שתף קטע נבחר

הטרנד הטכנולוגי החדש: רמקול חכם עם מסך

כאילו אנחנו לא מוקפים מספיק במסכים, הטרנד הבא הוא רמקולים חכמים עם צג, המיועדים לבית ומופעלים בפקודות קוליות. אמזון כבר שם, וגוגל ופייסבוק בעקבותיה. ברקע - קרב על השליטה בעולם ללא מקשים, מסכי מגע ומקלדות

מרגישים שאתם מוקפים במסכים כל הזמן? טלוויזיות, מחשבים, סמארטפונים וטאבלטים מתחרים על תשומת הלב שלנו כשאנחנו בבית, בעבודה, במכונית וברחוב. אבל ליצרניות הטכנולוגיה זה לא מספיק - הן רוצות להכניס לחיינו מסך אחד נוסף. הכירו את הטרנד הטכנולוגי הטרי הצובר תאוצה ממש בימים אלה: "הצגים החכמים" (Smart Displays), בשמם הלא-רשמי, או "רמקולים חכמים עם מסך". אמזון החלה את המגמה, גוגל המשיכה, וכיום נמצאות במירוץ גם חברות כמו לנובו, LG, סוני, JBL ואפילו פייסבוק. 

 

צגים חכמים הם מכשירים נייחים עם מסך מגע ורמקולים איכותיים, דמויי טאבלט, שמיועדים להצבה במקום כלשהו בבית - סלון, חדר שינה או מטבח. ניתן להפעילם באמצעות פקודות קוליות או מגע על המסך, והם מציגים פרטי מידע שימושי, משמיעים מוזיקה, ומאפשרים לבצע שורה של פעולות שיכולות להחליף את הסמארטפון. 
 

ביקורות טובות

כדי להבין מאיפה צצו המוצרים הללו, צריך להסתכל קצת אחורה, על אחת הקטגוריות הטכנולוגיות הצומחות ביותר כרגע, בעיקר בארה"ב: הרמקולים החכמים (Smart Speakers), כמו Echo של אמזון, Home של גוגל או HomePod של אפל. הם נמצאים בבית, ובתוכם "גרה" סייעת דיגיטלית חכמה, שעמה ניתן לשוחח ולבקש בקשות שונות: להשמיע שיר, להפעיל טיימר, לבצע חיפוש בגוגל, לברר מה מזג האוויר, לכבות ולהדליק את האורות בבית ועוד. לא סתם רמקול, אלא מכשיר המשמש כמסייע דיגיטלי אישי במרחב הביתי.

צגים חכמים (צילום: יח
Amazon Echo Show(צילום: יח"צ)

 

על פי נתוני חברת המחקרים IDC, ב־2017 רשם תחום הרמקולים החכמים זינוק של 28% במכירות, והוא צפוי להמשיך לצמוח להיקף של מיליארד דולר ב-2022. אמזון, שהמציאה את הז'אנר ב-2014, שולטת כיום בכ-70% מהשוק, אחריה גוגל עם 24% ואפל עם 6% בלבד.


הצגים החכמים הם בעצם תת-קטגוריה או וריאציה של הרמקולים החכמים. הם עובדים באופן זהה - רק שיש בהם מסך, וכך מסוגלים לשורה של יכולות רחבות יותר: למשל לקיים שיחות וידאו, להציג תמונה בשידור חי מחדר התינוק או ממצלמת האבטחה בחדר הסמוך; להציג מתכונים וטיימרים (לא במקרה מדובר במכשיר פופולרי בקרב בשלנים), תחזית מזג אוויר, סרטוני וידיאו, תקצירי חדשות, מילות שירים, רשימות משימות, תמונות, קניות, ועוד ועוד.

כמובן, ניתן גם להפעיל בעזרתם מכשירי בית חכם תומכים, כמו נורות חכמות ומוצרי חשמל מקושרים. תפעול המכשיר נעשה באמצעות דיבור עם הסייעת האישית (למשל, אלכסה של אמזון או גוגל-אסיסטנט), אך גם באמצעות מגע במסך.

 

צגים חכמים (צילום: יח
Lenovo Smart Display(צילום: יח"צ)

אלה משימות שכמובן דומות למה שאנחנו עושים כיום עם הטאבלט או הסמארטפון, אך המיקום הקבוע בבית, לצד ההפעלה הקולית והתצוגה הגדולה, אמורים להפוך את המכשירים הללו לנוחים יותר לפעולות מסוימות. אף שהם עדיין מוצרי נישה, הם זוכים לביקורות טובות ולשביעות רצון מצד הצרכנים.

שיחת וידאו מיידית

קטגוריית הצגים החכמים נמצאת עדיין בתחילת דרכה, ובשוק נמכרים כרגע שלושה מוצרים כאלה בסך הכל. אמזון, ענקית הקימעונאות מסיאטל, שהצליחה להמציא את שוק הרמקולים החכמים, עשתה זאת שוב עם Echo Show - צג חכם עם מסך 7 אינץ', שהושק לפני שנה ועולה 229 דולר. הוא מופעל באמצעות הסייעת הקולית אלכסה, והפיצ'ר הבולט שלו הוא "דרופ-אין" - האפשרות להתחיל שיחת וידאו מיידית, ללא התראה או צלצול אצל הנמען - כמובן בתנאי ששני הצדדים אישרו זאת מראש. חודשים ספורים אחריו שיחררה אמזון לשוק את ה-Echo Spot, מכשיר דומה, רק קטן, עגול וזול יותר (129 דולר), שמזכיר שעון מעורר עם מסך.

 

בעקבותיה באה גוגל, שהכריזה בתחילת השנה על פלטפורמה משלה עבור צגים חכמים. המודל הוא כפי שגוגל אוהבת: היא מייצרת את התוכנה ואת מערכת ההפעלה, ואחרים מייצרים את החומרה. גוגל פיתחה מערכת הפעלה בשם Android Things וממשק מותאם, וחברה ליצרניות אחרות כדי להשיק שורה של צגים חכמים.

 

התוצר הראשון של המיזם הזה הגיע בשבועות האחרונים: ה-Lenovo Smart Display. יש לו שני דגמים, שנבדלים בגודל המסך (8 או 10 אינץ') ובמחיר (200 או 250 דולר). המכשיר מתממשק עם שירותי גוגל השונים, ומופעל באמצעות הסייעת הקולית גוגל-אסיסטנט. כך למשל, אם תשאלו שאלה מסוימת, ייתכן שלא תקבלו תוצאת חיפוש, אלא ישירות סרטון וידאו עם הדרכה. בונוס לשוחרי הפרטיות? את מצלמת המכשיר אפשר לכסות פיזית ולאטום עם מתג ייעודי.

 

בחודש הבא יושק גם Link View, הצג החכם של חברת JBL, שיתמקד בעיקר בסאונד איכותי ויעלה 250 דולר. ומוצרים דומים אמורים להגיע בהמשך מ-LG, מסוני וגם מבאיידו הסינית.

על פי שמועות לא רשמיות, גם פייסבוק שוקדת על פיתוח כזה. דיווחים עקשניים טוענים כי החברה תשיק מכשירים חכמים עם מסך גדול (13-15 אינץ') שימוקמו בבית, ישמיעו מוזיקה ויאפשרו שיחות וידאו . המצלמה תזהה פנים, אנשים ועצמים במרחב החדר, ותעקוב אחריהם במהלך השיחה. ההפעלה הקולית תיעשה עם סייעת אישית בשם פייסבוק M.

צגים חכמים (צילום: יח
JBL Link View(צילום: יח"צ)

 

ובינתיים, המאבק בין אמזון לגוגל אגרסיבי ובוטה. כחלק ממנו, גוגל חסמה את האפשרות לצפות ביוטיוב ממכשירי Echo Show של אמזון.

מיקרופונים רגישים

בישראל המכשירים הללו לא צפויים להימכר באופן מסודר בעתיד הקרוב, בעיקר בגלל שמערכות ההפעלה והסייעות הדיגיטליות אינן תומכות בעברית ולא עברו לוקליזציה. אך כמו רמקולים חכמים, מי שכן ירכוש אותם ויפעיל אותם בארץ, יגלה שהם יכולים לעבוד כל עוד אתם שולטים באנגלית. חלק ניכר מהפונקציות הבסיסיות יעבדו כרגיל, לא כולל פעולות תלויות מיקום (למשל, אל תנסו לחפש מסעדה טובה או להזמין פיצה באמצעותם).

נכון, המכשירים הללו נראים קצת מסורבלים ולא ממש אלגנטיים, וחלקם מזכירים קצת את מסגרות התמונות הדיגיטליות העתיקות. יותר מזה: רבים שואלים, ובצדק - מה בעצם ההבדל בין "צג חכם" לבין טאבלט או סתם מחשב נייד שיושב בבית, ועושים את כל הדברים הנ"ל בצורה לא פחות טובה. למעשה, אמזון עצמה כבר הוציאה תחנת עגינה, שמאפשרת להעמיד את הטאבלטים הזולים שלה ולהפוך אותם למכשירי Echo Show לכל דבר.

אמנם, ישנם כמה הבדלים חשובים בין צגים חכמים לבין גאדג'טים דומים. למשל, מערך מיקרופונים רגיש, המאפשר

זיהוי דיבור גם ממרחקים גדולים; או רמקולים חזקים, שמשמיעים מוזיקה באיכות גבוהה ובעוצמה רבה; וכן חיבור טבעי יותר לסייעות הקוליות החכמות. אך אלה בהחלט עדיין מוצרי נישה לחובבי טכנולוגיה ו"מאמצים מוקדמים", וייקח עוד זמן עד שהציבור הרחב ישתכנע.

 

מבחינת היצרניות, התועלת ברורה: כך הן יכולות "לדחוף" רמקולים חכמים גם למי שלא מעוניין לעבוד רק עם סייעת קולית, או סתם לא מסתדר איתה. על-פי סקר של חברת PEW, לא פחות מ-61% מהאמריקנים אינם מעוניינים להשתמש בסייעות קוליות אוטומטיות. זהו גם ניסיון - כן, עוד ניסיון - למצוא את הדבר הגדול הבא, אפיק הכנסות חדש בתקופה שבה מכירות הסמארטפונים מצטננות.

 

העידן הקולי

אך את עליית המוצרים האלה יש לראות מזווית נוספת, רחבה יותר, כחלק ממאבק הענקים המתחולל כיום בין ענקיות הטכנולוגיה באמריקה, אירופה ואסיה על הבינה המלאכותית וממשקי השליטה הקולית. החברות מאמינות שבשנים הקרובות נשתמש פחות ופחות במקשים, במסכי מגע ובמקלדות כדי לתפעל את הטכנולוגיה שסביבנו, ויותר בפקודות קוליות, בדיבור טבעי ובבינה מלאכותית.

זו הסיבה שבין הסייעות החכמות - אלכסה של אמזון, גוגל-אסיסטנט, סירי של אפל, קורטנה של מיקרוסופט ואחרות - תתנהל בשנים הבאות מלחמת חורמה של ממש. החברות מחפשות כל דרך וכל פלטפורמה כדי לקדם את הסייעת שלהן על חשבון האחרות. הצגים החכמים? הם בסך הכל עוד כלי נשק במלחמה הזו. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"צ
הצג החכם של אמזון
צילום: יח"צ
מומלצים