שתף קטע נבחר

שוקלים לעשות שליחויות ל-GETT? לא כל כך מהר

חברת הנסיעות השיתופית הודיעה כי תאפשר לכל המעוניין לשמש כשליח. אולם בביטוח הרכב נדרשת הצהרה מפורשת בעניין, שרבים לא בהכרח שמים לב אליה. במציאות כזו, במקרה של אירוע ביטוחי ייתכן וחברת הביטוח תתנער מאחריותה. דעה

רוצים להיות שליחים? תחשבו שוב. חברת GETT (גט טקסי לשעבר) הודיעה לאחרונה כי היא מרחיבה את שירות המשלוחים שלה, ומאפשרת מעתה לכל משתמש שמצויד בכל רכב, כולל אופניים חשמליים, לעבוד כשליח מטעמה.

 

כתבות נוספות בערוץ הכלכלה

 

על פי הודעת החברה "שירות המשלוחים שלנו מתרחב ויכלול לא רק שליחים עם קטנוע, אלא כל אדם אשר מעוניין להרוויח מדי פעם כשליח. לא משנה אם יש לו אופניים, קורקינט, ועוד כל מיני דברים שאתם יכולים לחשוב עליהם".

 

יש לברך על האפשרות שמעניקה החברה לאלה המעוניינים להשלים את הכנסתם, אולם סביר להניח כי רבים אינם זוכרים שבטופס ההצעה לביטוח של הפול לביטוח חובה לרכב דו-גלגלי, קיימת שאלה למענה (סעיף 9) שעוסקת בסוגיה - האם הרכב ישמש לצורך עסקו של המבוטח, עם התייחסות מיוחדת ונקודתית לשימוש כשליח. 

 

בסעיף נכתב: "האם האופנוע המוצע לביטוח ישמש לצרכי עסקו של אדם או גוף כלשהוא כגון: רואה חשבון, עורך דין, סוכן, נגר, חשמלאי, קבלן שיפוצים (רשימה לא סגורה כהדגמה בלבד) או כל מקצוע חופשי או עסקי אחר ו/או למטרת שליחויות".

 

מאחר ומרבית הרוכבים לא עובדים כשליחים, מלבד עבודתם העתידית במסגרת GETT, לא היתה כל סיבה כי הם יציינו שהכלי בו הם נוהגים משמש לצורך ביצוע פעולה זו. היה ותתרחש תאונה במסגרת עבודתם כשליח בחברת GETT, ויתברר כי בטופס ההצעה שמלאו לא דווח על השימוש בכלי לצורכי שליחות, יכולה חברת הביטוח להערים בעיות על המבוטח שנפגע ומבקש ממנה לממש את זכותו לקבלת פיצוי.

 

תשובה לא כנה

אי הצהרה כי הכלי משמש לצרכי שליחות עלול להתפרש אצל חברת הביטוח כתשובה לא כנה שנתנה על ידי המבוטח - מצב שיכול להוביל את חברת הביטוח להתנער באופן מלא או חלקי מאחריותה, ובכל מקרה לגרור את המבוטח למלחמה מתישה בבית המשפט.

 

חברת GETT מצידה מציינת בתקנון עליו נדרש השליח העתידי לחתום (סעיף 5.9) כי הוא "מצהיר ומאשר כי ככל והשליחות מתבצעת באמצעות שימוש בכלי רכב, קיים ברשותו רישיון נהיגה בתוקף וכן רישיון רכב וביטוח בתוקף כנדרש על פי חוק לשם ביצוע השליחות".

 

אך כאשר מדובר על סוגיה כה מהותית של כיסוי ביטוחי, נדרשת כאן הבלטה של העניין בפני השליח, שכן רבים אינם טורחים לקרוא לעומק את כל האותיות הקטנות של החוזים עליהם הם חותמים.

 

במקרה של כיסוי ביטוחי לנזקי גוף, יש צורך שהחברה תדגיש בפני המעוניינים בשליחות את ההיבט הביטוחי, שכן גם היא לבטח אינה רוצה שהרוכבים יקלעו לסאגה משפטית מפרכת ומיותרת מול המבטחת, שסופה אינו ידוע.

 

לפיכך, לצד ההמלצה לחברת GETT לפעול לחידוד העניין, כל רוכב שמתעתד לעבוד כשליח ופוליסת החובה שלו כבר נכנסה לתוקף לאחר שמילא את ההצעה לביטוח, צריך להודיע לחברת הביטוח שחל שינוי בייעוד כלי הרכב, ומעתה הוא יכלול גם שימוש לצרכי שליחות.

 

נדגיש, כי ההודעה חייבת להימסר בטרם יתחיל לבצע עבודות שליחות. התאונה חלילה יכולה להתרחש ביום הראשון לעבודתו. דחיית ההודעה יכולה להעמידו בפניו סיכון נוסף - היה ויתברר שהמבוטח לא עדכן את חברת הביטוח, זו עשויה לטעון שמדובר על הסתרת מידע מהותי, ובין היתר תשאף לעילה לביטול הביטוח.

 

הכותב הוא מומחה לדיני ביטוח ונזיקין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים