ריאליזם ונוסטלגיה: סיכום תערוכת E3
תערוכת המשחקים הוותיקה היא כבר לא מה שהייתה, אבל עולם משחקי הווידיאו מטפס לשיאים חדשים: הם יגיבו מהר יותר, יציגו תמונה מציאותית לגמרי ב-8K, ויגיעו לא רק בקונסולות עתידניות אלא גם און-ליין, בסטרימינג
תערוכת משחקי הווידיאו E3 נמצאת במשבר, בניגוד לתעשיית המשחקים, שעבורה הייתה במשך שנים מד דופק אמין. סוני, מחברות המשחקים הגדולות בעולם - בכל זאת, יצרנית הפלייסטיישן - החליטה השנה לא לקחת חלק בתערוכה, לראשונה ב-24 שנות קיומה של E3. גם כמה ממפיצות המשחקים הנחשבות לא היו שם, והעדיפו לקיים אירועים פרטיים משלהן או לוותר על אירועים בכלל.
אבל תעשיית המשחקים עצמה? היא במצב מצויין: מדובר בשוק עצום, גדול יותר מתעשיית הסרטים והווידאו ביחד. גם אם מעולם לא החזקתם בשלט של פלייסטיישן או Xbox, סביר ששיחקתם במשחקי סלולר, או במשחקים בדפדפן האינטרנט.
אז מה קרה ל-E3? ככל הנראה - עליית האינטרנט היא שפגעה בה. חברות משחקים כבר לא צריכות לאסוף את כל העיתונאים במקום אחד כדי להכריז על משחקים; יש שיאמרו אפילו, כי הן לא זקוקות בכלל לתיווך של עיתונאים, ויכולות לדבר ישירות עם הקהל שלהן - בין בהפצת מידע ברשת ובין באמצעות שיתופי פעולה עם "משפיעני רשת" בשכר. וכמו בעוד תחומים - כשמוצרים חדשים לא עוברים את המסננת הביקורתית, ההפסד כולו של הצרכן.
ובכל זאת, גם במתכונתה החסרה, מ-E3, שננעלה בסוף השבוע שעבר, אפשר ללמוד כמה דברים על עתיד המשחקים - אף שלך תדע האם התערוכה עצמה תהיה שם בשנה הבאה כדי להציג אותם.
חוסכים לקראת 2020
לפי ההכרזה של מיקרוסופט ב-E3, מכונת המשחקים הבאה שלה, הדור החדש של ה-Xbox, תגיע בסתיו הבא. ומכונת המשחקים הבאה של סוני? לא לפני אפריל 2020. אנחנו עדיין לא יודעים איך ייקראו שני המכשירים ומה יהיו מחיריהם, אבל שתי החברות חשפו פרטים עליהם בשבוע החולף - מיקרוסופט באירוע שקיימה ב-E3, וסוני, חרף היעדרותה מתערוכה, בריאיון שנתן בכיר בחברה לאתר Cnet.
התמונה המצטיירת מן המפרטים שכבר פורסמו של שתי הקונסולות היא של שני דגשים עיקריים לדור הבא של מכונות המשחק: איכות תמונה ומהירות פעולה. גם סוני וגם מיקרוסופט מדברות על הרצת משחקים לא רק ברזולוציה 4K אלא גם ב-8K - תמונות מסך המורכבות ממספר נקודות/פיקסלים הגדול פי 16 מ-HD - ובקצב ריענון של 120 תמונות בשנייה, כדי להציג תמונה חלקה במיוחד.
באופן כללי אפשר לומר, כי אנחנו צפויים לראות לא רק תמונה מפורטת יותר, אלא גם משחקים יפים יותר. שתי הקונסולות יתמכו בטכנולוגיית "מעקב קרניים", שמציגה גם השתקפויות של קרני אור או של אפקטים קוליים. הטכנולוגיה, שכבר נתמכת על-ידי כמה כרטיסי מסך מתקדמים, מציגה תאורה ריאליסטית לגמרי. אחד החסמים לאימוץ מלא שלה עד כה על-ידי תעשיית המשחקים היה זמינות הכרטיסים האלה ומחיריהם הגבוהים. אבל אם גם פלייסטישן הבאה וגם Xbox הבאה יתמכו בה, יש להניח כי רוב המפתחים יתחילו לאמץ אותה.
הדגש השני הוא מהירות. כיום, שטח האחסון של מכונות המשחק ואיטיות ה"שליפה" של המידע מכונן האחסון מהווה צוואר בקבוק. בקונסולות הבאות זה ישתנה: שתיהן יגיעו עם כונן SSD, שמציע אחסון מהיר יותר מדיסק קשיח. בנוסף, שתיהן תכלולנה טכנולוגיות נוספות, שמטרתן לזרז את העברת המידע מהאחסון ליחידות העיבוד.
ומה באשר לצלע השלישית של קונוסולות המשחק, נינטנדו? הסוויץ' שלה מעולם לא ניסתה להתחרות בפלייסטיישן וב-Xbox באמצעות כוח העיבוד, והעדיפה לספק חוויות משחק ייחודיות. נזכיר כי הסוויץ' היא מכונת משחקים ניידת-נייחת, שאפשר לחבר לטלוויזיה אבל גם לקחת איתכם אל מחוץ לבית, ולשחק באמצעות המסך המובנה בה. בחודשים האחרונים אחנו שומעים כי גם היא צפויה לקבל גרסה מעודכנת, אבל כאן הפרטים עדיין לא ברורים. ככל הנראה בינתיים, לא מדובר בדור חדש, אלא בעוד שתי גרסאות לקונסולה הנוכחית - אחת זולה יותר, שלא מאפשרת חיבור לטלוויזיה, והשנייה יקרה יותר, שתקבל תכונות חדשות שבינתיים נשמרות בסוד כמוס. בכל מקרה, גם השתיים האלה לא צפויות להגיע לשוק לפני תחילת השנה הבאה.
מודל המנויים
אחד היתרונות הגדולים ביותר של מיקרוסופט במערכה מול סוני ונינטנדו הוא שירות Game Pass שלה, שתמורת דמי מנוי חודשיים מאפשר גישה חופשית לעשרות רבות של משחקים. זה לא בדיוק כמו נטפליקס,
כי כאן צריך להוריד קודם את המשחקים לקונסולה, אבל מודל הבעלות זהה: כל עוד אתם משלמים תוכלו לשחק, והספרייה מתחדשת לעיתים קרובות. למעשה, המשחקים החדשים של מיקרוסופט עצמה (ורבים של חברות אחרות) מגיעים תמיד לשירות כבר ביום השקתם.
אחת ההכרזות המסקרנות ב-E3 היא זמינותה של ספריית המנויים הזו גם למחשב האישי. עד אוגוסט הקרוב מיקרוסופט מתכננת לספק למנויי Game Pass ספריה של 100 משחקים להורדה למחשב. והיא לא לבד: גם חברת המשחקים יוביסופט הכריזה על שירות דומה, שיהיה זמין למחשב ולשירות המשחקים באון-ליין החדש של גוגל, סטאדיה. ושני אלה מצטרפים לעוד שירות של המפיצה EA, שזמין בינתיים על Xbox ויגיע לפלייסטיישן בחודש הבא. המחירים נעים בין 10 ל-15 דולר בחודש.
אפשר בהחלט לנבא, שבעוד מספר שנים שירותי המנוי האלה יהפכו לדרך המועדפת לצרוך משחקי וידיאו, בייחוד כשלא צריך להוריד אותם אלא אפשר "להזרים" לכל מסך, ישירות מהאינטרנט. זה מה שיקרה בזמן הקרוב במדינות בהן יושק סטאדיה, שיתחיל לפעול בנובמבר, והגרסה הראשונה של שירות xCloud ממיקרוסופט, שמועד השקתו טרם נחשף.
הנוסטלגיה מוכרת
פריטה על מיתרי הנוסטלגיה אף פעם לא הזיקה לתעשיית המשחקים. בסוף 2016 הצליחה נינטנדו להלהיב את מעריציה כשהשיקה את NES Classic - גרסה מוקטנת של הקונסולה הראשונה שלה, עם 30 משחקים מובנים. לאחר מכן הגיעה גם ה-SNES Classic, והשמועות מדברות גם על גרסה מוקטנת לנינטנדו 64 בקרוב. לפני מספר חודשים הצטרפה גם סגה לטרנד, והגרסה המוקטנת של מכשיר המגה-דרייב שלה, עם 40 משחקים, תגיע לחנויות (גם בישראל) בספטמבר.
ב-E3 גל הנוסטלגיה נמשך: חברת המשחקים קונאמי נכנסת לזירה עם TurboGrafx 16 Mini. הקונסולה, שנקראה PC Engine ביפן, הייתה מכונת משחקים ביתית בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90. הפופולריות שלה במערב מעולם לא הגיעה לרמות של סגה או נינטנדו, אבל חברת קונאמי, בעלת הזכויות, חושבת שיהיה למכונת הרטרו שלה שוק בעידן בו כולם נזכרים בערגה במשחקי סוף שנות ה-80.
חברה נוספת המהמרת על נוסטלגיה היא אטארי, שמשיקה בימים אלה במכירה מוקדמת את מכונת המשחקים שלה. חשוב לזכור שאטארי של היום היא לא האטארי של פעם - הזכויות למותג הזה עברו לא מעט ידיים לאורך השנים. הגרסה הנוכחית של החברה שרכשה אותן מנסה להציע, תמורת 250 דולרים, מכונת משחקים שמגיעה עם 100 משחקים קלאסיים מובנים, אך גם עם מערכת הפעלה פתוחה, שתאפשר לה להריץ מערכות הפעלה אחרות.