גם אינסטגרם עושה הנחות לפוליטיקאים
הרשת החברתית הודיעה כי תסתיר פוסטים שיתגלו כפייק ניוז - אולם, בהתאם למדיניות של פייסבוק - תוכן שיוצר על-ידי פוליטיקאים יזכה ל"חסינות" ולא יעבור תהליך של בדיקת עובדות
למרות ביקורת מקיר-לקיר, פייסבוק מגינה באדיקות על מדיניות החסינות לפוליטיקאים מפני בדיקת עובדות: לאחר שהוכרזו הקווים המנחים של הרשת החברתית לקראת בחירות 2020 לנשיאות ארצות-הברית, לפיהם מודעות פוליטיות ותוכן אורגני של פוליטיקאים לא יועברו לגופים שאמונים על בדיקת עובדות ולא יסומנו כפייק ניוז, גם אינסטגרם מיישרת קו.
באינסטגרם הודיעו כי הם מרחיבים את שיתוף הפעולה הקיים של הפלטפורמה עם בודקי עובדות חיצוניים, וכי פוסטים המכילים תמונות וסרטונים שיימצאו כ"פייק ניוז" - יוסתרו על גבי הפלטפורמה, כלומר לא יופיעו בפיד ה"אקספלור" ולא בעמודי התיוג. מי שבכל זאת יתקלו הפוסטים מהסוג הזה - יראו אותם עם תווית שחוסמת את התוכן ועליה כתוב בפירוש שמדובר בתוכן שמכיל מידע שגוי, ויצטרכו, באופן אקטיבי, לאשר את הצפייה בו. באמצעות טכנולוגיה של התאמת תמונות - הפלטפורמה תזהה פוסטים דומים שמשותפים שוב ושוב, ותתייג את כולם במידה ויימצא כי אכן מדובר במידע בלתי מהימן.
מדובר בסימון תוכן שגוי משמעותי מזה שכבר קיים היום בפייסבוק - שמוסיפה אמנם תגית סימון, אבל משאירה את התוכן פתוח לצפייה. בדומה למדיניות של פייסבוק - שאינסטגרם נמצאת בבעלותה, מי שיהיו חסינים מפני סימון שכזה הם דווקא פוליטיקאים, שפוסטים אורגניים ומודעות שלהם לא יועברו כלל לבודקי העובדות ואי לכך גם לא יסומנו כשגויים. בפייסבוק הסבירו אז, שמקרים שבהם פוליטיקאים הם אלה שמפיצים פייק ניוז - הם בעלי חשיבות ציבורית, ולכן הפלטפורמה בוחרת שלא להתערב במקרים שכאלה.
פייסבוק ספגה ביקורות נוקבות לאחר שפרסמה את המדיניות המקלה עם פוליטיקאים. סמוך לאותה הכרזה, מיהר ג'ק דורסי, מנכ"ל ומייסד טוויטר, להצהיר כי בפלטפורמה שלו יאסרו פרסום מודעות פוליטיות באופן גורף - החלטה שזכתה גם כן לקיתונות של ביקורת מרגע שהתבהר כי גם עיסוק בנושאים פוליטיים וחברתיים לא יתקבל כמודעות בטוויטר.
אינסטגרם היא לא פלטפורמה קלאסית לשימוש בקרב פוליטיקאים - בעיקר הודות לדמוגרפיה הצעירה המאפיינת אותה. למרות זאת, בשנה האחרונה החלו יותר ויותר פוליטיקאים לעשות בה שימוש דווקא כדי לפנות לקהלים צעירים יותר - והדוגמה המקומית הבולטת היא השימוש הנרחב של בנימין נתניהו בפלטפורמה. לאינסטגרם יותר ממיליארד משתמשים חודשיים, כחצי מהם עושים שימוש יומי בפיצ'ר הסטורי הפופולרי.