שתף קטע נבחר

הכרזת המלחמה של אפל על פייסבוק וגוגל

אחד החידושים המשמעותיים שעליהם הודיעה ענקית הטכנולוגיה בוועידת המפתחים אמש הוא חיבור לשירותים חיצוניים באמצעות Sign in with Apple. אפל מבטיחה לדאוג לפרטיות של המשתמשים טוב יותר משתי המתחרות, ובדרך היא מקווה לשמור שלא ייצאו מהבועה שיצרה עבורם

"התחברו באמצעות אפל": אחד החידושים המשמעותיים שהציגה ענקית הטכנולוגיה אתמול (ב') בכנס המפתחים השנתי שלה, נראה במבט ראשון די מינורי. אפל הודיעה כי תשיק שירות Sign In חדש, מאובטח לפי הסטנדרטים שלה, שיציע למשתמשים אופציה נוספת להתחברות לאפליקציות ושירותים חיצוניים. בזירה הזו שולטות ביד רמה שתי ענקיות אחרות - פייסבוק וגוגל, שמציעות כבר שנים להתחבר דרכן ובאמצעותן לשירותים מקוונים מגוונים.

 

ועידת המפתחים של אפל (צילום: AP)
ועידת המפתחים של אפל(צילום: AP)

 


ספוטיפיי, נטפליקס, אמזון, טינדר - כל אלה הן רק דוגמאות פופולריות לשורה ארוכה של אפליקציות ושירותים שהטמיעו את כפתורי ההתחברות של פייסבוק ושל גוגל, באופן שמצד אחד מסייע למשתמשים לנהל את החשבונות שלהם בצורה פשוטה יותר, אך מצד שני חושף את המידע שלהם לשירותים צד ג'. באפל מתכוונים לעשות את זה קצת אחרת: החברה הודיעה כי כפתור ההתחברות שלה יהיה פרטי יותר, כך שאפילו כתובות הדואר האלקטרוני של משתמשים לא ישותפו עם השירותים השונים. אפל תייצר עבורם כתובת מייל פיקטיבית ואקראית ולא תעביר הלאה שום פרט מידע.

 

נשמע זניח? הלכה למעשה - יש כאן ממש הכרזת מלחמה. כפתורי ההתחברות של פייסבוק ושל גוגל פזורים ברחבי הרשת, והם כל כך מוטמעים עד שאנחנו כבר כמעט ולא שמים לב אליהם. רובנו לא חושבים פעמיים לפני שאנחנו מקליקים על Sign In באמצעות פייסבוק, פעולה שהפכה לסטנדרט של ממש בכל עמוד התחברות לשירות או לאפליקציה. פייסבוק עושה את זה כבר שנים, וזה ללא ספק אחד מהעוגנים החזקים שלה מול חברות ושירותים חיצוניים: באופן הזה היא שולטת במידע משתמשים גם כשמדובר בשירותים שלא קשורים אליה, ומגדירה מה עובר הלאה לשימוש החברות עצמן.

 

ועידת המפתחים של אפל (צילום: EPA)
ועידת המפתחים של אפל(צילום: EPA)

 

השליטה של פייסבוק, ובשנים האחרונות גם גוגל שפועלת על בסיס אותו עיקרון עם כפתור ההתחברות שלה, היא כמעט מוחלטת. אלא שמאז משבר קיימברידג' אנליטיקה, נחשפו עוד ועוד פרטים בנוגע לשיתופי הפעולה שפייסבוק חותמת מול חברות, אפליקציות ושירותים מקוונים, כשסחר החליפין הזה נעשה על גבם של המשתמשים. גם פרצות האבטחה שנחשפו בפייסבוק בשנה האחרונה עוררו את חמתם של משתמשים, כשבמקרים מסויימים הועלה החשש שכשכפתור ההתחברות של פייסבוק לא מאובטח - יש לזה השלכות משמעותיות גם על תהליכי התחברות שנעשו באמצעות פייסבוק בשירותים אחרים.

 

 

אל תוך הנישה הזאת אפל נכנסה בכל הכוח עם ההכרזה שלה אמש. מצד אחד, היא זיהתה כאן הזדמנות פז - להחליף את פייסבוק ואת גוגל כשומרת הסף של מידע משתמשים מול חברות חיצוניות, דווקא בתקופה שבה משתמשים מפגינים דאגה הולכת וגוברת לפרטיות שלהם. אפל מבטיחה שבסטנדרטים שלה - היא תדע לעשות את זה טוב יותר, כשתו-תקן הפרטיות ואבטחת המידע שלה מתנוסס מעל ההכרזה.

 

מצד שני, יש כאן מהלך רחב יותר: בכנס המפתחים השנתי של פייסבוק, שנערך לפני חודש, עמד מארק צוקרברג על הבמה והכריז כי "העתיד הוא פרטי". אבל המילים שלו לא הגיעו מגובות בשום מהלך קונקרטי שיש לו משמעות עבור המשתמשים. גוגל עשתה הכרזה דומה בכנס המפתחים השנתי שלה, אבל גיבתה אותה: מצב אינקוגניטו לגוגל מפות, ואפשרות חדשה למשתמשים לבחור למשך כמה זמן - אם בכלל, הם מעוניינים שהמידע שלהם יישאר שמור אצל החברה.

 

אפל מצטרפת גם היא לטרנד הפרטיות, ובדומה לגוגל מגיעה לכנס המפתחים שלה עם קבלות בדמות שירות ההתחברות החדש. למרות זאת, כדאי לזכור שבסופו של דבר יש כאן החלטה עסקית שסוגרת את משתמשי אפל בתוך בועת האבטחה הפרטית שלה, ולא הכרזה פילנתרופית גרידא. אפל רוצה להמשיך ולשמר את הסטטוס שלה כמחזיקת דגל הפרטיות, והיא עושה את זה תמיד אל מול המקבילות - פייסבוק וגוגל. עכשיו, היא נכנסת לטריטוריה חדשה שנשלטת על-ידן לגמרי, ומקווה להתבסס בה במהירות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים