאון משמעותי, עד כדי הספדים ונאומי פרידה. לפני חודשים ספורים הושקו משקפי אוקולוס קווסט - וקשה להתעלם מההצלחה שלהם. אם יש מוצר שמסוגל להפוך VR לטכנולוגיה שאפשר למצוא כמעט בכל בית, זה הקווסט. הוא מעביר את הפוקוס מנתח שוק של גיימרים כבדים ומרופדים, לכל השאר. אפילו בסרטוני התדמית שליוו את הכנס אפשר היה לראות את השינוי: כבר לא גיימריות צעירות ומגניבות עם שיער כחול מקדמות את מוצרי המציאות המדומה של אוקולוס, אלא מי שנראות כמו הדודות שלהן. בעצם, אנשים שנראים כמו כולם.