שתף קטע נבחר

 

נכנס ללופ: העתיד לפי אילון מאסק

הוא כבר הקים מיזמים למכוניות חשמליות, לרכבי חלל ולשליטה במחשב בכוח המחשבה. עכשיו, המוח הקודח של היזם אילון מאסק עסוק בכריית מנהרות עבור LOOP, מערכת הסעה עם רכבים ללא נהג

ב-10 בדצמבר, אם הכל יתנהל כמתוכנן, תיפתח מתחת לפרוור של לוס אנג'לס מנהרה באורך 1.8 קילומטרים. עבור אילון מאסק (47), אחד היזמים המוכרים בעולם, שעשה את המיליונים הראשונים שלו בסוף שנות ה-90 והפך למיליארדר כשמכר את "פייפאל" למיקרוסופט ב-1.5 מיליארד דולר, המנהרה הזו היא צעד ראשון בדרך למהפכת תחבורה עולמית. האיש היצירתי הזה, שהפך מכוניות חשמליות למגניבות (אך עדיין לא רווחיות במיוחד) עם חברת טסלה, ומנסה להוריד את עלויות הטיסה לחלל עם חברת SpaceX, רוצה לחולל מהפכה גם בתחבורה ציבורית.

 

אילון מאסק (צילום: Getty Images)
אחד היזמים המוכרים בעולם. אילון מאסק(צילום: Getty Images)

 

נכון, למיזם המנהרה החדש יש קשר לרעיון נועז אחר של מאסק - ההייפרלופ (Hyperloop), מעין רכבת-רחפת, שמסיעה בני אדם במהירות של 1,200 קמ"ש דרך צינורות ואקום ענקיים. מאסק דוחף את הרעיון היומרני כבר יותר מ-5 שנים, וכיום עשרות חברות ברחבי העולם כבר מנסות להפוך אותו למציאות, אך הצלחתן עוד לא מובטחת: כולן נמצאות בשלב של ניסויים מוקדמים יחסית, הרבה לפני שהנוסעים הראשונים יעשו 500 קילומטרים בחצי שעה דרך צינור - אם זה בכלל יקרה. אבל למרות הדמיון, המיזם הגדול של חברת בורינג (Boring) של מאסק, זו שבנתה את המנהרה בלוס אנג'לס, הוא משהו אחר לגמרי.

 

צפו בהדמיית המנהרות של מאסק

צפו בהדמיית המנהרות של מאסק

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

אז מה היא כן, בורינג? שאלה לא פשוטה. ראשית, היא חברה עם שם שהוא משחק מילים: המלה Boring באנגלית היא גם "משעמם", וגם "קידוח". מעבר לכך, היא חברה שמוכרת, באופן מוזר לגמרי, גם להביורים ולבנים לבנייה. נוסף לכך, היא חברת לכריית מנהרות, שבנתה את המנהרה מתחת ללוס־אנג'לס ומתכוונת לבנות עוד מנהרות רבות ברחבי ארצות הברית, שבהן ינועו כלי רכב אוטונומיים. אה, והיא גם בכלל חברת בת של מיזם החלל SpaceX.

 

הקידוח המהיר בעולם

כיום, המשימה שבה מתרכזת בורינג היא קידוח מנהרות. המנהרה הראשונה, שצפויה להיפתח בלוס אנג'לס, היא למעשה מנהרת ניסוי, שעזרה גם לחברה לפתח מכונת קידוח ייחודית משלה. מתברר שכאשר הוקמה בורינג ב-2016, היא רכשה מכונת קידוח סטנדרטית. הדור השני שלה כבר עבר שיפורים על ידי מהנדסי החברה, ואילו הדור השלישי - שנמצא בפיתוח מאז חודש מאי השנה - כבר מפותח כולו מחדש בבורינג. המטרה היא, כמובן, להגיע לקידוח מהיר יותר ויעיל יותר מכל מכונה קיימת.

 

"כדי לפתור את הבעיה של הפקקים שהורגים את הנשמה, הכבישים חייבים להפוך לתלת־ממדיים, מה שאומר מכוניות מעופפות או מנהרות", נכתב באתר של בורינג. "בניגוד למכוניות מעופפות, מנהרות הן חסינות מפני מזג אוויר, ממוקמות מחוץ לטווח הראייה, והן לעולם לא ייפלו על הראש שלכם. מערכת גדולה של מנהרות, עם הרבה מפלסים, תשפר את התנועה בכל עיר, לא משנה כמה היא גדולה".

 

עד כאן זה עדיין לא נשמע כמו מדע בדיוני: למאסק יש ניסיון מוכח בהעסקת מהנדסים מוכשרים ובשיפור טכנולוגיות קיימות. וגם בלי שזה יישמע שאפתני, קידוח מנהרות מהיר משמעותית מזה שמוכר היום יכול לסייע מאוד בפתרון משברי תחבורה ברחבי העולם. באתר החברה מדברים על הגברת מהירות קידוח פי 10 או יותר, ויצירת מנהרות "שנבנות במהירות ובמחיר נמוך". תחשבו רק על עבודות הרכבת הקלה של תל אביב.

