שתף קטע נבחר

לפרק, לפרק, לפרק: מה יקרה לפייסבוק?

רגע לפני הכרעת ה-FTC בעניינה, פייסבוק מייצרת דיון ער במיוחד בשאלה האם הגיע כבר הזמן לפרק אותה מכוחה. מייסד שותף מכה על חטא, סגן נשיא בכיר מתגונן, אבל כנראה שזה כבר מאוחר מדי

בימים הקרובים צפויה נציבות המסחר הפדרלית בארצות-הברית (FTC) להשית קנס בגובה של 5 מיליארד דולר על פייסבוק: חקירת משבר קיימברידג' אנליטיקה, במסגרתו נחשפו פרקטיקות השימוש הבלתי ראוי במידע משתמשים על ידי הרשת החברתית תגיע לסיומה. הקנס הכספי - גדול רק במונחים של הנציבות עצמה וחסר משמעות עבור האימפריה - יספק לפייסבוק סוג של סגירת מעגל של השערורייה המטלטלת בתולדותיה.

 

מארק צוקרברג (צילום: רויטרס)
"העתיד הוא פרטי". מארק צוקרברג(צילום: רויטרס)

 

עד שזה יקרה - הדיון הציבורי והפוליטי בארה"ב, בשאלת פייסבוק, ער מתמיד: לאחר שנשמעו קריאות לרגולציה מצד פוליטיקאים משני צידי המפה הפוליטית, הכרזות והצהרות על שינוי כיוון מצד המנכ"ל והמייסד, מארק צוקרברג עצמו, כעת מצטרפים לקלחת גם אנשי פייסבוק בעבר ובהווה.

 

את המכה הראשונה הנחית כריס יוז, מייסד שותף של פייסבוק, כשפירסם מאמר דעה מפורט בניו יורק טיימס במהלך סוף השבוע. תחת הכותרת "הגיע הזמן לפרק את פייסבוק", תיאר יוז במילותיו את הכוח הפוליטי, החברתי והכלכלי שמרוכז בידיים של פייסבוק - וביתר שאת בידיו של האיש שעומד בראשה, צוקרברג. "מארק הוא אדם טוב ואדיב", כתב יוז. "אבל מכעיס אותי שהמיקוד שלו בצמיחה הוביל אותו להקריב אבטחה ואזרחות טובה עבור קליקים. אני מאוכזב מעצמי ומהצוותים המוקדמים של פייסבוק, על כך שלא הקדשנו מחשבה לדרכים שבהן האלגוריתם של הניוז פיד עשוי לשנות את התרבות שלנו, להשפיע על מערכות בחירות ולהעצים מנהיגים לאומנים".

 

וואטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר (צילום: shutterstock)
וואטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר(צילום: shutterstock)

 

במאמר, יוז קורא ל-FTC להרחיק הרבה מעבר לקנס כספי שהוא בבחינת "מכה על היד", ולבטל את רכישות וואטסאפ ואינסטגרם. לדבריו, פייסבוק היא מונופול שחוסם תחרות וחדשנות, והסביבה התחרותית שהצמיחה את הרשת החברתית כבר לא באמת קיימת. "מארק צוקרברג לא יכול לתקן את פייסבוק", חתם יוז, "אבל הממשל שלנו בהחלט יכול".

 

בתגובה לטור של יוז, ששובץ בהרבה מאוד רגעים אינטימיים מההיכרות האישית שלו ושל צוקרברג ומהימים הרחוקים שבהם הרשת החברתית פעלה מחדר מעונות, פרסם אתמול (ש') ניק קלג, סגן נשיא לעניינים בינלאומיים ולתקשורת בפייסבוק, טור תגובה שכותרתו: "פירוק פייסבוק הוא לא התשובה".

 

בהתאם למסרים שמשגרת האימפריה בחודשים האחרונים בכל מקום אפשרי - החל מפוסטים ארוכים של צוקרברג וטורי דעה שהוא מפרסם בתקשורת, דרך כנס המפתחים השנתי ועד לסדרת הראיונות והמפגשים שהוא עורך עם דמויות משפיעות כשיחות על טכנולוגיה וחברה, גם המאמר של קלג מדגיש: פייסבוק לא זקוקה לפירוק - היא זקוקה לפיקוח. "גדול הוא לא בהכרח רע, ולא צריך להעניש על הצלחה", כותב קלג ומצמצם את הטענות של יוז לכדי כתב אישום על גודלה של החברה.

 

בינתיים נדמה שפייסבוק עושה הכל כדי שפירוק החברה כבר לא יהיה בבחינת אפשרות לגיטימית. לצד הצהרות על שינוי כיוון מוחלט, שימת דגש על מסרים נעלמים, קהילות ושיחות פרטיות ומוצפנות, הכריז צוקרברג גם על אינטגרציה ברמת התשתית בין שירותי המסרים שלו - מסנג'ר, וואטסאפ ואינסטגרם דיירקט. בחודשים האחרונים פייסבוק מדגישה את "משפחת האפליקציות" שלה, שאפילו החלו לקרוס יחד בתיאום מוחלט ובתדירות הולכת וגוברת.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מארק צוקרברג
צילום: רויטרס
מומלצים