שתף קטע נבחר

בקשה לייצוגית: העסקה בוטלה - העמלה נשארה

בקשה להכרה בתביעה כייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב כנגד חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד. הטענה: חייבה בתי עסק בעמלות סליקה גם על עסקאות שבוטלו בפועל

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה אתמול (ב') תביעה ובקשה להכיר בה כייצוגית כנגד חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד.

 

התביעה, בסכום של 74 מיליון שקל, הוגשה על די המכון לאבחון עסקי, לאחר שלאומי קארד חייבה בתי עסקים, בעמלה מלאה עבור עסקות שבוטלו. לטענת התובעים, לאומי קארד פעלה באופן מטעה ובחוסר תום לב בכך שלא יידעה באופן מפורש וברור את הלקוחות בפירוט בדפי החשבון.

 

בכתב התביעה טוענים התובעים לשורה של הפרות קשות בגבייה של עמלות שלא כדין הכוללות עשיית עושר ולא במשפט, הפרת החובה לנהוג בתום לב ובדרך מקובלת, הפרת חובת הנאמנות ועוד. ההפרות לכאורה נמשכו במשך כל שנות ההתקשרות בין המכון לאבחון עסקי ללאומי קארד.

 

לפי כתב התביעה גבתה לאומי קארד מלקוחותיה, העסקים הסולקים באמצעותה, עמלות מלאות גם על עסקות שבוטלו. זאת, תוך ניצול יתרון בלתי סביר ובניגוד לחברות אחרות אשר אינן גובות עמלה במקרה של ביטול עסקה.

 

קושי כלכלי לבעלי העסקים

יש לציין כי בחוזה ההתקשרות בין בית העסק לחברת לאומי קארד מופיע סעיף הקובע כי "לאומי קארד יהיו זכאים לעמלה גם בגין עסקאות שבוטלו למעט עסקאות שבוטלו במלואן ובאותו יום". עם זאת, טוענים התובעים כי החברה לא הסבה את תשומת ליבו של בעל העסק לסעיף. 

 

בדרישה להחשיב את התביעה כייצוגית נכללים בקבוצה המיוצגת כל העסקים שהתקשרו עם לאומי קארד ובנק לאומי בהסכם לשירותי סליקה בשבע השנים האחרונות.

 

"לפי כל הסימנים, העוול הזה ממשיך עד היום," אומר מנכ"ל ובעלי המכון לאבחון עסקי, מר יובל יבנקובסקי, "בזמנו היה מאוד קל לנצל את בעלי-העסקים התלויים לחלוטין בחברת הסליקה. אנו לא מדברים על אוכלוסיה חזקה. העסקים שנפגעו מהתופעה הם עסקים קטנים ובינוניים, אבני היסוד של הכלכלה הישראלית שמהווים את אחת השכבות החלשות במשק. לפי מחקר של משרד התעשייה והמסחר 70% מהם נסגרים תוך 5 שנים. כואב לי שגוף כל כך גדול וחזק ניצל את חולשתה של אוכלוסיה זו.

 

"קיימת חובה על תאגיד בנקאי ליידע את הלקוח על אופן גביית העמלות, בין אם הלקוח התעניין בעניין ובין אם לאו", אומר עו"ד אריק גינזבורג, המייצג את המכון לאבחון עסקי. "התנהלותו של לאומי קארד פגעה בבעלי עסקים רבים, וראוי שבית המשפט יפעל לביטול העמלה ולהשבת הכספים".
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
העסקה בוטלה - העמלה לא
צילום: Index Open
מומלצים