שתף קטע נבחר

 

"בילדינג 8": הפרויקט הסודי של פייסבוק

לא די בשני מיליארד משתמשים ובהכנסות עתק מפרסומות: פייסבוק רוצה לפתח גם גאדג'טים חכמים לשימוש המוני. במעבדת החומרה הסודית שלה, "בילדינג 8", מפתחים מערכת לשליטה בסמארטפון באמצעות המוח, מכשירים מודולריים וגם רחפנים

באחד הבניינים הסמוכים למטה הראשי של פייסבוק במנלו-פארק, קליפורניה, מפתחים עשרות עובדים את המוצרים הגדולים הבאים של החברה. אלא שהפעם לא מדובר באפליקציה חדשה, בעיצוב שונה של כפתור ה"לייק" או בשכלול של הניוזפיד: במעבדות הסודיות הללו שוקדים אנשי הרשת החברתית דווקא על פיתוח גאדג'טים חדשים: מכשירי חומרה פיזיים לשימוש ביתי-צרכני; טכנולוגיה חכמה, שאותה - כך מקווה החברה - הקהל הרחב ירכוש במיטב כספו.

 

רג'ינה דוגן מדברת על "בילדינג 8"

רג'ינה דוגן מדברת על "בילדינג 8"

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

למרות שלפייסבוק יש כבר שני מיליארד משתמשים ברשת החברתית ובאפליקציות שלה, כיבוש המרחב המקוון והדיגיטלי לא מספיק לה. וזו הסיבה שפתחה לפני שנה וחצי, בהשקעת ענק, את מעבדת פיתוח החומרה "בילדינג 8", על שם שמונה האותיות בשם facebook. בקבוצה הזו עמלים, ככל הנראה, על מוצרים שלא הייתם מעלים על דעתכם שדווקא פייסבוק תעמוד מאחוריהם: ממערכת לשליטה בסמארטפון באמצעות המוח, דרך רמקול-מצלמה ביתי חכם, ועד גאדג'טים מודולריים מתפרקים ואפילו רחפנים.

 

"המטרה של 'בילדינג 8' היא ליצור מוצרי חומרה צרכניים מגדירי קטגוריה, שמתמקדים קודם כל בתחום החברתי", נכתב בעמוד הרשמי של המיזם. "אנחנו שואפים לחדשנות בתחומי המציאות הרבודה והמציאות המדומה, בינה מלאכותית, קישוריות ועוד".

 

קשוח, אבל יפהפה

החשיפה הרשמית של "בילדינג 8" הייתה באפריל 2016. פייסבוק גייסה מגוגל את רגינה דוגן, דמות כריזמטית שנחשבת למובילה בתחום המחקרי-טכנולוגי בארה"ב. בעבר עמדה דוגן בראש הסוכנות למחקר ביטחוני מתקדם של משרד ההגנה האמריקני (דארפ"א) ומאז פעלה בראש קבוצת פיתוח מחקרית בגוגל (ATAP). יחד איתה גויסו צוותים של מהנדסי צמרת במגוון תחומים, ובמיזם מתכננת פייסבוק להשקיע מאות מיליוני דולרים. דוגן לא מסתפקת רק במוחות ששוכרת החברה: בהובלתה, חתמה קבוצת "בילדינג 8" על הסכמי שיתוף פעולה עם 17 אוניברסיטאות.

 

צוקרברג גייס את רג'ינה דוגן (צילום: פייסבוק) (צילום: פייסבוק)
צוקרברג גייס את רג'ינה דוגן(צילום: פייסבוק)

 

מודל הפעולה הוא אותן קבוצות מחקר שמחזיקות חברות עמק הסיליקון, שמתמקדות בהימורים ניסיוניים וארוכי טווח, כמו Lab126 של אמזון, או "גוגל X" ו-ATAP בגוגל, שם עובדים על טכנולוגיות ניסיוניות. "'בילדינג 8' הוא הזדמנות לעשות מה שאני אוהבת", אמרה דוגן לאחר חשיפת המיזם, "טכנולוגיה שמוזרק אליה מדע נועז, ומולידה מוצרים שמעניקים תחושת קסם. זה קצת קשוח, אבל יפהפה".

 

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הסביר לאחר ההשקה כי "בילדינג 8" היא חלק מתוכנית אסטרטגית בת עשר שנים של החברה, שכוללת התקדמות בבינה מלאכותית, במציאות רבודה ובמציאות מדומה. "המטרה היא ליצור מוצרי חומרה שיקדמו את משימתנו לחבר את העולם", כתב.

 

בכוח המחשבה

אז מה בכלל עושים שם ב"בילדינג 8"? הפרויקט הראשון והיחיד שנחשף פומבית עד כה הוא גם העתידני וההרפתקני ביותר: טכנולוגיית קריאת מחשבות. מדובר בעצם בממשק שמאפשר לשלוט במכשירים שונים באמצעות המחשבה. בפייסבוק רוצים לבנות מערכת שתאפשר לנו להקליד על הסמארטפון, למשל, ישירות מהמוח - במהירות גדולה פי חמישה ממהירות ההקלדה באצבעות. תיאורטית, במקום שנצטרך להקליד על המקשים כדי לכתוב, המילים פשוט יופיעו בקצב המחשבה שלנו. הצוות מונה 60 מדענים ומהנדסים, שנשלפו מהמכונים והאוניברסיטאות המובילים בארה"ב.

 

החברה הבהירה, כמובן, שלא מדובר ב"פלישה למוח" או בקריאת כלל המחשבות - אלא רק בזיהוי הפעילות המתרחשת במיקום מסוים במוח, שבו המחשבות מתורגמות לדיבור. פייסבוק מדברת על "כובע נוירולוגי", לא פולשני, שיזהה את האותות במוח, ומאמינה שזו גם דרך מצוינת לסייע לאנשים בעלי מוגבלות.

 

שאר הפרויקטים נתונים תחת מעטה כבד של סודיות. מה שידוע התקבל בעיקר בזכות הדלפות וחשיפות שפורסמו בכלי התקשורת בארה"ב. כך, למשל, לפי אתר "ביזנס אינסיידר", ב"בילדינג 8" עובדים כרגע על מספר פרויקטים נוספים במקביל, כולל אחד שקשור למציאות רבודה (שילוב אלמנטים וירטואליים על גבי המציאות) ואחר, הקשור לפיתוח רחפן לשימוש ביתי-צרכני.

 

צוקרברג. לא נשאר מאחור (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
צוקרברג. לא נשאר מאחור(צילום: Gettyimages)

 

אתר בלומברג חשף, כי החברה שוקדת על פיתוח מוצרים נוספים, שכנראה יגיעו לשוק בקרוב יותר: הבולט ביניהם הוא מכשיר ביתי עם מסך, המיועד לשיחות וידיאו. יהיה לו מסך של 13-15 אינץ', עם מצלמה, רמקולים ומיקרופונים, והוא יופעל על ידי סייעת וירטואלית חכמה-קולית. המצלמה תזהה פנים, אנשים ועצמים במרחב החדר, ותעקוב אחריהם במהלך השיחה. לפי "ביזנס אינסיידר", שמו של הפיתוח צפוי להיות "אלוהה", והוא עשוי להגיע לשוק כבר במאי 2018 במחיר של כ־500 דולר. הרעיון, אגב, מזכיר מאוד מכשיר ביתי המיועד לשיחות וידיאו בשם Echo Show, שחברת אמזון חשפה לא מזמן.

 

וייתכן גם שפייסבוק, במקביל, מנסה להחיות מחדש רעיון אחר, שכבר נוסה, נכשל ונגנז אינספור פעמים בעבר: מכשירים מודולריים. סמארטפון, או גאדג'ט אחר, שאפשר להחליף בו רכיבים וחלקים לפי החשק והצורך, ולהתאים לשימושכם האישי. במקרה, או שלא במקרה, אנשי גוגל רבים שעבדו על פרויקט ARA - הטלפון המודולרי הגנוז של גוגל - תחת ניהולה של רגינה דוגן, עברו לעבוד תחתיה ב"בילדינג 8".

 

ככל הנראה, לפי שמועות שונות, ב"בילדינג 8" שוקדים גם על פיתוח מוצרים אחרים, הקשורים לטכנולוגיות צילום ולמידת מכונה. ייתכן שפייסבוק מתכננת מכשיר כלשהו שיאפשר לנו לצלם תמונות בצורה טובה יותר מבעבר.

 

חבילה שלמה

האם מישהו מופתע לשמוע בכלל שפייסבוק, ענקית שנולדה וחיה במרחב המקוון, שוקדת דווקא על פיתוח חומרה?

