שתף קטע נבחר
 

"כולנו סקרנים לדעת מה יחליף את פרויקט המכונית החשמלית"

ישי הלמות, הישראלי שלנו בדייסון, אומר שבחברה לא התאבלו על סגירת פרויקט המכונית החשמלית. על הפרק עכשיו מכשירי שיער ותאורה מהפכניים, אבל אין לו ספק שהחברה עוד תפתיע. דרכו של בוגר המכון הטכנולוגי בחולון לפסגת העיצוב של דייסון

המכון הטכנולוגי בחולון (HIT), שמציין 50 שנה להיווסדו בימים אלה, מוציא לשוק בוגרים בתחומי ההנדסה, הטכנולוגיה, המדעים וגם עיצוב. המשך הדרך של בוגרי התחומים הראשונים ברור למדי – הייטק ברוב המקרים. לעומתם החיים של בוגרי עיצוב מסובכים יותר, מיטלטלים בין העיצוב כאמנות לבין עיצוב תעשייתי ועיצוב מוצר, בין מסר חזותי לבין פונקציונליות טכנולוגית. בינינו, מי לא רוצה לעצב את האייפון הבא?

 

תשאלו את שי הלמות, שסיים את הלימודים כאן ב-2004, והיום משמש בתפקיד בכיר בתחום פיתוח המוצר בחברת דייסון הבריטית. הלמות הגיע כאחד מאורחי השבוע הבינלאומי שנערך במכון לאחרונה, וזו היתה הזדמנות ללמוד איך מגיע מעצב מוצר צעיר מחולון לאימפריית דייסון.

 

ישי הלמות דייסון (צילום: טל קירשנבאום)
הלמות עם הדייסון שלו (צילום: טל קירשנבאום)

כזוג צעיר החליטו ישי הלמות ואשתו לנסות ולחיות מספר שנים בחו"ל. ההזדמנות נקרתה דווקא בהולנד, שם התמקם הלמות בחברת פיליפס, ואישתו כדוקטורנטית בבית חולים בכרונינגן, שבמחוז פריזלנד שבצפון הולנד. "מאוד אהבנו לחיות שם", הוא מספר, אבל כשנולד להם הבן כנראה שהדברים קצת השתנו: "ההולנדים מאמינים שלא מחממים את חדרי השינה גם כשבחוץ מינוס עשר מעלות", הוא מספר, "הם מאמינים שצריך לשים תינוקות בעריסה שעה ביום בחוץ גם כשיורד שלג. אני חושב שאם יעשו בדיקה, יתברר שיש שם הרבה פחות אנשים חולים בחורף, מאשר בישראל".

 

כך או כך, אחרי שבע שנים בהולנד עקרה המשפחה מערבה, לבריטניה. "היו לי כמה אפשרויות, אבל נורא רציתי לעבוד בדייסון כי זו חברה שמשקיעה בטכנולוגיה ובחדשנות". וכך הגיע הלמות למשרה שמצאה חן בעיניו במרכז דייסון בעיירה המונמנת מאלמסברי, שמעלתה העיקרית היא קרבתה ללונדון. "ג’יימס דייסון (מייסד החברה) הוא מהאזור, ואת הסדנה הראשונה שלו עם המחרטה המפורסמת הקים לא הרחק, בבאת’”.  

 

צפו: ביקרנו במפעל המנועים של דייסון בסינגפור

צפו: ביקרנו במפעל המנועים של דייסון בסינגפור

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כאן התקדמה הקריירה של הלמות בקצב מהיר. אחרי שלוש שנים במחלקת מייבשי השיער Supersonic נוסף מכשיר עיצוב השיער Airwrap ולפני כשנה מונה הלמות לתפקיד מנהל המוצר בקטגוריית טיפוח השיער החדשה בתוספת הפתעה קטגוריית מייבשי הידיים.

 

מה זה אומר להיות מנהל מוצר?

 

"יש מחלקה שעושה את הפיתוח המוקדם, בונה קונספטים ועיצובים טכנולוגיים. הקונספטים עובדים לקבוצה שלי, שעוסקת בפיתוח מוצרים חדשים, ואנחנו הופכים אותם למוצרים, בוחנים אותם, עושים מבחני ריסוק, ממשקים עם המשתמש. בסופו של דבר אנחנו מעבירים את זה לקבוצת הייצור".

 

יש הבדל בין פיתוח מוצר בדייסון לבין חברות אחרות?

 

"דייסון מכוונת תמיד להיות להיות בפלח השוק הגבוה, וזה בא לידי ביטוי בהרבה מובנים: למשל, איך אתה מרגיש כשאתה מחזיק את המוצר ביד. דייסון לא מייצרת סתם פלסטיק, אין חלקים שאין להם פונקציה, לעומת חברות אחרות שמייצרות הרבה קליפות, נפח, סגנון לא בהכרח פונקציונלי, ג’יימס דייסון אומר שמאוד חשוב שמה שלא צריך להיות לא יהיה במוצר. שלכל דבר יהיה שימוש ספציפי. כשמסתכלים בזה רואים שאין באמת הרבה אוויר. המוצר כל כך קומפקטי ודחוס, שאנחנו נלחמים לפעמים על כל מילימטר כדי להכניס עוד פונקציה פנימה".

 

דייסון סינגפור (צילום: ynet)
מכשירים מפורקים מוצגים במפעל דייסון, סינגפור (צילום: ynet)

 

זה מצדיק מחירים כמו 1,700 שקל לסופרסוניק או 2,500 שקל ל-Airwrap?

 

"הרבה אנשים שואלים אותי על מה הולך המחיר של המוצרים, אז כן, המון כסף הולך למחקר ופיתוח. חשוב לנו למשל, שכל מה שכתוב על הקופסה, אנחנו יכולים לעמוד מאחוריו. בחברות אחרות יש הצהרות שהן לא יכולות לעמוד מאחוריהן. אנחנו מוודאים מחקרית שאנחנו יכולים, ולשם הולך הרבה כסף. בתחום המנועים למשל, כדי לייצר מנוע שהתפוקה וניצול החשמל שלו טובים, הדיוק במנוע מגיע למיקרונים. כשאתה מתחייב לאיכות כזו, אז זו הרבה אחריות".

 

ואחרי כל זה, יש עוד משהו שבגללו אנשים מאוד רוצים שיהיה להם דייסון. אולי העיצוב?

 

"יש משהו באיך שאנחנו מרגישים את זה, בחוויית המשתמש. יש הרבה מחשבה אצלנו באיך שהאדם ירגיש. ג’יימס עצמו אומר שהוא רוצה מעצבים בחברה וכך יש הרבה עובדים, שמתחילים בעיצוב או פיתוח מוצר ומוצאים את עצמם אחרי שנים בשיווק. אתה תמצא אצלנו מעצבים בעמדות מאוד בכירות, שהתחילו כמעצבים ועברו לדברים אחרים. החברה תומכת, מציעה קורסים לפיתוח, מה שתבחר. מתוך 3,500 עובדים באנגליה, מעל 1,000 הם מעצבים, שזה לא נורמלי… היתרון הוא שנוצרת שפה משותפת. לכולם חשוב שכל מוצר יהיה אייס רציני. אני חושב שזה לא קיים באף חברה אחרת”.

 

דייסון סינגפור (צילום: ynet)
מפעל המנועים של דייסון בסינגפור (צילום: ynet)

 

כל העולם חיכה למכונית החשמלית של דייסון, והתאכזב כשדייסון הודיע על ביטול הפרוייקט בגלל סיבות מסחריות. העובדים בחברה מאוכזבים?

 

"לא הרגשתי את זה יותר מדי. החברה מאוד תומכת בעובדים וגם אלה שאיבדו את העבודה שלהם, ניסו למצוא להם משהו חלופי בחברה. כולנו סקרנים לדעת מה יהיה פרויקט הדגל שיחליף את המכונית. יש קומה שלמה אצלנו במחלקה לטכנולוגיות חדשות, עם צעצועים וכל מיני קונספטים וטכנולוגיות חדשות. יש שם אינסוף עשייה ומה שצריך שמישהו שם יחליט מה הדבר שעושים".

 

באילו כיוונים אתה רואה התקדמות בשנה הקרובה?

 

"בתחום מוצרי השיער יש השקה מתוכננת של מוצר ממש מרגש, אבל לא יכול לדבר עליו, רק להגיד שהוא יפתיע בקטגוריה שלו. פיתחנו מייבש ידיים עם צריכת אנרגיה מופחתת בלי להאריך את זמן הייבוש. זה חשוב למשל בתיאטראות, שמעוניינות להוציא כמה שיותר אנשים במהירות מהשירותים כדי לפנות מקום. תחום מייבשי הידיים מאוד חשוב לחברות ובנייני משרדים, שבאירופה נמדדים לפי יעילות וידידותיות לסביבה. מבחינה אקולוגית מגבות נייר גרועות לאין שיעור מכל שיטה אחרת, גם בגלל חומרי ההלבנה הכימיים של הנייר הממוחזר, גם בגלל צריכת האנרגיה בשינוע, וגם בגלל שהמגבות המשומשות נחשבות פסולת מסוכנת ומושלכות ביחד עם פסולת בתי חולים.

 

ישי הלמות דייסון (צילום: טל קירשנבאום)
הלמות עם ד"ר רפי ברכאן, ראש רשות המחקר במכון HIT וטלי מלאך בנאים, ראש מרכז החדשנות במכון(צילום: טל קירשנבאום)

 

"בתחום התאורה הוא תחום חדש ואנחנו רואים בתאורה חלק מיצירת סביבת עבודה בריאה יותר. אנחנו מפתחים עכשיו תאורה לחללים, בהמשך למה שהיה עד עכשיו - תאורה שולחנית. מי שעומד מאחורי זה הוא ג’ק דייסון, הבן של ג’יימס דייסון, שהקים לפני 15 שנה חברה לטכנולוגיית תאורה ולפני שלוש שנים חבר לדייסון. זה מביא עכשיו הרבה ערך מוסף לחברה. מדובר באיכות אור גבוהה, כולל GPS שמתאים את האור לסביבה הגיאוגרפית חיצונית ולשעת היום".

 

מה לקחת אתך מהלימודים במכון הטכנולוגי חולון לעבודה בדייסון?

 

"לקחתי הרבה דברים. קודם כל הישראליות שטבועה בנו, חוצפה חיובית. חוץ מזה במכון הטכנולוגי גורמים לך לחשוב איך לשפר, מין חוסר סיפוק תמידי. מי שהיה ראש המחלקה, אילון ערמון, אמר: 'מוצר טוב הוא מוצר שלא רואים את הזעה של המעצב עליו'. ואני אחרי לילה של עבודה וחשבתי שדווקא טוב שיראו שהתאמצתי. אבל כמעצב אני חושב שזה נכון: אתה רוצה שהמוצר יראה פשוט, ויהיה מורכב במידה הנדרשת. זה ליווה אותי בהרבה החלטות במהלך החיים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טל קירשנבאום
ישי הלמות, הישראלי שלנו בדייסון
צילום: טל קירשנבאום
מומלצים