מורי דרך: האנשים שסוללים את ווייז
למרות הפופולריות של האפליקציה - מעטים יודעים שמאחורי המפות של ווייז יש קהילה של מתנדבים, שדואגים לתקן ולעדכן בכל כביש, שכונה או מגרש חנייה חדש ברחבי הארץ. "אנחנו עוזרים לנהגים להגיע ליעד. זו תחושה של סיפוק"
>> דרך המלך: כל מה שווייז יודעת לעשות
האנשים שדואגים לעדכן את המפות של ווייז, למפות אזורים, שכונות וכבישים חדשים, לתקן טעויות או לדייק את כיווני התנועה, הם בכלל לא עובדי Waze, אלא נהגים כמו כולם - והם עושים את זה בהתנדבות מלאה. למעשה, לא רבים יודעים אבל את המפות של ווייז כל אחד מאיתנו יכול לערוך, להציע תוספות ולדרוש תיקונים, ואלה עוברים תחת ידם המפקחת של מנהלי אזור ברחבי הארץ. כל מה שצריך לעשות זה ליצור משתמש באתר ווייז, להתחבר, להיכנס למפה החיה וללחוץ על כפתור העריכה.
"עיקר הפעילות שלי היא באזור הניהול שלי - שדרות", מספר אור דאלקיאן, סטודנט לתוכנה בן 27. "אני בעצמי מיפיתי ארבע שכונות חדשות מאוד גדולות בעיר שדרות. זו עיר שנמצאת בתנופת פיתוח מאוד גדולה, והיא גם קרובה למקום המגורים שלי באשקלון, כך שזה הסתדר".
דאלקיאן עורך את המפות של ווייז מאז שנת 2012, ובחצי השנה האחרונה הוא קיבל על עצמו את תפקיד מנהל האזור. "מאוד חשוב שלשדרות תהיה מפה מעודכנת ומדוייקת, בייחוד בגלל המצב הבטחוני שם וכל הבלאגן", הוא מספר, ימים ספורים אחרי שהושגה הפסקת-אש, והשקט היחסי ששורר באזור מחדד עוד יותר את הצורך במיפוי מדוייק ועדכני לשימוש כוחות ההצלה למשל.
תגיד, מאיפה זה מגיע? אתה חנון של מפות?
"האמת שכן", הוא צוחק. "במשך שנים הקירות בחדר שלי היו מכוסים במפות טופוגרפיות ותצלומי לוויין. אני אוהב להסתכל על מפות חדשות ולבדוק מה התחדש ומה השתנה, ואני גם אוהב לטייל ואוהב את הארץ. חוץ מזה אני משתמש בווייז בכל מקום שאני נוסע אליו".
ואתה לא מקבל על זה שקל.
"זו התנדבות, וכזו שאני מצליח לשלב עם הלימודים והעבודה. בממוצע מדובר על משהו כמו חמש דקות ביום, ואני באמת מרגיש שאני מועיל ככה. יש בזה תחושת סיפוק, לדעת שאת הכביש הזה אני יצרתי בשביל המשתמשים".
גם רון כהן (47), מנהל אזור רמלה-לוד וגדרה, רואה ערך גדול ביותו חלק מקהילת עורכי המפות של ווייז. "מה שמעניין פה הוא שאפשר באמת לעזור לאנשים", הוא אומר. "הרי לפני ווייז ולפני ה-GPS, היינו עוצרים לבקש הכוונה מאנשים ברחוב. כשאנחנו מקפידים לעדכן את האפליקציה אנחנו בעצם עוזרים לנהגים להגיע אל היעד שלהם".
במקרה של כהן, החיבה למפות הגיעה דווקא אחרי שהחל להתעניין בעורך המפות של ווייז. "אני משתמש באפליקציה מאז שנת 2013, ומתישהו ראיתי כמה טעויות במפה - כמו רחוב ליד הבית שלי שכיוון התנועה בו לא היה תקין או חניון גדול ליד מקום העבודה שלי שלא היה ממופה נכון. אז התחלתי להכיר את הנושא ולהתעניין איך מתקנים את הטעויות האלה, ולאט לאט נכנסתי לזה".
אתה כמנהל אזור מקבל איזו הכרה מווייז?
"בטח. פעם בשנה החברה עושה מפגש של מנהלי אזור. יש לנו פעילויות גיבוש וימי כיף. במפגש האחרון לקחו אותנו לסיור על סגוויי ולילה במלון בתל-אביב, כשבבוקר למחרת הגענו למפגש".
שווה.
"זה מוסיף, אבל בסופו של דבר זה בעיקר תחביב שאני נהנה ממנו. אני מרגיש סיפוק כשאני יודע שאני עוזר לנהגים ולמשתמשים. או לבעלי עסקים למשל, כשהם מוסיפים את המקומות שלהם אנחנו אלה שמאשרים אותם. זה עיסוק מעניין".
על אף שבמקרה שניהם מגיעים מרקע של תכנות ומחשבים, הם מדגישים שלא חייבים להיות אושיות סייבר כדי להפוך לחלק מהקהילה. "כל אחד יכול להיכנס לעורך המפה ולתרום משהו", מסביר דאלקיאן. "יש לנו קהילה מאוד משתפת, יש פורום שאפשר לבקש בו תיקונים ועריכות, ותמיד יש למי לפנות כדי לשאול משהו".
תן איזה טיפ סודי למשתמשים.
"האמת שהאפליקציה כל כך ידידותית שאני לא מצליח לחשוב על איזה משהו שאנשים לא מכירים. אבל כן חשוב לדעת שתמיד כשיש איזו תקלה במפה - אפשר לדווח. לא צריך להסס. תמיד יש מי שיראה את זה ויטפל, וכולם יכולים ומוזמנים גם לעשות את זה בעצמם".