שתף קטע נבחר

בעל הדירה העלה השכירות: לעבור או להשאר?

עליית מחירי השכירות היא זו שיצרה אצל השוכרים את המוטיבציה למחאת האוהלים. חידוש החוזה זהו הזמן הרגיש ביותר שעשוי להוביל אתכם לחיפוש הדירה הבאה. אבל לפעמים, גם אם בעל הבית מכה בכיסכם, עדיף לספוג את עליית המחיר

רבים משוכרי הדירות צפויים לחדש את החוזים שלהם בחודשיים הקרובים. עבור הסטודנטים המתחילים ומסיימים שנת לימודים, ההורים המעוניינים שלא לפגוע במסגרת הלימודים של הילדים ומשכירי הדירות, הקיץ היא התקופה החמה למעברי דירה.

 

חלק מבעלי הדירות מסתנוורים מהשפע ומרשים לעצמם להעמיד בפני השוכרים אולטימטום – שלמו יותר או פנו את המקום לאחרים.

 

לעזוב או להשאר? שאלה כלכלית

אביבית ויונתן הם זוג השוכר דירת שניים וחצי חדרים בתל אביב תמורת 4,500 שקל, בסמוך לאוניברסיטה. כאשר התקשרו לבעל הדירה בבקשה להאריך את החוזה בשנה, הוא הודיע להם כי הם יוכלו להשאר רק אם יוסיפו 200 שקל לחודש ולא, יהא עליהם לחפש דירה אחרת.

 

השאלה האם להשאר בדירה ולספוג את העלות או לעזוב, היא גם שאלה כלכלית, ועל כן לפני שמקבלים החלטה כדאי להתגבר על הרגשות הקשים העולים בנו לשמע הבשורה. ראשית, עלינו לנתח את המצב מבחינת היכולות הכלכליות שלנו ולברר האם ביכולתנו לעמוד בהוצאה זו מבלי להיכנס למינוס.

 

השאלה הבאה שכדאי להתלבט בה היא האם כדאי לעבור לגור רחוק וזול יותר או להישאר באותו איזור. התשובה לשאלה זו נוגעת גם לעלויות וזמן נסיעה, וחשוב להוסיף את הפרש עלויות הנסיעה לתחשיב.

 

לאחר שענינו על שאלה זו, עלינו לברר האם נוכל להשיג בתקציב המקורי דירה דומה לנוכחית או טובה ממנה. עלינו לקחת בחשבון שתקופת הקיץ היא תקופת שיא, וכי בעלי דירות מקבלים לעיתים משוכרים פוטנציאליים הצעות גבוהות מאלו שכבר הציעו בכדי לשריין עבורם את הדירה, כך שהמחיר אותו אנו רואים בלוחות ההשכרה עדיין נתון לשינוי.

 

יש עוד שיקולים הקשורים למאפייני הדירה, ועשויים לגרום לכך שמעבר הדירה יהפוך ליקר יותר מלהשאר בדירה הנוכחית: דירות חדשות יותר כוללות בדרך כלל מעלית, המייקרת את ועד הבית. מעבר לדירה גדולה יותר ייקר את הארנונה, ומעבר לאזור אחר בעיר או לעיר אחרת יכול לייקר את הארנונה גם כן.

 

גם כיווני האוויר ומידת הבידוד של הדירה חשובים, שכן אם הם אינם נכונים, נאלץ לרכוש מזגן או לשלם יותר עבור מזגן שיותקן בדירה, וכן לשלם על מיזוג, גם דוד חשמל וכיריים חשמליים יכולים אף הם לייקר את ההוצאות שלנו, ולהפוך את המעבר ללא משתלם.

 

כמה עולה לנו לעבור דירה?

לאחר שבחנו את האפשרויות עלינו להעריך האם אנו זקוקים להובלה וכמה היא תעלה לנו. מחירי ההובלה משתנים בהתאם לעונה, למספר הנפשות, לכמות התכולה, למספר החדרים בדירה, לקומות מהם לוקחים ואליהם מובילים, למרחק וכן הלאה.

 

אם אנו נזקקים להובלה, המחירים בעונה החמה להובלה לסטודנטים הכוללת פריטים גדולים נעים בין 600-1500 שקל. אם נוסיף עליהם את עלויות הפירוק וההרכבה, את תוספת המחיר לקומה גבוהה, ואת הטיפים לסבלים נגיע לכ-2100 שקל, וזה עוד לפני שדיברנו על שירותים כגון אריזה ופריקה.

 

עלויות מעבר הדירה לא מסתכמות בהובלה, שכן על פי החוזה עלינו לצבוע את הדירה אותה נעזוב, וכן את הדירה בה נתגורר בכדי שיהיה לנו נעים. בדירה החדשה יתכן ויחסרו פריטים שניתנו לנו בדירה הישנה, דבר שיוסיף להוצאות המעבר מאות שקלים נוספים בעבור הצטיידות, דבר ההופך משמעותי במקרה בו מה שחסר הוא תנור, מקרר או ארון.

 

אם התייאשנו מההיצע או שהעדפנו לחסוך בזמן ובשיטוטים, נבחר בוודאי במתווך. עלות ההשכרה של מתווך יקרה יותר שכן מתווספים עליה עמלות ומע"מ, ועל כן גם אם נמצא דירה בתקציב הרצוי, נשלם עליה בסופו של דבר יותר משתכננו. מנגד, חשוב להבין שלו נמצא את הדירה המושלמת ונגור בה במהלך 3-4 שנות התואר, עלות המתווך תהפוך שולית ותחסוך לנו מעברי דירה נוספים.

 

בכדי לקבל את ההערכה הנכונה עלינו לדעת בקירוב רב מה תהיה עלות המעבר ולחלק אותה על פני התקופה שבה אנו צופים שנשאר בדירה החדשה.

 

לדוגמה, אם נניח שמדובר ב- 24 חודשים וכי סך הוצאות המעבר הגיעו ל 3,600 שקל, בכדי לקבל את הסכום שאותו נשלם בדירה החדשה, יש לחלק 3,600 ל- 24 וכך נקבל שעלות שכר הדירה בדירה החדשה יקרה בכ-150 שקל לחודש.

 

נתון נוסף שעלינו לקחת בחשבון הוא שחיפוש דירה הוא תהליך שגוזל זמן, וסטודנטים שעובדים ולומדים, ימצאו את עצמם מחסירים משמרות ו"חותכים" מוקדם מהעבודה על מנת להספיק לראות דירות פוטנציאליות. על כן, לחיפוש מחיר נוסף בדמות הקטנת השכר החודשי בתקופת החיפושים.

 

לאור נתונים אלו יש להתיחס למכלול של משתנים בקבלת ההחלטה האם לחדש את החוזה, או לא ועליהם עוד להוסיף את שיקולי הנוחות. גם תקופת ההשכרה, האופציות להארכת ההסכם במחיר המקורי והמחויבות חוזית של בעל הבית לדאוג לתחזוקה שוטפת של הדירה, הם גורמים חשובים בהחלטה.

 

החלטתם שמשתלם לעבור? בצעו את ההכנות הדרושות

במידה ומחליטים לעבור, כדאי לנסות ליצור את התנאים הכי טובים לכך שתשארו זמן ארוך בדירה החדשה, ולחסוך היכן שניתן.

 

לפני המעבר לדירה הבאה עלינו לנסות להתמקח אודות החוזה ולמנוע מצב בו האחריות הכלכלית נופלת עלינו, השוכרים.

 

בעלי דירות רבות מבקשים מהשוכרים לבטח את הדירה בביטוחים שונים, לשאת באחריות לתיקונים וכן הלאה. כאשר סוגרים חוזה, חשוב לוודא כי עיקר האחריות לדירה היא של בעל הבית.

 

במידה והדירה באמת לטעמכם, כדאי לנסות ולסגור על חוזה לשנתיים, או לחתימה על אופציה במחיר הנוכחי. מנגד, אם אנו מאמינים כי נאלץ לעבור גם מהדירה החדשה, עלינו להתחיל לחסוך בפיקדון קצר מועד סכום השווה לעשירית משכר הדירה החודשי בכדי לשלם באמצעותו את עלויות המעבר הבא.

 

חשוב להתמקח גם על סוג הערבות, שכן הוצאת ערבות בנקאית כרוכה בעלות של מאות שקלים נוספים. נסו להמיר אותה בשטר חוב שעלותו זניחה, אך הוא ניתן למימוש על ידי בעל הדירה במקרה הצורך. כדאי לנסות ולהמנע מהחתמת אנשים על ערבות ובמידת האפשר להביא קרובי משפחה לעשות זאת.

 

עד שמחירי הנדל"ן ירדו, עלינו להתמודד עם השינויים העכשוויים. בחירה נכונה תסייע לנו להסתדר כלכלית בשנה הבאה ובאלו שאחריה, ועל כן כדאי לקבל אותה בצורה מושכלת ולא בהסתמך על הרגש בלבד.

 

הכותב הוא מנכ"ל חברת "יבולים", העוסקת באימון ותכנון כלכלי למשפחות ולעסקים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לקחתם את ההובלה בחשבון?
צילום: גלית דויטש
גיל אורלי
מומלצים