לא למכירה בישראל: החידושים של גוגל
שני סמארטפונים ומרכזת בית חכם הם רק חלק מחידושי גוגל מהשבוע שעבר. למה בכלל היא צריכה לייצר גם גאדג'טים, ואיך זה שאנחנו (כמעט) לא מכירים אותם בארץ? גוגל: "אנחנו כל הזמן משיקים בשווקים חדשים"
גוגל, שחגגה בספטמבר האחרון 20 שנות פעילות, מוכרת בזכות אוסף שירותים ומוצרים, שהפכו אותה לאחת החברות הגדולות בעולם. החל ממנוע החיפוש שלה, המשך ביוטיוב ובמערכת ההפעלה לסלולריים אנדרואיד, וכלה בשירות הדואר האלקטרוני ג'ימייל - מיליארדי בני אדם ברחבי העולם עושים בהם שימוש יומיומי.
התפוצה הנרחבת של חלק נכבד משירותיה היא הסיבה המרכזית לרווחי העתק; כמעט בכל מדינה תוכלו היום לחפש בגוגל, לפתוח ג'ימייל או לצפות בסרטונים ביוטיוב. וכמעט בכל מדינה שבה השירותים האלה זמינים, הם גם הפופולריים ביותר בקטגוריה שלהם.
אבל דווקא מבחינה זו יש גם כמה יוצאים מהכלל שהוציאה חברת הענק הזו מתחת ידה: מוצרי החומרה שלה. אם אתם לא גרים באחת המדינות שבהן הם נמכרים - ואין רבות כאלה - רבים הסיכויים שמעולם לא ראיתם מצלמות אבטחה, מחשבים ניידים ורמקולים של גוגל.
רק בשבוע שעבר הצטרפו למשפחה הזו שלושה מכשירים. בכנס המפתחים של גוגל, I/O, הכריזה החברה על שני סמארטפונים חדשים, פיקסל 3A ופיקסל XL 3A, ויחד עימם על מעין מסך חכם, המשמש כרכזת ביתית המופעלת קולית, בשם Nest Hub Max. הטלפונים החדשים יהיו זמינים רשמית ב-12 מדינות בלבד, ואילו המסך יגיע רק לארצות-הברית (לא כולל פורטו-ריקו משום מה), אוסטרליה ואנגליה בשלב הראשון.
כיוון שאנחנו ב-2019, כמובן שהמכשירים החדשים ינדדו גם למדינות אחרות. לא תתקשו למצוא בישראל חנויות המוכרות טלפוני פיקסל, רמקולים חכמים מסדרת Google Home ומכשירי הזרמת מדיה מסדרת כרומקאסט. גוגל, בניגוד לכמה ממתחרותיה, גם מעולם לא ניסתה למנוע ממכשיריה לפעול במדינות שבהן אינם נמכרים רשמית. בזמן שרמקולי Echo של אמזון דרשו הקלדת מספר מיקוד אמריקאי והתאימו אליו את השירותים, הרמקולים של גוגל כבר דיווחו לכל המעוניין (באנגלית) על הפקקים בכביש החוף בישראל.
מצד שני, יבוא המוצרים של גוגל לישראל אינו רשמי וודאי שלא נלווית אליו כל פעילות שיווקית. אם תרצו טלפון פיקסל, תוכלו לקנות אחד בארץ - אבל למה שתרצו? ומה אמור לעניין אתכם בנתבי ה-WiFi של החברה? אלה שאלות שלהן לא תמצאו בינתיים מענה בפרסומות בטלוויזיה או במודעות בחוצות הערים.
סמארטפון פיקסל:
המצלמה הטובה בשוק
הפופולריות של סדרת סמארטפוני פיקסל אמנם גדלה מגרסה לגרסה, אבל נתח השוק שלהם לא גדול במיוחד ונראה שגוגל לא יוצאת מגדרה כדי להגדיל אותו. אנליסטים רבים אמנם הכריזו לפני מספר חודשים כי מדובר באחד ממותגי הפרימיום בעלי קצב הצמיחה הגבוה ביותר בארה"ב, אך אמריקה היא רק שוק אחד, ולפני ההכרזה האחרונה על סדרת הביניים 3A הפחות יקרה, מכשירי הפיקסל עלו כמו מכשירי דגל יקרים אחרים. עכשיו, עם השקת פיקסל ב-400 דולר ועם הרחבת השיווק להודו, אולי נראה כאן קפיצת מדרגה כלשהי.
אך גם בלי להיות אחת מסדרות הסמארטפונים הפופולריות בעולם, פיקסל הצליחה להיות אחת המדוברות שבהן - בעיקר בזכות המצלמה המשולבת בהם. אנחנו עוד לא יודעים כמה טובה תהיה המצלמה במכשירי 3A (גוגל טוענת שלא תיפול ברמתה מהמצלמות בפיקסל 3), אך כל הסמארטפונים הקודמים בסדרה הגיעו עם אחת המצלמות הסלולריות הטובות ביותר בשוק, יחסית לזמן השקתן. האינטליגנציה המלאכותית שגוגל פיתחה מאפשרת להן להגיע לתמונות מרהיבות. בשנה שעברה גוגל גם הייתה הראשונה להשיק דור חדש של מצב צילום לילה, שמאפשר לצלם תמונות בהירות וברורות גם בחושך.
סטרימר כרומקאסט:
קומפקטי וזול
מה בעצם עושה האביזר הקטן המכונה כרומקאסט? זהו סטרימר, שמטרתו לאפשר לכם להזרים תוכן למסך הטלוויזיה דרך רשת האינטרנט האלחוטית בבית. ה"תוכן" הזה יכול להיות חלון של דפדפן כרום במחשב שלכם, תמונות מהטלפון הסלולרי, או אפילו תוכן מאפליקציה נתמכת, ויש כיום מאות כאלה, ובהן פופולריות כמו נטפליקס ויוטיוב, שיודעות לקבל פקודה מהטלפון להזרים מדיה למסך הטלוויזיה.
מכשירי כרומקאסט הם עוד דרך של גוגל להיכנס למסך הטלוויזיה שלנו, גם אם לא מדובר בטלוויזיה חכמה. כמעט 6 שנים עברו מאז השיקה החברה את הדור הראשון של ההתקן הזה, שעלה 35 דולרים בלבד. כיום אנחנו בדור השלישי, אך המחיר עודנו זהה - למעט גרסת 4K, שעולה 69 דולרים. עשרות מיליוני כרומקאסטים נמכרו לאורך השנים ברחבי העולם. ואף שרשמית הם זמינים ב-18 מדינות בלבד, לא תתקשו למצוא חנויות שמוכנות לשלוח אחד לישראל.
רמקולי בית חכם:
לא דוברים עברית
לגוגל מגוון רחב של מוצרי בית חכם, חלקם פרי פיתוחה ואחרים תוצר של רכישות ושיתופי פעולה. כשרכשה את Nest, למשל, זו הייתה חברה שפיתחה וייצרה רק מצלמות אבטחה ביתיות, גלאי עשן ותרמוסטט ביתי חכם. בשבוע שעבר, הכריזה גוגל כי המותג Nest ישמש אותה מעכשיו למוצרי בית חכם בכלל. ה-Nest Hub Max שעליו הכריזה, למשל, נראה כמו טאבלט נייח עם רמקול, ומטרתו להיות מרכז הסלון החכם. תוכלו לבצע איתו שיחות וידיאו, לקבל מידע משירותי גוגל שונים, ולשלוט על התקנים חכמים ברחבי הבית.
שני המוצרים הפופולריים ביותר בסדרה הזו הם הרמקולים החכמים Google Home ו-Home Mini. הפונקציונליות שלהם זהה, רק איכות הרמקולים שונה. שניהם מחכים שתפתחו את השיחה עימם במילים Ok Google ותבקשו משהו (לא בעברית, בינתיים). רוצים לדעת מה מזג האוויר? לשמוע שיר בספוטיפיי? לברר כמה זמן ארכה "מלחמת מאה השנים"? Google Home יספק לכם תשובות, וגם ישמיע לכם את השירים שביקשתם.
מוצר מעניין נוסף בקטגוריה, שגם הוא עובד היטב בישראל, הוא Google WiFi - נתב אינטרנט של החברה, עם דגש על פשטות הפעלה ותמיכה בטכנולוגיית Mesh (המאפשרת חיבור של כמה נקודות גישה לרשת אחת). הנתב, שנשלט באמצעות אפליקציה ויודע גם לשלוח דו"חות על השימוש הביתי ברשת, נמכר במארז בודד או בשלישייה, לבתים גדולים.
מחשבי כרומבוק:
מוצר נישתי
אי אז ב-2011 החליטה גוגל להוציא לשוק מערכת הפעלה למחשבים בשם Chrome OS. המטרה הייתה לספק אלטרנטיבה ל"חלונות" עבור אנשים שעבורם הדפדפן הוא היישום העיקרי במחשב. רבים ממחשבי Chrome OS הניידים הם מחשבים זולים יחסית, עם מפרט לא חזק במיוחד, שעדיין מאפשר להריץ את מערכת ההפעלה בצורה סבירה. עם הזמן, למדו חלק ממחשבי כרומבוק האלה גם להריץ יישומי אנדרואיד.
בניגוד למחשבי Chrome OS של יצרנים אחרים, המחשבים הניידים שייצרה גוגל עצמה היו מאז ומתמיד יקרים יחסית. כיום נציגהּ בקטגוריה הזו הוא PixelBook, כרומבוק שמחירו מתחיל ב-1,000 דולר עם מפרט של מחשב פרימיום. אבל מדובר במוצר נישתי למדי. בשנה שעברה, התווסף לסדרה גם טאבלט בשם Pixel Slate, עם מסך 12.3 אינץ', שמנסה להתחרות באייפד-פרו של אפל וב-Surface של מיקרוסופט. הדור הראשון של ה-Slate זכה לביקורות מעורבות.
ומה בנוגע לישראל?
בגוגל לא מתייחסים אף פעם להשקות הצפויות בעתיד, אך אפשר לנחש כי יש כמה סיבות לכך שמוצריה אינם זמינים בשוק המקומי. הרמקולים החכמים, למשל, לא מבינים עדיין עברית (אם כי הם מתמודדים היטב עם מבטא ישראלי באנגלית - יותר טוב מרמקולים מתחרים). ומכשירי הפיקסל אמנם עובדים היטב ברשתות הסלולר המקומיות, אבל ישראל היא שוק סלולר קטן יחסית, עם תחרות קשה.
כדאי גם לזכור שגוגל לא סתם מייצרת גאדג'טים - המטרה העיקרית שלהם היא לתמוך בשירותי החברה. אמנם היום אין לה אינטרס מובהק להשיק בישראל מכשירי כרומקאסט, למשל, אך אם וכאשר זו תהיה הדרך הכי פשוטה לחבר טלוויזיות לשירות המשחקים שלה, סטאדיה, אולי השיקול הכספי ישתנה. ואם תחליט להשיק את שירותי האודיו שלה בישראל, גם "גיור" הרמקולים החכמים יהיה משתלם.
מדוברות גוגל נמסר בתגובה: "המטרה שלנו היא שהמוצרים יהיו זמינים לכמה שיותר אנשים בכל רחבי העולם. אנחנו כל הזמן משיקים בשווקים חדשים, ונמשיך להרחיב את מספר המוצרים הזמינים בכל מקום. כדי לתת את החוויה הטובה ביותר לצרכן, אנחנו מוודאים שהמוצרים שלנו מותאמים לשפה המקומית עם תוכן מקומי ועם שותפויות".