 

למעשה, החברה כבר צברה ניסיון רב בתחום. זה תקופה ארוכה שהיא מתכננת שרתים וציוד רשת עבור מרכזי הדאטה הענקיים שלה; היא מחזיקה באוקולוס, יצרנית של משקפי מציאות מדומה; היא עורכת ניסויים ברחפן ענקי, שישדר אינטרנט למקומות מרוחקים בגלובוס; ופיתחה גם מצלמת 360 ענקית. ב"בילדינג 8", כך מסתמן, הכיוון יהיה הרחבה והעמקה של המגמה הזו, עם דגש על מוצרים וגאדג'טים המיועדים להימכר בשוק, לקהל הרחב.

 

קל זה לא יהיה: לפייסבוק יש תחרות קשה מצד חברות גדולות ומנוסות בהרבה, בעיקר אפל, וכבר ראינו שהשוק של בניית ומכירת מכשירים נחשב למורכב, מסוכן, הפכפך ובלאו הכי סובל מרווחיות נמוכה. אז למה ענקית רשת חברתית, שמפעילה אתר ואפליקציות סופר־פופולריות, שעושה את רוב הונה מפרסומות דיגיטליות, צריכה להשקיע מאמצים ומשאבים בהימור כל כך מסוכן של בניית חומרה וגאדג'טים?

 

התשובה מתגלה כשמביטים על כל יריבותיה של פייסבוק. נראה שאין חברת טכנולוגיה אמריקנית המכבדת את עצמה, שלא נכנסה בשנים האחרונות לתחום החומרה הצרכנית. אמזון, שמרוויחה בעיקר ממכירות ברשת, בונה כבר מזמן רמקולים חכמים וטאבלטים; גוגל, ענקית חיפוש שמרוויחה ממודעות, מייצרת סמארטפונים, טאבלטים, רמקולים חכמים, סטרימרים ונתבים ביתיים. מייקרוסופט, בעלת מסורת מפוארת של מכירת רישיונות לתוכנות ומערכות הפעלה, החלה לפתח גם מחשבים ניידים וטאבלטים משלה. אפילו סנאפ, שמפעילה את אפליקציית סנאפצ'אט הפופולרית, השיקה משקפי מצלמה חכמים.

 

המטרות רבות, בין השאר לגוון ולהרחיב מעט את מקורות ההכנסה הקבועים. הרי בכל השוק מסתכלים בקנאה על הסכומים, בסדר גודל אגדי כמעט, שמגלגלות יצרניות אלקטרוניקה כמו סמסונג ואפל. אבל המכירות הן רק חלק מהעניין. מה שפייסבוק ומתחרותיה רוצות זה בעיקר לשלוט בכל "שרשרת המזון" של הצרכן המודרני. הן רוצות ליצור לנו אקו-סיסטם מלא, חבילה שלמה של שירותים ומוצרים, שיכבלו אותנו אליהן.

 

במובן הזה, מטרת המכשירים היא גם לקדם ולמנף את התוכנות ואת השירותים המקוונים של אותן חברות. פייסבוק, מן הסתם, רוצה למכור טאבלט לשיחות וידיאו או משקפי מציאות מדומה, לא רק כדי להרוויח כסף מהמכירה אלא גם כדי לשכנע אותנו לתקשר זה עם זה אפילו יותר על גבי הרשת החברתית שלה - וכך להגדיל את השימוש בפלפטורמה ואת ההכנסות מפרסומות ומאפיקים אחרים. בדיוק כמו שאמזון מוכרת רמקול חכם כדי שנשתמש בו לרכוש דברים ברשת; וכמו שגוגל רוצה שנקנה סמארטפון "פיקסל" בעיקר כדי לגרום לנו להשתמש יותר בשירותי הרשת השונים שלה, שמוטמעים עמוק במכשיר.

 

כי בסופו של דבר, מהפכת האינטרנט, האפליקציות והרשתות החברתיות מסתמכת קודם כל על שבבים, לוחות אם ומסכים - מחשבים, סמארטפונים וטאבלטים. הדור הבא של השירותים החכמים ידרוש חומרה חדשנית - ופייסבוק ומתחרותיה לא מתכוונות להחמיץ את הרכבת.

 

הכתבה פורסמה במוסף "ממון" ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פייסבוק
מארק צוקרברג ורג'ינה דוגן
צילום: פייסבוק
מומלצים