שם קוד "סידני": כל מה שאנחנו יודעים על הדור הבא של "הולולנס"
שלוש שנים מאז הוכרזו, מיקרוסופט נערכת בחשאי לשדרוג משקפי המציאות המעורבת "הולולנס". מה צפוי? בינה מלאכותית בלי חיבור לענן, שובה של טכנולוגיית זיהוי התנועה "קינקט", ואולי אפילו חיבור לקונסולת ה־xBox
עם הכרזת ה"הולולנס", משקפי המציאות המעורבת (Mixed Reality) של מיקרוסופט, אי־אז בינואר 2015, אמר אלכס קיפמן, האיש שמוביל את הפרויקט בחברה: "לא מדובר בכניסה של האדם לתוך עולמות וירטואליים, אלא בהתרחבות אל מעבר להם, אל החוויה ההולוגרפית". שלוש וחצי שנים עברו מאז ההכרזה ההיא, ומיקרוסופט עדיין נמצאת בפער משמעותי מול המתחרות בשוק המציאות המדומה (VR) והרבודה (AR).
בזמן שחלף מאז, ה"הולולנס" הספיקו לצבור קילומטרז' משמעותי, והפכו מחזון רחוק למכשיר שימושי: ככלי לימודי, "הולולנס" מאפשרים, למשל, לסטודנטים לאדריכלות לדמיין מבנים במרחב האמיתי שלהם. כמכשיר רפואי הם משמשים מנתחים בביצוע הדמיות רפואיות וחיתוכים מדויקים על שולחן הניתוחים. טכנאים בכירים משתמשים בהם לביצוע הדרכות טכניות בשלט רחוק, ואפילו לשחקני גולף מקצוענים יש אפליקציה לשיפור יכולות המשחק — הכל באמצעות דימויים תלת־ממדיים, הולוגרמות שמשתלבות בסביבה האמיתית של חובש המשקפיים.
כמה יישומים כאלה נרשמו גם בישראל: בתחילת השנה הכריזה חברת החשמל על תוכנית פיילוט, שבמסגרתה היא תעשה שימוש במשקפיים במטרה לייעל את פעילות אנשי השטח שלה מול הטכנאים הבכירים. שבועות ספורים לאחר מכן בוצע ניתוח להסרת גידול סרטני בכבד במרכז הרפואי רבין בפתח־תקווה, תוך שימוש במשקפיים כדי לסייע בהדמיית האיבר על שולחן הניתוחים. שיתופי פעולה נוספים בתחומים מגוונים מתבצעים בין היתר ב"גראז'" של מרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל.
קורסי אנטומיה חדשים
האסטרטגיה של מיקרוסופט עם "הולולנס", שעיקרה שיתופי פעולה עם גופים חיצוניים, מעודדת את המשתמשים לראות ב"הולולנס" פלטפורמה רצינית, ולא סתם גאדג'ט. למרות שה"הולולנס" מתבססים על פיתוחים שמקורם בתעשיית הגיימינג, המשקפיים הורחקו מזירת המשחקים, ומותגו כפלטפורמה טכנולוגית שצפויה לשנות את היום־יום של כולנו בדרך זו או אחרת.
"בתחילת הדרך, כמה מההדגמות הראשונות שלנו דווקא כללו תרחישי גיימינג", אומר גרג סאליבן, מנהל תקשורת בכיר במיקרוסופט העולמית. "צריך לזכור שהמומחיות האמיתית בתוכן תלת־ממדי מגיעה מתעשיית הגיימינג. אבל מהר מאוד למדנו עד כמה הכלי הזה מאפשר להגיע להישגים משמעותיים בזירות שאינן משחקים". גיימינג זה לא לכולם, אבל רפואה? תעשייה? סביבת עבודה? חינוך? זו כבר כמעט מהפכה.
סאליבן נותן כדוגמה ליישום מוצלח של "הולולנס" שיתוף פעולה עם בית ספר לרפואה, שבמסגרתו עוצבו קורסי אנטומיה מחדש, ותוכננו מראש עבור שימוש במשקפיים. "במשך 100 שנים אנחנו לומדים רפואה מספרים", הוא אומר, "ועכשיו סטודנטים לרפואה יכולים לחוות טוב יותר את החומר הנלמד באמצעות שימוש ב'הולולנס'. עבורי, שינוי מהותי כזה באופן שבו בני אדם מגיעים להישגים חדשים, הוא ההגדרה להצלחה של הטכנולוגיה".
בזכות ראייה לטווח ארוך, ה"הולולנס" אכן הצליחו להתבלט ולהישאר במרחק צעדים ארוכים משאר השחקניות בשוק: ארבע ענקיות הטכנולוגיה — גוגל, פייסבוק, אמזון ואפל — מושקעות היום בפיתוחי מציאות רבודה ומדומה בדרגות שונות, בעיקר באמצעות שימוש במכשירים ניידים. קסדות מציאות מדומה כמו "אוקולוס ריפט", VIVE או "סוני VR", מספקות חוויה שונה לחלוטין מזו של "הולולנס", כך שההשוואה בין המכשירים כמעט לא רלוונטית. הסטארט־אפ השאפתני "מג'יק ליפ", שנשען עד כה בעיקר על הייפ תקשורתי ומייצר תקוות גדולות עבור תעשיית המציאות המדומה, הודיע ממש בסוף השבוע שעבר כי יוציא למשלוח את הקסדה הראשונה שלו במהלך הקיץ. בינתיים — בניגוד לרוב המיזמים האחרים — "הולולנס" מתפקדים כיחידת מחשוב עצמאית לחלוטין, בלי חוטים, בלי חיבורים. וכן, זה מרשים.
ירידה במחיר
שלוש וחצי שנים אחרי, מיקרוסופט שומרת על סודיות מוחלטת בכל מה שקשור לדור הבא של "הולולנס". כמעט: על פי השמועות בתעשייה, מיקרוסופט צפויה לבצע הכרזה של המשקפיים ברבעון הראשון של 2019, כשהפרויקט כולו זוכה לשם הקוד "סידני". הנוהל הקבוע בתעשיית הטכנולוגיה להצדקת מכשירי "הדור הבא" חוזר על עצמו ברוב המקרים: שיפור בביצועים, שיפור בנוחות ובחוויית השימוש, והארכת חיי הסוללה. הנוהל הזה, על פי השמועות, יישמר גם ב"הולולנס".
בשנה שעברה הכריזה החברה על מעבד הולוגרפי חדש, HPU2.0, שצפוי לשפר באופן משמעותי את היכולות של המכשיר. "זה באמת בלתי שגרתי להכריז על רכיבים בדור הבא של 'הולולנס' לפני ההכרזה על המכשיר עצמו",אומר סאליבן. "ה'הולולנס' צריכים לעבד כמות עצומה של מידע בכל שנייה, והחשיבות של המעבד החדש היא בהפחתת עומס העבודה מהמעבד המרכזי (CPU) והגרפי (GPU). זו הפעם הראשונה שמוטמעות רשתות נוירונים עמוקות (DNN) אל תוך מעבד סיליקון. המשמעות היא, שתהליכים של בינה מלאכותית יוכלו להתבצע בצורה מקומית, על המכשיר עצמו, בלי צורך לשלוח את כל המידע לענן, וזה שיפור משמעותי".
לצד מעבד הולוגרפי משופר, הדור הבא של "הולולנס" יכיל ככל הנראה גם חומרה פרי פיתוח מיזם טכנולוגי אחר — "קינקט", שהשורשים שלו נטועים עמוק בישראל. הפיתוח של "קינקט" כמערך מצלמות שאיפשר משחקים תוך זיהוי תנועה של הגוף מול המסך, הופסק בצורה רשמית על ידי מיקרוסופט, אבל ממשיך להתקיים במסגרת חיישנים ל"הולולנס".
ויש גם העניין הפעוט של מחיר. משקפי "הולולנס" זמינים באופן רשמי רק למפתחים ול"שותפים עסקיים" — כלומר גופים ברחבי העולם שמיקרוסופט בחרה לעבוד איתם — במחיר כמעט בלתי אפשרי של כ־3,000 דולר ליחידה. הדור הבא לעומת זאת, על פי השמועות, צפוי להציג ירידה משמעותית במחיר, שעשויה לפתוח את "הולולנס" לשווקים חדשים לגמרי, אולי אפילו לסלון הביתי. בעצם, מיקרוסופט "דילגה" שלב, ומשקפי הדור הבא הם בעצם הגרסה השלישית של המכשיר. ההחלטה לגנוז למעשה את הגרסה השנייה עשויה לשחק לטובת "הולולנס" ולסייע להם לשמור על הפער מול המתחרות בשוק.
בין הממשי לווירטואלי
מגיימינג הם באו, ואל גיימינג, כנראה, ישובו: אחת השמועות היותר מסעירות בנוגע לדור הבא של "הולולנס" היא זו שקושרת את קונסולת המשחק xBox אל המשקפיים. יכול להיות שגרסת הקונסולה הבאה של מיקרוסופט תתממשק עם "הולולנס" ותאפשר למשקפיים לתפקד גם בעולמות הגיימינג בצורה משמעותית יותר. הציפייה הזו כרוכה כמובן בהוזלה משמעותית במחיר. "אין לנו תוכניות מיידיות בנוגע ל־xBox", אומר סאליבן, "אבל הצוותים שעובדים על הקונסולה מדברים על הרעיון של אימוץ מציאות מעורבת אל תוך עולמות הגיימינג".
טכנולוגיות מציאות מדומה, רבודה או מעורבת, מסומנות בשנים האחרונות כשלב האבולוציוני הבא אחרי מהפכת הסמאטרפונים. אם טלפונים חכמים הם "הארכה" (Extension) שלנו כבני אדם — הם הרי מכילים בתוכם זכרונות, חוויות, שיחות, שירותים וכמויות של מידע בכף היד — טכנולוגיית המציאות המעורבת תספק חווייה מסוג אחר לגמרי, ולמעשה תהפוך את השימוש במכשירים ניידים למיותר. השורשים של המהפכה הזו נטועים בהווה, בקסדות VR, במשחקי מציאות רבודה דוגמת "פוקימון גו", ואפילו בפילטרים ל"סטורי" באינסטגרם, שעושים שימוש בטכנולוגיית AR כדי לערב בין הממשי, הנקלט בעדשת המצלמה, לבין אלמנטים וירטואליים לחלוטין.
מסגרת הזמן, על פי ההערכות בתעשייה, היא שבע שנים מהיום; אז יהפכו הטכנולוגיות הללו לנפוצות בהרבה. נשמע מופרך? נסו להגיד את זה למי שהתנסה כבר ב"הולולנס". ˆ