שתף קטע נבחר

 

לבשל עם חצי מיליארד מתכונים

בישול מקושר הוא הטרנד החדש: לבחור בין מיליוני מתכונים, לייצר רשימת קניות אוטומטית, ולבשל בשיתוף עם חברים מכל העולם. Whisk היא אחת הדוגמאות הבולטות של הטרנד הזה, וצוות הפיתוח שלה יושב בתל אביב. "אנחנו עובדים על טכנולוגיה ששואבת השראה מהספר 'ילדים מבשלים'"

איך מכינים אוכל בשנת 2020? קודם כל מחפשים מתכון, כמובן באונליין. ספרי הבישול אופסנו כבר מזמן. לא מחפשים לפי שם המאכל, זה חסר השראה וכל-כך 2018. מחפשים לפי קריטריונים כמו סוג המטבח, מרכיבים תזונתיים, טכניקות בישול מועדפות או מתכונים שאנשים כמוך הכינו בזמן האחרון. בוחנים את התוצאות שהתקבלו, מגלגלים בדימיון עד שמוצאים השראה.

 

עכשיו בא הקסם: לחיצת כפתור מייצרת רשימת קניות אוטומטית. עם זה אפשר להיכנס לסופר המקומי, או עדיף – להזמין משלוח. עכשיו נותר רק לבשל לפי המתכון, אפשר להיעזר בסרטוני הדרכה מותאמים לכל פעולה, לצלם, לשתף עם חברים, לנהל דיון סוער בקהילה הרלוונטית על התובנות מהתהליך.

 

כך עובדת הטכנולוגיה של whisk

כך עובדת הטכנולוגיה של whisk

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

את כל הדברים האלה אפשר לעשות בוויסק (Whisk), אחת הפלטפורמות הבולטות בעולם הבישול אונליין. וויסק היא מערכת חובקת-כל, שמחברת עשרות אתרי בישול ושורה ארוכה של רשתות מרכולים וחנויות מזון עם רשת חברתית שמקשרת מיליוני חובבי בישול בעולם שמאורגנים בקהילות עניין משותף. החלק המבאס: היא זמינה רק באנגלית וללא אפשרות קנייה בישראל. החלק המשמח: אחד מצוותי הפיתוח המרכזיים של החברה פועל מתל אביב, וזו הסיבה לשיחה עם מייסד החברה, ניק הולצר.

 

Whisk ניק הולצר (צילום: whisk)
ניק הולצר, מייסד וויסק(צילום: whisk)

 

הולצר (33) הוא סטארט-אפיסט וידוען בממלכה הבריטית. הוא הגיע לשלב הגמר בתוכנית הריאליטי "המתמחה" הבריטית, עם הרעיון לבנות אפליקציה שהופכת מתכונים לרשימות קניות. בשלב הגמר הוא הודח ("מה זה יתן לנו?" שאל המנטור, לורד שוגר), אבל החשיפה עזרה לו לגייס 175 אלף פאונד מיד לאחר מכן ולהקים את וויסק. לפני שנה החברה נרכשה על ידי ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית סמסונג. הולצר שלשל סכום כסף אדיר, אם כי חשאי, לכיסו, והפך למנהל פעילות וויסק ב"סמסונג-נקסט", זרוע החדשנות של הקונצרן.

 

לסמסונג נקסט יש משרדים בתל אביב ושם היינו אמורים להיפגש לריאיון. אבל הקורונה שיבשה את התוכניות ובמקום לשבת במגדל שרונה ולהשקיף על תל אביב מלמעלה נפגשנו לריאיון בזום, הישר מביתו של הולצר בבירמינגהם.

 

Whisk ניק הולצר (צילום: whisk)
המקרר החכם של סמסונג
 

הקורונה הצליחה להפחיד אותך?

"בישראל הייתי אמור להעביר סדנה לעובדים. היו לי שלוש סדנאות במרץ, אחת בקוריאה, אחת בסן פרנסיסקו ואחת בתל אביב, וכולן בוטלו בזו אחר זו. הכי גרוע היה בדרך לסדנה בקוריאה. הייתי כבר בנמל התעופה, כשקיבלתי טלפון ואמרו לי – 'עזוב את נמל התעופה וחזור הביתה'. שאלתי אותם – 'זו בדיחה?' ניסית פעם לצאת מנמל תעופה אחרי שאתה כבר בדרך לשער העלייה למטוס? זה היה מאוד קשה. אז קוריאה בוטלה, אחר כך ארה"ב בוטלה ואז תל אביב בוטלה".

 

מי העובדים שלכם בישראל?

"סמסונג-נקסט פתחה בישראל פעילות ב-2016, כדי לקבל גישה לטאלנטים החזקים שיש באקוסיסטם של תל אביב. אז מכיוון שיש לנו משרדים בתל אביב, החלטנו להקים גם צוות של וויסק, שכולל מנהלי מוצר ומובילי פיתוח. בתל אביב יש לנו צוות טוב שאחראי לליבת המערכת, וחוץ מזה תל אביב היא מקום טוב להפגיש את אנשי הצוות ממקומות נוספים בעולם".

 

אז מה אתה אומר על האוכל בישראל?

"הייתי בתל אביב הרבה פעמים, אני מודע לגודל ולמגוון של סצנת הטכנולוגיה וליכולות של האנשים שצומחים באקוסיסטם בישראל. הכרתי ספר בישול ישראלי מגניב, שהבנתי שלכל הישראלים יש אותו בבית – ילדים מבשלים. מאוד אהבתי את הקונספט של הדגמת ההכנה שלב אחר שלב ואנחנו עובדים עכשיו על טכנולוגיה שתאפשר לעשות את זה עם כל מתכון בעולם. אז אני מעריץ גדול של הספר הזה. חוץ מזה, המשרדים שלנו נמצאים ליד שוק שרונה בתל אביב, אז אני באמת יודע כמה תרבות האוכל בתל אביב מפותחת".

 

Whisk ניק הולצר (צילום: whisk)
מפת גנום המזון של Whisk (צילום: whisk)

 

גיזת הזהב

וויסק הוא שם נרדף לטרנד החדש של "בישול מקושר" (connected cooking). במקום חיפוש אקראי בגוגל, שמוביל בדרך כלל למתכונים הכי נפוצים והכי מקודמים מסחרית, החיפוש בוויסק נעשה במסגרת קהילה תומכת של חובבי בישול נלהבים, ומול עשרות אתרי תוכן שמשתפים פעולה בשקיקה עם וויסק אחרי שראו כמה טראפיק מגיע ממנה. הרעיון הראשוני של המרת המתכון לרשימת קניות כבר הועתק להרבה אפליקציות אחרות, אבל אף אחת לא מציעה פלטפורמה עם גישה למיליוני מתכונים, כולל מתכוני גולשים, וגישה לעשרות רשתות שיווק כמו וולמרט ואמזון-פרש בארה"ב, טסקו בבריטניה, REWE בגרמניה, ולוורת' באוסטרליה ועוד רבות.

 

"אנשים מבלים שעות בהסתכלות על התוכן באתרי מתכונים, הרבה פעמים הם משתפים את המסע שלהם עם בני משפחה או חברים, יוצרים תוכניות ארוחה ביחד", אומר הולצר, "אנחנו בנינו חוויית שימוש רצופה, שמעבירה אותך מקבלת ההשראה למנה ועד לפעולת הבישול עצמה. יש לנו חצי מיליון משתמשים משלמים, מאות מקורות תוכן ומיליוני מתכונים". לדבריו מרבית האנשים מבשלים בדרך כלל שבעה עד תשעה מאכלים שוב ושוב. וויסק עוזרת להם למצוא השראה ותעוזה למאכלים חדשים.

 

והנה נכנסת הבינה המלאכותית, כמו שאפשר היה לצפות. כמויות הנתונים האדירות הנצברות ממש מזמינות למידת מכונה ויכולות הבנה של המשתמשים (NLP) ואכן וויסק מלהטטת עם כל הדאטה וממפה אותו במערכת "גנום מזון" מתוחכמת, מוסיפה שכבות מידע רבות כמו נתונים תזונתיים, מועדי תפוגה, מדד בריאות, וגיזת הזהב של ה-AI: העדפות המשתמשים שאותן אפשר למנף כספית.

 

יש גם אידאולוגיה מאחורי וויסק: לפי נתונים רשמיים בריטיים, משפחה בריטית ממוצעת משליכה לאשפה שש ארוחות בשבוע, וזה כולל 24 מיליון פרוסות לחם, 1.4 מיליון בננות ו-1.2 מיליון גביעי יוגורט. לפי נתונים מארה"ב, משפחה אמריקאית ממוצעת מבזבזת 120 ק"ג מזון בשנה, 21 אחוזים מהמזון שהיא קונה. הטכנולוגיה של וויסק, שעוקבת אחר תאריכי התפוגה וממליצה על מתכונים עם מה שנשאר במקרר, חוסכת חלק מהבזבוז.

 

אפשר לגשת לוויסק דרך האתר שלה ברשת, באמצעות האפליקציה, באמצעות תוסף לדפדפן וגם עם עוזר קולי כמו אלכסה או גוגל אסיסטנט. החידוש האחרון בא לידי ביטוי אחרי הרכישה של סמסונג: שילוב מערכת וויסק בתוך המקרר החכם Family Hub של סמסונג עם מסך המידע המשובץ בדלת שלו. המקרר יודע בכל עת אילו מוצרי מזון נמצאים בתוכו ויכול להציע מתכונים שמבוססים עליהם. אם וויסק לא היתה קיימת, היה צריך להמציא אותה ולו רק בשביל זה. אפשר להבין למה סמסונג היו נלהבים לרכוש אותה.

 

Whisk ניק הולצר (צילום: whisk)
סלב זה סלב. הולצר והמלכה(צילום: whisk)

 

הבוט שולח מתכונים

אפשר להגדיר את הולצר כיזם סדרתי. בתור ילד הוא אסף כדורי גולף שהלכו לאיבוד ומכר אותם מחדש לשחקנים על המדשאות. בגיל 13 הוא קיבל את המחשב הראשון שלו, לימד את עצמו עיצוב אתרים והקים חברה לבניית אתרי אינטרנט. אחרי הלימודים באוניברסיטה הקים סטארט-אפ בשם Querky שעסק בקודי QR. בשנים האחרונות, לצד וויסק הוא הקים את Helium Ventures שמאתרת טכנולוגיות ומקימה חברות סטארט-אפ. עד כה הקימה סטארט-אפ בשם AIR שפיתח אפליקצייה למשאבי אנוש.

 

את חברת וויסק הוא הקים ב-2013, זמן קצר אחרי ההדחה מתוכנית "המתמחה". סטארט-אפים בריטיים גדלים לאט, לא כמו הישראליים. החברה גדלה בהדרגה במספר העובדים ובהיקף ההכנסות והפכה רווחית. ב-2016 התחילה לעבוד עם סמסונג ושלוש שנים לאחר מכן נרכשה על ידי סמסונג נקסט.

 

Whisk ניק הולצר (צילום: whisk)
הולצר. "חוויית צמיחה מטורפת"(צילום: whisk)

 

סמסונג נקסט אינה חטיבה רגילה של סמסונג, כמו חטיבת המקררים או חטיבת המובייל, אלא יחידה עצמאית בנהולו של דויד האן, שמשקיעה בחדשנות בתוכנה ובשירותים. וויסק הצטרפה לחטיבת המוצר בסמסונג נקסט, שמתנהלת באווירת סטארט-אפ בהובלת איש ההייטק האמריקאי טראוויס בוגארד. "מבחינתנו הם היו מאוד אטרקטיביים כי זה לא שעברנו להיות בבעלות חטיבת המקררים של סמסונג, אלא שאנחנו עדיין שירות עצמאי", אומר הולצר, "הסכום שהם השקיעו בנו איפשר לנו לגדול מ-30 עובדים ליותר ממאה, וזו היתה חוויית צמיחה מטורפת כי לפני כן גדלנו באיטיות ובאופן מדורג. מעבר לזה, היקף החדירה של סמסונג לבתים נותן הזדמנות אדירה לחברה לקבל גישה למשתמשים האלה. אני יכול להגיד ששיתוף הפעולה עם סמסונג היה טוב יותר משצפיתי, וזה לא דבר שקורה תמיד כשאנשים מוכרים חברות".

 

ימי הסגר של תקופת הקורונה מעודדים יצירתיות, מתברר. החברה מאוד מעוניינת לקדם שיתופי פעולה עם אתרים נוספים באמצעות גישת קוד פתוח שבנתה. כדי להמחיש את זה היא פיתחה בתחילת מאי את הבוט Cook Magic: אתה מסמס למספר 44-415-634-2399+ את רשימת המצרכים שיש לך בבית הוא מחזיר לך מתכון להכנה מהם. "אחד הצוותים שלנו בנה את זה תוך 24 שעות, סוג של ניסוי משעשע", מספר הולצר. מרגע שהבוט הופץ, הוא הפך ללהיט ברחבי המדינה, זכה לאינסוף כניסות וכיכב באתרי חדשות רבים.

 

איך החברה עוברת את תקופת הקורונה?

"החברה עובדת בצורה מבוזרת כבר מההתחלה. אמרתי לעובדים – 'מבחינתי אתם יכולים לעבוד מסוכה על חוף הים, העיקר שהעבודה שלכם טובה'. וזה באמת קורה, אנשים עובדים בכל מיני מקומות בעולם - רוסיה, מקומות שונים בארה"ב, בריטניה, סרביה, תל אביב, קוריאה - ולכן יכולנו להתאים את עצמנו למצב החדש בקלות".

 

הקורונה השפיעה על הפעילות העסקית של החברה?

"המגמות שראינו היו למעשה חיוביות. יש גידול של יותר מ-5 אחוזים בהיקף הצפייה במתכונים ושמירת המתכונים. המשתמשים לומדים טכניקות בישול חדשות ורשימות הקניות שאנשים מכינים באתר גדולות ב-33 אחוזים לעומת תקופות קודמות. אבל אסור לשכוח את האנשים הרבים מסביב לעולם, שאין להם אפשרות להזמין מזון בלחיצת כפתור".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: whisk
לבשל עם מיליון חברים
צילום: whisk
מומלצים