 

250 ק"מ בשעה

אך בחברת בורינג לא רוצים רק לבנות מנהרות: הכוונה היא גם להשתמש בהן לטובת מערכת תחבורה אישית חדשה. שמה של המערכת המוצעת עשוי להישמע מוכר: Loop. כמו הייפרלופ, אבל בלי ההייפר, ובלי הוואקום, ובלי המהירויות המטורפות; אבל כן עם "פלטפורמות אוטונומיות", כלומר כאלה שינועו ללא נהג, על גלגלים, במהירות של כ-200-250 קילומטרים בשעה. ועם המון כניסות ויציאות, בכל רחבי העיר. ה"פלטפורמות" מתוכננות להיבנות על בסיס השלדה של מכוניות טסלה, ולהיות חשמליות לגמרי. עד כה חשפה החברה איורים שמראים איך המכוניות הללו אמורות להיראות, אך לא מסרה פרטים ספציפיים - למעט העובדה שהן יתאימו ל-8 עד 16 נוסעים.

 

אילון מאסק (צילום: Getty Images)
מהפכה תחבורתית. אילון מאסק(צילום: Getty Images)

 

החזון הוא לאפשר לאנשים לעקוף את הפקקים באמצעות ירידה לתוך אחת המנהרות - בין שברכב, באמצעות מעליות מיוחדות, ובין שברגל - ונסיעה מתחת לאדמה על כמו-מכונית, שתיקח אתכם לאן שתרצו. כל מה שתצטרכו לעשות בכלי הרכב התת-קרקעי הזה הוא להכניס את שם היציאה שבה תרצו לצאת, והוא ינוע לשם מיידית. מדובר במעין מטרו תת-קרקעי, אבל אישי, ועם תחנות בכל מקום. באתר החברה לא שוכחים את רעיון ההייפרלופ הוותיק יותר, אבל זה נראה כמו מס שפתיים - כמה אמירות על כך, שקידוח מהיר של מנהרות זולות יאפשר גם להניח תשתית להייפרלופ בכל מקום.

 

התאמת המנהרה למערכת כלי הרכב האישיים האוטונומיים מאפשרת, לטענת בורינג, גם להקטין אותן משמעותית - ובכך להוריד עוד יותר את העלויות. לפי החברה, כיום מנהרה חד-נתיבית סטנדרטית נבנית בקוטר של כ-8.5 מטרים, ואילו במינהרות שלה ניתן יהיה להקטין אותו ב־50 אחוזים.

 

כובע, להביור ולבנה

זה, כאמור, החזון, אבל איך הופכים אותו למציאות? בעיקר באמצעות יחסי ציבור. מאסק ואנשיו מגישים מועמדות לביצוע כל מיני פרויקטים עירוניים ובין־עירוניים ברחבי ארצות הברית. עיריית לוס אנג'לס בודקת כעת הצעה לבנות מנהרה נוספת, באורך כ-6 קילומטרים, מתחת לעיר, וגם בבולטימור כבר החלו לבחון רעיון דומה; יש אפילו אישור ראשוני לחלק מהפרויקט. אבל המיזם שהכי קרוב להתממש עבור בורינג הוא המכרז שבו זכתה החברה בשיקגו, לבניית מנהרה ממרכז העיר לשדה התעופה או'הייר, הנמצא במרחק של כ-25 קילומטרים ממנו. עדיין לא מדובר באישור בנייה - בורינג ועיריית שיקגו נכנסו למשא ומתן.

 

אם המיזם ייצא לפועל, ויעבוד כמובטח, הוא יאפשר לנסוע ממרכז העיר לשדה התעופה ב-12 דקות. כיום הנסיעה במטרו של שיקגו אורכת כ-40 דקות. מאסק הסכים לממן בעצמו את הפרויקט, שעלותו מוערכת במיליארד דולר, בתמורה לזכויות ההפעלה של מערכת התחבורה.

 

עד שכל הפרויקטים האלה יקרמו עור וגידים, אם בכלל, בורינג עוסקת בינתיים לא רק בניסויים אלא גם בתעלולים שיווקיים. זה התחיל במרץ אשתקד, כאשר החברה החלה למכור כובעים עם הלוגו שלה ב-20 דולרים. בדצמבר 2017 החליט מאסק שכובעים זה לא מספיק, והודיע שאחרי מכירת 50 אלף כובעים - החברה תתחיל למכור להביורים. והוא עמד במילתו. בינואר השנה, כשהכובעים נגמרו, הופיע למכירה באתר של בורינג "להביור" ב-500 דולר. למעשה, זה היה מבער תעשייתי בצורת רובה. לאחר מחלוקת עם רשויות המס על הגדרת המכשיר, שמו באתר שונה ל"לא-להביור", אליו התווסף גם מטף כיבוי ב-30 דולרים. כל המוצרים נמכרו במהירות מסחררת חרף המחיר הגבוה - בעיקר בזכות קהל המעריצים הקבוע של מאסק.

 

 

המוצר הבא שבורינג מתכוונת למכור הוא לבנים, שיימכרו בחנות שתיפתח בצמוד ליציאה ממנהרת הניסוי. הלבנים הללו עשויים מהקרקע שהוציאה בורינג מהאדמה בזמן בניית המנהרה. כשהכריז מאסק בספטמבר על כוונתו למכור את הלבנים הללו, הוא סיפר שמחירם יהיה 10 סנט ליחידה - מחיר נמוך בעשרות אחוזים ממחירי לבנים בשוק. נוסף על כך, דרך חשבון הטוויטר שלו הוא גם הבטיח כי יספק לבנים בחינם לפרויקטים של דיור בר-השגה. מישהו מעלה על דעתו, שהמוצר המשונה הזה לא יהפוך להצלחה?

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים