שתף קטע נבחר

ICO - ככה מגייסים היום כסף

מה זה ICO, למה כדאי להנפיק באמצעותו ואיך קרה שאימפריה כמו סין הוציאה את הנושא מחוץ לחוק? הכול על המהפכה החדשה בתוך מהפכת הענק של המטבעות הווירטואליים

מהפכת המטבעות הווירטואליים אמנם נראית בשיאה, אבל היא בעצם רק בתחילתה - לפחות ביחס לפוטנציאל העצום שאליו היא יכולה להגיע. מה שהתחיל כמטבע "גיקי" לפתרונות underground אפורים וגם פליליים, כמו תשלום כופר להאקרים או כתשלום לחברות הימורים במדינות שחסמו כרטיסי אשראי לאתרים מסוג זה, הפך בתקופה קצרה מאוד לתחום שהגופים המוסדיים ובעיקר הבנקים עוקבים אחריו באובססיביות ובדאגה (ובצדק).

 

שווי הביטקוין, המטבע הווירטואלי הראשון שהתחיל את המהפיכה בינואר 2009, עומד כבר על כ-4,800 דולר - כשרק השנה הוא עלה ב-600%.

 

 

שווי מטבע האיטריום הוא כ-300 דולר, עם תשואה של מאות אחוזים (הונפק ב-30 סנט).

 

 

מסיבה זו, רבים רוצים לרכוב על אפיק ההשקעה היחסית חדש הזה. כשאפיק זה התחיל, פחדו המשקיעים שמדובר בסוג של פירמידה וירטואלית ושכל הכסף יירד לטמיון. אבל עם הזמן רואים שהביטקוין לא כאן כדי להיעלם, וההשקעה הפכה כבר לגיטימית גם עבור משקיעים סולידיים יחסית. לכן, בעקבות הצלחתו, קמו עוד מטבעות וירטואליים רבים - והיום יש כבר מעל 850 כאלה.

 

בתוך עולם המטבעות הווירטואלים מתפתח תחום מרתק בשם ICO (ראשי תיבות של Initial Coin Offering). מדובר בעצם בדרך גיוס חדשה לחברות שמשתמשת בתחום המטבעות הווירטואליים.

 

איך זה עובד? לדוגמה, סטארט-אפ שרוצה לגייס מיליון דולר - במקום להקים מערך מניות ולהתמודד עם חוזים ומגבלות רגולרטוריות, ביכולתו פשוט ליצור מטבע וירטואלי בטכנולוגיית הבלוקצ'יין על פלטפורמת איטריום בעלות אפסית. במודל הזה, עבור כל X דולר שמשקיעים בו הוא נותן X מטבעות מהסוג החדש שיצר. זה היתרון הראשון והמשמעותי של הנפקה בICO: הפשטות והקלות.

 

היתרון השני והמשמעותי יותר הוא ערך הגיוס: כיוון שהמשקיעים תמיד מחפשים את הדבר הבא ונמשכים לטרנדים, חברות רבות שהשתמשו ב-ICO הצליחו לגייס סכומים גבוהים בהרבה מהשווי ומהציפיות של השוק - ואפילו מהציפיות שלהן (מתכון בטוח לבועה שעלולה להתפוצץ).

 

דוגמה מדהימה להנפקת ICO היא של חברת Bancor הישראלית - שגייסה בתוך שלוש שעות 153 מיליון דולר, כאשר המוצר עדיין לא פותח.

 

אז מה הלאה?

חלון ההזדמניות פה הוא קצר. כמות ההנפקות ב-ICO גדלה מיום ליום, מה שגרם אפילו לסין לאסור הנפקות כאלו עד שתבצע רגולציה בנושא (לא מהמדינות שבדרך כלל רצות להסדיר תחומים, בטח לא כחלוצה).

 

כרגע סין היא היחידה שהקפיאה את הגיוסים ב-ICO ומכאן זה כנראה יתפשט לשאר העולם. אבל בינתיים, כמו תמיד, הטכנולוגיה לא מחכה לאף אחד - וכנראה יעבור לא מעט זמן עד שהתחום יוסדר גלובלית.

 

השאלה כעת היא מה יבוא קודם - הרגולציה, או שהשוק יתקן את עצמו וההשקעות ילכו ויפחתו? מניסיון העבר, בעיקר בתחומי הטכנולוגיה, כוחות השוק מהירים הרבה יותר מהגופים המוסדיים והרגולציה.

 

אבי שטרית הוא מנכ"ל חברת YIT , חברת טכנולוגיה ודיגיטל מבית ידיעות אחרונות ו-ynet

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים