כישלון או פסק זמן: על עתיד השעון החכם
המספרים מדברים: השעונים החכמים, שהיו אמורים להיות הלהיט הבא, כשלו בניסיון לכבוש את השוק. היצרניות לוקחות פסק זמן, ומתמקדות בינתיים בניטור כושר ובריאות. העתיד על-פי ראש פרויקט השעונים של גוגל
רק לפני שנים ספורות הם נראו כמו ההבטחה הגדולה הבאה: השעונים החכמים היו אמורים להיות הלהיט הבא, זה שיחליף את הסמארטפון ויחולל מהפכה חדשה בחיינו הדיגיטליים. הנבואות הללו לא היו שמורות רק לפרשנים - הכסף דיבר פה, ובגדול. כמעט כל היצרניות הגדולות השקיעו הון בפיתוח שעונים כאלה.
אך אם מסתכלים על ענף השעונים החכמים בחודשים האחרונים, אי-אפשר לחמוק מהמסקנה המתבקשת: עד עכשיו הם כשלו בנסיון לכבוש את השוק. וגם אם יש להם לא מעט קונים - הגאדג'טים החדשים הללו נותרו מוצר נישתי בלבד, שעתידו לא ברור.
החדשות הרעות נחתו בזה אחר זה. באוקטובר האחרון פירסמה חברת מחקרי השוק IDC דו"ח, לפיו ברבעון השלישי של 2016 חלה ירידה של 51.6% במשלוחי השעונים החכמים למשווקים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד: 2.7 מיליון יחידות לעומת 5.6 מיליון בשנה שעברה. אפל, שאחראית על רוב מכירות השעונים החכמים בעולם, ספגה ירידה חדה בהתאם - 71%.
בינתיים, שורה של השקות גדולות שתוכננו ל-2016 נדחו למועד מאוחר יותר. לנובו החליטה לדחות את השקת הדור הבא של השעון החכם שלה, מוטו 360 (מבית מוטורולה, שנמצאת בבעלותה), למועד בלתי-ידוע - אם בכלל. בלנובו הסבירו זאת בהיעדר ביקוש צרכני שיצדיק השקה של דגם חדש מדי שנה. גם וואווי ו-LG לא הציגו השנה דגמים חדשים של שעונים חכמים. אינטל, מצידה, הכריזה על ריקול - החזרה לצורך החלפה - של השעונים החכמים Basis Peak של חברת Basis שנמצאת בבעלותה.
גוגל עצמה דחתה את ההשקה של הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה שלה לשעונים חכמים, אנדרואיד Wear 2.0, לשנה הבאה.
והמכה האחרונה, ואולי העצובה ביותר: חברת הסטארט-אפ Pebble, שהצליחה למצב עצמה כאחת מהשחקניות הבולטות בענף ולקבץ סביבה קהל מעריצים נאמן - קרסה. נכסיה העיקריים נמכרו ליצרנית צמידי הכושר והבריאות פיטביט ב-40 מיליון דולר. למעשה, Pebble כחברה וכמותג ייעלמו, והמוצרים החדשים שלה, השעון החכם Pebble Time 2 וה־Core (גאדג'ט שמיועד להאזנה למוזיקה בעת ריצה), בוטלו לחלוטין. מי שכבר הזמין, יקבל את כספו חזרה.
"גם לסמארטפון לקח זמן"
אז מה קרה פה? השעונים החכמים התגלו אולי כגאדג'ט חביב עבור חובבי טכנולוגיה, אך רבים אחרים לא ממש הבינו בשביל מה בכלל צריך מסך נוסף על היד. השעון החכם הוא פשוט עוד גאדג'ט שצריך לזכור להשתיק בכניסה לפגישה, ולהטעין בלילה. הוא מציג אמנם התראות, כמו מיילים והודעות, שמתקבלות בסמארטפון שלכם, אך רצף ההתראות והצפצופים לפעמים מעמיס יותר מאשר עוזר. תוסיפו לזה מחירים גבוהים, מכשירים ומערכות הפעלה בוסריות ותכונות מוגבלות - ותבינו למה לקוחות פוטנציאליים רבים בחרו להמתין ולהתרחק.
אבל לא כולם חושבים שנחרץ גורלם של השעונים החכמים. מנכ"ל אפל, טים קוק, למשל, אמר לא מכבר כי ה"אפל ווטש" מסתמן כאחת המתנות הנחשקות בעונת החגים בארה"ב, ובשבוע הקניות הסוער של נובמבר האחרון מכירותיו היו גבוהות מכל שבוע אחר בהיסטוריה של המוצר.
דיוויד סינגלטון, סגן נשיא להנדסה בגוגל, שעומד בראש פרויקט אנדרואיד Wear, מערכת ההפעלה של החברה לשעונים חכמים, אומר בראיון מיוחד כי צריך לזכור כי האימוץ הראשוני של השעונים החכמים מהיר אף יותר מזה של הסמארטפונים בשנותיהם הראשונים. "הדוח של IDC אולי מדויק, אך הוא לא מתאר את התמונה כולה לגבי מה שמתרחש כרגע בתעשייה", מסביר סינגלטון. "הירידה החדה נרשמה משום שההשוואה נעשתה מול רבעון השלישי ב־2015, תקופה שבה היה זינוק חד במכירות, ובה הושקו גם ה'אפל ווטש' המקורי וגם דגמי שעוני אנדרואיד רבים".
סינגלטון מזכיר כי "השעונים החכמים נמצאים עדיין בתחילת דרכם בשוק, ממש כמו הסמארטפונים בימיהם הראשונים".
עם זאת, סינגלטון מודה כי השעון החכם לא צפוי להחליף את הסמארטפון באופן מלא. "אנחנו נעים לעולם שבו יש הרבה מכשירים בגדלים ובצורות שונות שמחוברים לאינטרנט - כולל מכוניות וטלוויזיות. סמארטפון הוא מכשיר עם מסך, שמתאים לקריאה וליצירה, וזה הגיוני עבורו. שעונים חכמים יחליפו חלק מהשימושים של הסמארטפון - אולי אפילו שיחות - אך הסמארטפונים עצמם יישארו בסביבה".
עדכונים מהאישה
סינגלטון עצמו עונד שעון בעל כרטיס סים, כלומר כזה שמסוגל לתפקד עצמאית, גם ללא קישור לסמארטפון. "השעון החכם גורם לי להשתמש פחות בטלפון בסיטואציות מסוימות. לפעמים אני משאיר את הטלפון בבית, בעיקר בסופי שבוע, כשאני מסתובב ולוקח את הבת שלי. אז חשוב לי שאשתי תוכל להתקשר אליי אבל לא אכפת לי לגבי מיילים. יש זמנים נוספים שהמכשיר נותר בכיס שלי ועל השעון מופיעות התראות - נניח מאשתי, ששולחת לי עדכונים לגבי הבן הקטן. אני רואה, מתרגש, אבל לא צריך להוציא את הטלפון כדי להגיב".
בימים אלה שוקדים בצוותו של סינגלטון על פיתוח האנדרואיד Wear 2.0, שייצא בשנה הבאה ויכלול שורה של חידושים: אפליקציות יוכלו להציג מידע על פני השעון; השעון יציע לכם לשלוח בחזרה תגובות אוטומטיות לפי הודעות שקיבלתם; תהיה אפשרות להגיב עם אימוג'י וציורים, תהיה אפילו מקלדת זעירה על המסך הקטן.
אנדרואיד Wear 2.0 יכלול גם תכונות חדשות, שישפרו את השעונים החכמים כמכשירי ניטור בריאות וכושר. "בעוד כמה שנים יהיה חשוב לנו ללבוש מכשיר שינטר את הבריאות, כי כך נדע לזהות דברים מראש, לפני שנהיה חולים", הוא אומר.
ואכן, בתעשייה הולכת ומתגבשת ההכרה, כי השימוש העיקרי והחשוב ביותר של השעון החכם, לפחות בעתיד הנראה לעין, הוא שמירה ומעקב בריאות וכושר. ההבנה היא שהשימוש העיקרי בשעונים החכמים הוא ניטור פעילויות כמו ריצה ושחייה ומדדים כמו מהירות דופק, והצגת מידע מפורט, עם תובנות בהתאם.
אריק מיג'יקובסקי, מייסד Pebble, הודה בראיון לאתר "בקצ'אנל" כי הרעיון שהשעונים החכמים יהפכו לסוג של סמארטפון נוסף על פרק היד לא צלח. במקום זאת, הפוקוס עבר דווקא לתחום הבריאות. Pebble לא למדה את השיעור הזה בזמן - ושילמה את המחיר.
אפל דווקא זיהתה את המגמה: כאשר השיקה לא מכבר את "אפל ווטש סדרה 2" היה ברור שהדגש העיקרי הוא על בריאות וניטור פעילות. החברה הוסיפה לשעון GPS, שיאפשר לאנשים לצאת רק עם השעון שלהם לריצה ולצפות לאחר מכן במסלול על מפה; וכן עמידות למים, שתאפשר לשחות איתו. זו הייתה תפנית ברורה מההשקה של "אפל ווטש" הראשון, שבו אפל עסקה בעיקר בתקשורת בין אנשים, בהצגת התראות ובשימוש באפליקציות ומשחקים.
מחכים לפיצוח
המעבר למגמה החדשה לא יהיה קל: השוק מוצף כבר שנים במכשירי כושר לבישים שונים - משעוני הדופק הוותיקים עד צמידי כושר זולים ופשוטים, שעושים את העבודה. לא בטוח שאנשים ירצו יותר. ברור כרגע שבענף השעונים החכמים - וענף הגאדג'טים הלבישים כולו - מחכים עדיין לפיצוח.
בינתיים, בפני מי שמעוניין לרכוש שעון חכם בישראל עומד מבחר לא רע של מכשירים מצוינים, אף שחלקם הגדול כבר החל להתיישן. החדש ביותר הוא "אפל ווטש סדרה 2"; סמסונג משווקת בארץ את השעון החכם Gear S2, שעולה החל מ־1,500 שקל והושק ב־2015, ובינואר היא צפויה להשיק כאן את דגמי ה-Gear S3 החדשים, שיצאו בספטמבר האחרון. המכשירים מריצים את מערכת ההפעלה טייזן. ואילו וואווי מוכרת משנת 2015 את ה-Huawei Watch עם אנדרואיד Wear ב־1,330 שקל. סוני מוכרת את Smartwatch 3 משנת 2014 ב-990 שקל, ו־LG את ה-G Watch Urbane מ-2015, ב-1,490 שקל.
הכתבה פורסמה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"