מלמדים את הנהג האוטונומי לחסוך
גָלוּלי, שהקימו לפני עשור יוצאי חיל האוויר כדי ללמד חברות סלולר לחסוך אנרגיה באתרי אנטנות ופעלה עד היום מתחת לרדאר, נכנסת לשוק הרכב. המטרה: לחסוך כסף למפעילי ציים אוטונומיים ומאוישים באמצעות בינה מלאכותית
היום אנחנו חושפים חברה נוספת שנכנסת לתחום, ופועלת מתחת לרדאר כבר מאז 2009. "גלולי", שהקימו יוצאי חיל האוויר רונן בראל ואיתמר מולצ'דסקי, מתמחה בבקרה מרחוק ובניהול אנרגטי יעיל של אתרים נייחים כמו מתקני אנטנות סלולריות. עיקר פעולתה הוא באמריקה הלטינית ובאפריקה, אך גם באירופה. החברה פועלת כבר ב־30 מדינות וב־2017 התגאתה שחסכה ללקוחותיה 330 מיליון דולר בהוצאות תפעוליות.
הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ ויו"ר אלרון וגיוון לשעבר דורון בירגר משמשים כיו"רים משותפים. "בשנתיים האחרונות הוכפל מספר העובדים שלנו מ־80 ל־160 איש", אומר בראל. "כחברה פרטית אנחנו לא מפרסמים נתונים כספיים, אבל אפשר לומר שאנחנו רווחיים מאז 2009, ובשנה שעברה הרווחנו עשרות מיליוני דולרים. אנחנו כבר לא סטארט־אפ".
חלק משמעותי מהגידול מיוחס לכך שלצד החטיבה הוותיקה "גלולי אנרגיה" פועלת "גלולי אוטו", שכבר מנהלת ציים של למעלה מ־100 אלף כלי רכב בחו"ל, בעיקר בחברות השכרה ובציי רכב, כולל מעקב וניטור של מסחריות, אוטובוסים ומגוון גדול של כלי רכב מסוגים שונים.
"אנחנו מנצלים את ההתמחות שלנו באיסוף וניהול מידע מרחוק, בפיתוח אלגוריתמים שמזהים בעיות לפני שהן מתחילות, כדי להעביר את הידע שצברנו מהתחום הנייח לנייד", אומר בראל. "ניהול מדויק של צי הרכב יהיה הבסיס ליעילות ולרווחיות בעידן האוטונומי, כאשר רכבים יפעלו 24/7 וכל שעה שהרכב יעמוד בגלל חוסר תכנון תהיה הפסד כספי. אבל התחום הזה משמעותי כבר היום כשעדיין יש נהג ברכב, שמפיק המון מידע דיגיטלי על מצבו שאפשר לנתח ולהשתמש בו. עבור לקוחות שלנו שהשתמשו עד היום ב־20 עד 30 אחוז מהמידע אנחנו מעלים את השיעור ל־60 עד 70 אחוז".
לא מדובר בתחום חדש, ופועלות בו כבר חברות ישראליות כמו "טרפילוג" ו"גרין רואד". כבר בשעות ה־70 החל ניהול ציי רכב על בסיס טכנולוגיית RF, ובשנות ה־90 נכנסו לשימוש מערכות על בסיס רשתות סלולריות, שידעו לאסוף יותר ויותר מידע מהרכב. מ־2000 נכנסו לשוק מערכות שלא רק משדרות את המידע אלא מנתחות אותו ואף יודעות להציגו בצורת דשבורד וירטואלי, להראות למנהלים ולקציני רכב מה נהג עושה בזמן אמת, איפה הוא נמצא, באיזו מהירות הוא נוסע ובאיזה הילוך, וכמה דלק הוא צורך.
גלולי עוסקת בדור הרביעי של המערכות, המבוסס על בינה מלאכותית. "אנחנו יודעים להתאים את המערכות לפי צי הרכב, לייצר פרופיל לכל נהג, ובעיקר לבצע מוניטציה - להעריך כלכלית את הנהיגה, השימוש ותחזוקת הרכב, לספק צפי תקלות ולסייע בניהול נכון מראש שימנע אותן. לאמן נהגים בנהיגה חסכונית". במסגרת איסוף המידע מהלקוחות גלולי אף סוקרת את תנאי השכר בתחום ויודעת להגיד ללקוח האם הוא משלם לנהגים המקצועיים שלו מעל או מתחת למחירי השוק.
גלולי כבר מנהלת פיילוט עם יצרן רכב אירופי גדול לשילוב המערכת שלה עוד בפס הייצור ומנהלת שיחות עם יצרנים נוספים. עוד השנה יגיעו לארץ מכוניות שהמערכת תותקן בהן עבור השוק הישראלי. היא גם מנהלת שיחות גם יבואן סובארו ואיסוזו בבריטניה להתקנתה במכוניות שהוא מוכר. "דני חלוץ מוביל את הפעילות שלנו מול הבריטים. הוא לא עוסק רק באסטרטגיה, אלא עוזר להביא עסקאות", מסביר בראל.
מבחינת יצרני רכב, מערכת כזאת תסייע להם לשמור על הקשר עם המכונית לאחר המכירה, לשמור על קשר עם בעלי הרכב, לעודד אותם להגיע לטיפול במוסכי היבואן או הדילר, ולדעת בלחיצת כפתור מה הבלאי והתקלות במיליוני מכוניות, לזהות בעיות סדרתיות ולהיערך נכון עם חלפים. "יבואן יזהה לקוחות 'טובים' שלא צריכים החלפת דיסקיות בלם בקרוב ויציע להם טיפול בזול ואולי אף בחינם למען שמירת הקשר".
ניתוח קבוע של מצב המכונית יוכל גם לספק מידע יקר ערך כאשר הלקוח יבקש להחליפה. מידע ששווה כסף לרוכש פוטנציאלי וגם ליבואן או לדילר שירצו להביא מכוניות "טובות" למגרשים שלהם.
"לתרגם התנהגות אנושית לכסף"
"יש לי תמיד פינה חמה בלב לאנשי חיל האוויר, אבל הצטרפתי לגלולי אחרי שנחשפתי לפעילות שלהם", אומר דן חלוץ, שבעבר כבר שימש כיו"ר קמור, היבואנית הקודמת של ב־מ־וו לישראל. "אני בוחר את החברות שאני עובד איתן לפי האנשים, לא לפי הטייקוניות, וראיתי כאן צוות שמדבר בגובה העיניים. אבל בעיקר קסם לי הרעיון שלפיו היא פועלת בתחום הרכב, הרעיון של לתרגם התנהגות אנושית לחיסכון כספי, להפוך את כל הדאטה הרב שאוסף הרכב למידע שימושי".במה מתבטאת התרומה השוטפת שלך לחברה?
"ביחד עם עוד חברים והנהלת החברה אני מנסה לסייע לחשוב קדימה. יש כאן אנשים שאת חלקם הכרתי עוד כמפקדם, והם גדלו יפה מאוד, לקחו רעיון והפכו אותו למוצר שנמכר, ועשו את כל זה ללא מימונים והלוואות. זאת חברה של חשיבה יצירתית, ואני תורם גם היכן שאני יכול בפתיחת דלתות, למשל באירופה שם יש תחרות קשה בתחום".
עד כמה תשפיע המהפכה האוטונומית על גלולי?
"כל סטייה קטנה ביעילות ההפעלה של ציים גדולים תהיה בעלת משמעות כלכלית גדולה על היכולת להרוויח ולהיות תחרותי במחיר השירות שתספק. זה תקף, אגב, לא רק לציים אוטונומיים יבשתיים אלא גם לציים אוויריים וימיים שגם עומדים בפני מהפכה אוטונומית".