שתף קטע נבחר

 

כלכלת המשפחה: טכנולוגיה חוסכת לנו כסף?

ההתפתחות הטכנולוגיה במרוצת השנים האחרונות, מאפשרת לנו לייעל את תהליכי קבלת ההחלטות בנוגע לקניה ולהשוות מחירים בייתר קלות. האם היא אכן הופכת אותנו לצרכנים טובים יותר? לא בהכרח. אל תשכחו את העיקר

מכונת הכביסה שלכם התקלקלה וכעת אתם מחפשים חדשה. אם בעבר הייתם שואלים את החברים הקרובים להמלצות ועושים סקר חנויות, הודות לטכנולוגיה, שיטת הקניה שלכם השתנתה.

 

 

כיום, בשלב הראשון תחפשו המלצות מהחברים שלכם ברשתות החברתיות. לאחר שתגבשו רשימת דגמים מתאימים, תחפשו אותם באתרי ביקורת, ותקראו חוות דעת אודותיהם. לאחר מכן תמשיכו בוודאי לאתרי השוואת מחירים על מנת למצוא את המחיר הטוב ביותר עבור הדגם שבחרתם.

 

במקום לחפש ולבדוק במספר חנויות, תגיעו לזו שמבטיחה את המחיר הטוב ביותר, ותבצעו את הרכישה. כיום, כאשר ליותר ממחצית מהאוכלוסיה יש טלפונים חכמים, החלטות קנייה מסוג זה מתבצעות באופן כמעט יומיומי.

 

הטכנולוגיה מאפשרת לנו להמנע משיטוט בין חנויות שעלול להוביל לקנייה אימפולסיבית. אך גם כאשר אנו נכנסים לחנות ללא תכנון מקדים, שימוש נכון בטכנולוגיה יכול להפחית את הסיכוי לקנייה כושלת.

 

כיצד הטכנולוגיה שינתה את צורת הקניה?

על פי המחקרים, 64% מהקונים דיווחו כי בחודשים שקדמו למחקר הם נכנסו לחנות, התלהבו מפריט הנמכר בה, ואז נמנעו מלקנות אותו לאחר שהשוו מחירים בסלולרי שלהם, וגילו שהוא נמכר ביוקר בחנות זו. 70% דיווחו על ביטול קנייה עקב ביקורות גרועות על המוצר.

 

גם בקניית מזון, הטכנולוגיה משנה את האופן שבו אנו קונים, ומסייעת לנו להתחמק מהפיתויים שנמצאים לצד הקופות ולהקטין את ההוצאה שלנו בסופרמרקט. הסופרמרקטים ממקמים את המגזינים, החטיפים והמסטיקים לצד הקופות על מנת למשוך את הממתינים לתורם, כעידוד מכירה אחרון לפני סיום הקנייה. על פי מחקר עדכני, מכירותיהם של מוצרים אלו ירדו בשיעור של 5.5-8.2% בשנה החולפת, שכן רבים מעדיפים להעביר את זמן ההמתנה בבדיקת דואר אלקטרוני, באפליקציות השונות או בפייסבוק.

 

הסכנות הכלכליות

אין טוב בלי רע, ולכל היתרונות של עידן הטכנולוגיה יש גם חסרונות אותם עלינו לקחת בחשבון. הנגישות לאתרים בינלאומיים למסחר, כדוגמת איביי, אמאזון ואליאקספרס, פתחה בפנינו את האפשרות לחתוך מחירי תיווך ולהשיג מחירים משתלמים על מוצרים שאינם נדרשים לנו באופן מיידי. קניות ברשת מאפשרות לנו לקנות בזול, אך ללא בקרה, קל להתמכר אליהן.

 

 מכיוון שמדובר על סכומים קטנים וקנייה באשראי, איננו מרגישים את הכסף יוצא מהחשבון. כל אלו מביאים לכך שקל לנו להתפתות ולקנות עוד ועוד, עד שהסכומים מצטברים לסכום גדול שלא תכננו להוציא.

 

מחקרים מראים כי אנשים שקונים הרבה ברשת, מוציאים בסופו של דבר 24.6% יותר מאנשים שקונים בחנויות, משום שהם נחשפים ליותר הזדמנויות, שכל אחת מהן בסכום קטן יחסית. כדי להמנע ממלכודת זו, חשוב לזכור כי קנייה חכמה היא לא בהכרח קנייה של מה שזול או במבצע, אלא קנייה של מה שאנחנו צריכים ומתאים לתקציב שלנו.

 

גם היכולת לקבל לטלפון שלנו קופוני הנחה, יכולה להיות יעילה, אם גם כך תכננו להכנס ולקנות בחנות, אך אם היא מעודדת אותנו לרכוש על אף שלא תכננו היא יכולה להיות מזיקה.

