מהדלת האחורית: גוגל שוב מנסה להיכנס לשוק הסיני
ענקית הטכנולוגיה תשקיע יותר מחצי מיליארד דולר בשיתוף פעולה עם JD.com, ענקית המסחר האלקטרוני הסינית השנייה בגודלה
מה עומד מאחורי שיתוף הפעולה האסטרטגי של גוגל ו-JD.com? ענקית הטכנולוגיה האמריקאית הודיעה היום (ב') כי תשקיע 550 מיליון דולר בפלטפורמת המסחר המקוון הסינית, השנייה בגודלה בסין אחרי קבוצת עליבאבא. שיתוף הפעולה אמור להניב פיתוח של תשתית קמעונאית משופרת, שתשרת שווקים במדינות בכל לעולם.
שיתוף הפעולה יאפשר התרחבות של JD.com אל מעבר לגבולות סין, כשמוצרים נבחרים יופיעו במסגרת שירות "גוגל שופינג" למשתמשים בארצות הברית ובאירופה. על פניו מדובר בעסקה שאמורה לחבר בין נתוני החשיפה של גוגל לבין היכולת הלוגיסטית והמוצרים של JD.com, ובכך להיטיב עם שתי החברות. בתמורה להשקעה, גוגל תקבל קצת יותר מ-21 מיליון מניות בחברה.
ההנחה הרווחת היא, כי שיתוף הפעולה הזה שווה לגוגל די הרבה: הוא מצטרף למספר השקעות באסיה - יבשת שהולכת והופכת לזירת התגוששות בין ענקיות טכנולוגיה מסין ומארצות הברית. השוק האסיאתי מתאפיין במעמד ביניים הולך וגדל, לצד תשתיות קמעונאות בלתי מספקות ולוגיסטיקה מורכבת.
אבל יכול מאוד להיות שמדובר בעוד ניסיון של גוגל להיכנס בחזרה אל השוק הסיני. כיום, השירותים המרכזיים של החברה - מנוע החיפוש ושירות הדואר האלקטרוני ג'ימייל - חסומים בסין בעקבות סירוב של גוגל להתיישר עם דרישות הצנזורה של המשטר. זאת במסגרת מה שמכונה "חומת האש הגדולה", שחוסמת אתרים ושירותים טכנולוגיים שהפכו לסטנדרט בעולם המערבי.