 

האם הפכנו לצרכנים טובים? לא בהכרח

על אף האפשרויות המתרבות לצרכנות נבונה, מדי יום אני נתקל באנשים שקונים בסופר יקר, בזמן שהחנות המקוונת של הסופר הזול נמצאת במרחק כמה לחיצות מקלדת. רבים לא נכנסו לאתרי הצרכנות הפיננסית של משרד האוצר למרות שכך יוכלו לחסוך עשרות אלפי שקלים, ולא ניסו למחזר משכנתא ע"י בקשת הצעות באינטרנט.

 

גם אחוז הנכנסים אחת לתקופה לאתרי ספקי התקשורת בבדיקה אחר מבצעים, קטן יחסית. מדוע איננו מנצלים את ההזדמנות ומפסיקים לאבד מאות ואלפי שקלים בחודש, כשהטכנולוגיה זמינה כל כך?

 

הסיבה הראשונה היא מודעות. האפשרויות לחסכון ונגישות המידע לכשעצמם לא הופכים אותנו לצרכנים טובים יותר, אלא עלינו לאמץ מחויבות והרגלים מתאימים. סיבה נוספת היא זלזול בכסף קטן. מי שאינו מנהל תקציב, נוטה לא להעריך חסכון של חמישה שקלים על מוצר שעולה 20 שקל: "זה רק 5 שקלים, הזמן שלי יקר יותר", אבל בפועל מדובר בחסכון של 25% שבמצטבר עלול להגיע למאות ואלפי שקלים בחודש. הסיבה השלישית היא פחד. זה יכול להיות פחד מטכנולוגיה, פחד שיעבדו עלי, או פחד שייגנבו לי את פרטי האשראי, אבל כל אחד מהפחדים הללו מונעים קנייה חכמה יותר.

 

הסיבה הרביעית היא קנייה ריגשית. מרבית ההחלטות הכלכליות, מתקבלות מתוך מצב רגשי ולא רציונלי, אנו מטיילים בקניון ו"מתאהבים" בבגד, בנעל ומקבלים החלטה ספונטנית. אם איננו עוצרים לבדוק האם ההתאהבות הזו משתלמת והאם היא מתאימה לנו לתקציב, הטכנולוגיה לא תוכל לסייע לנו להפוך לצרכנים חכמים יותר.

 

להפוך לצרכנים חכמים

ברגע שנחליט להפוך לצרכנים חכמים, נוכל להעזר בשפע האפשרויות לצרכנות נבונה המוצעות לנו על ידי הטלפון הסלולרי שלנו. אנחנו יכולים לנהל באמצעותו רשימה מקוונת, ולקנות את מה שצריך, ואף לוודא במתכונים כמה בדיוק צריך, כדי לא לקנות יתר על המידה. ביכולתנו לסרוק מוצרים ולראות האם משתלם לקנות אותם בסופר שבו אנו נמצאים, או לחפש קופונים שיוזילו את עלות הרכישה. ואולי החשוב מכל, הסלולרי מאפשר לנו להעריך מראש את עלות הקניה, כך שלא נחרוג מהסכום אותו הגדרנו לעצמנו.

 

כיום יש אפליקציות רבות המאפשרות לנהל את התקציב על גבי הטלפון הסלולרי. כך ניתן לעקוב אחר הוצאות בזמן אמת, ולדעת בכל רגע נתון מה מצבנו ביחס לתכנון השבועי או החודשי שלנו. הנגישות למידע זה מסייעת לנו לקבל החלטות חכמות יותר לגבי המועד הנכון לקנייה עבורנו.

 

אפילו בנושאים היותר "כבדים" כמו הקרנות שלנו, הטכנולוגיה יכולה לסייע לנו להפוך לצרכנים נבונים יותר. אנחנו יכולים להשתמש באתרי פנסיה נט וגמל נט על מנת להשוות את ביצועיהן של הקופות והקרנות שלנו, ולעבור לאלו שיתנו לנו תשואה טובה יותר עבור כספנו.

 

באמצעות הטכנולוגיה נוכל לקנות באופן חכם ושקול יותר, לבחור מוצרים ששווים את מחירם, לגלות מראש האם צפוי להיות מבצע על מוצר שחפצנו בו, וכן הלאה. למעשה, הטכנולוגיה גם מאפשרת לנו לקנות פחות בגדים שנראים אולי טוב בחנות אבל פחות עלינו, על ידי שליחת תמונה מחדר ההלבשה למי שאנחנו סומכים על דעתו. העצירות והבירורים הללו עוצרים אותנו מלקנות אימפולסיבית, ומסייעים לנו לתכנן מראש ולהשיג את התמורה הטובה ביותר לכסף שלנו.

 

השימוש בטכנולוגיה מתוך עמדה של מודעות וצרכנות נבונה, יכול לתת לנו את התמורה הטובה ביותר עבור הכסף שלנו. הכלים עומדים לרשותנו, כעת עלינו רק לבחור להשתמש בהם כדי להעלות את איכות חיינו מבלי לשלם על כך מחיר יקר שלא לצורך.

 

הכותב הוא מאמן ומנחה להעצמה כלכלית, מנכ"ל "קבוצת גיל אורלי". לאתר של גיל אורלי

 


פורסם לראשונה 28/04/2014 22:19

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים