זהירות: 6 עקיצות נפוצות של אינסטלטורים
מתמחרים תיקון בזול ולאחר שפותחים צנרת מקפיצים את המחיר, לא משתמשים בחלקים מקוריים, לא מתמחרים את עלות הריצוף לאחר התיקון, לוקחים דמי תיווך על כלים סניטריים ולא נותנים חשבונית או תעודת אחריות על המוצרים איתם השתמשו. אתר "המקצוענים" עם העקיצות הנפוצות של אינסטלטורים
"צריך להחליף את כל הצנרת". שמעתם את זה פעם מאינסטלטור? עצרו. לפני שאתם ממהרים להיפרד מכמה אלפי או עשרות אלפי שקלים, בדקו שוב. סביר להניח שניתן לפתור את התקלה בעלות נמוכה משמעותית. בקשו חוות-דעת נוספת מעוד 2-3 בעלי מקצוע לפני שאתם נכנסים להרפתקה הזו.
חשוב לשאול שאלות. ברגע שאתם סומכים יותר מדי על בעל מקצוע, גדל הסיכוי שתיפלו על אדם לא מקצועי שינצל לרעה את מצבכם. אז כדי לצמצם את הסיכויים להיפגע, הלכנו לבדוק מהן העקיצות הנפוצות בתחום, וכיצד ניתן להימנע מהן. לפניכם הסקירה.
עוד כתבות בנושא:
איך מונעים עובש בבית
נקודות התורפה של מערכות אזעקה ומיגון לבית סימנים של רטיבות
מחליפים את כל הצנרת במקום לתקן תקלה נקודתית
עקיצה נפוצה בתחום האינסטלציה, שהאינסטלטור מגיע לביתכם ומספר שכל הצנרת רקובה וחייבים להחליף אותה. "במקום לתקן את הנזילה על-ידי החלפה של קטע צינור מסוים ולסיים את הביקור בעלות של כ-1,000 שקל, בעל המקצוע משכנע את הצרכן שיש צורך בהחלפת כל הצנרת", מסבירה עו"ד אפרת דנן, מאתר "המקצוענים".
לדבריה, "זה גורר הוצאה כספית מיותרת שיכולה להגיע במקרים מסוימים לעשרות אלפי שקלים, בשל הצורך להחליף את כל האמבטיה, לרצף אותה ולחפות את הקירות".
איך ניתן למנוע זאת? לא למהר להחליף צנרת, בטח לא אחרי שהתייעצתם רק עם בעל מקצוע אחד. דנן: "כדאי לקחת לפחות חוות-דעת נוספת, אם לא יותר.
"במרבית המקרים ניתן לתקן את הבעיה בצורה נקודתית, רק חשוב להקפיד על כמה שפחות אביזרי חיבור. ככל שיש יותר חיבורים, כך הסיכוי לנזילה בעתיד גדול יותר. ישתלם להחליף את כל הצנרת רק במקרה שמתכוונים לערוך שיפוץ מקיף ממילא ולהחליף את כל הריצוף הקיים".
משתמשים במילים מקצועיות ומונעים מכם את יכולת המיקוח
"לעתים אינסטלטורים משתמשים במילים מפוצצות שאתם לא יודעים מה המשמעות שלהן", אומרת דנן. "המטרה היא לבלבל את הצרכן וכך לחייב אותו במחיר גבוה יותר עבור אותה עבודה או אותו רכיב שהם מחליפים.
"למשל, במקום לומר קופסת ביוב (או גו'רה), שתפקידה למנוע מעבר ריחות לא נעימים מהביוב אל תוך הבית, משתמשים במילים 'קומקום', או 'מאסף' וגובים על כך יותר כסף. ברגע שהלקוח יודע במה מדובר, הוא יכול להתמקח על המחיר.
"אם קופסת ביקורת רגילה תעלה 1,000-1,200 שקל, עבור 'מאסף' או 'קומקום' תמצאו את עצמכם משלמים לעתים תוספת של 300-400 שקל". אם אתם לא מבינים מהו המושג, אל תיבהלו. פשוט בדקו בגוגל. מרבית המושגים יהיו זמינים כמו גם עלותם המשוערת.
משתמשים בחלקים זולים ולא מקוריים שייגרמו לנזילות מים בהמשך
"אם האינסטלטור מתקין לכם צנרת מסוג SP, הוא מחויב להשתמש באביזרי חיבור ספציפיים ומקוריים", מסבירה דנן. "אם לא יעשה זאת, מרבית הסיכויים שתוך זמן קצר תסבלו מנזילות מים.
"הבעיה, שהעלות של החלקים והעבודה גבוהה יותר. כשבעל המקצוע מנסה לחסוך לכם או לעצמו בעלויות, הוא למעשה מסבך אתכם עם הוצאה עתידית הרבה יותר גדולה עבור התיקון של אותן נזילות". איך ניתן למנוע זאת? דנן: "לשאול שאלות, וכמה שיותר. ברגע שהאינסטלטור רואה שהצרכן מביע עניין ומברר לעומק, הוא לרוב יותר יקפיד, וזה יקטין את הסיכוי שהוא ינסה לרמות אתכם".
רוכשים עבורנו מוצרים מבלי לתת לנו את תעודת האחריות, כדי שלא נגלה את המחיר האמיתי
אין שום בעיה שבעל מקצוע שרוכש עבור צרכן יגבה דמי תיווך כלשהם. הבעיה העיקרית, כשהמחיר שגובה האינסטלטור מופקע. לכן, כדאי לברר ולהשוות מחירים, ולא לאפשר לאינסטלטור לרכוש עבורכם מוצר סטנדרטי בעלות של מותג יוקרה.
בנוסף, קחו בחשבון שאם רכשתם דרכו, וכביכול נהניתם מ"הנחה" שהוא מבטיח לכם, לרוב תישלל מכם האחריות על המוצר. אלא אם כן, האינסטלטור נתן לכם קבלה עבור המוצר ותעודת אחריות. ללא קבלה ותעודת אחריות, במקרה של תקלה במוצר, לא יהיה לכם למי לפנות.
דנן: "במקרה של תקלה בברז למשל, החברה המייצרת תבקש את הקבלה כהוכחת קנייה. קבלן השיפוצים יטען שהוא לא מוצא אותה. וכך יוצא שמשלמים יותר ולא נהנים מאחריות במוצר שלרוב החברות מעניקות עליו אחריות ארוכת שנים. ההפסד עבור הצרכן הוא כפול".
לא מתמחרים מראש כמה יעלה תיקון בהיקף רחב יותר
ברגע שאתם מזמינים אינסטלטור והוא נותן לכם הצעת מחיר עבור תיקון קטע מסוים בצנרת, דאגו לבקש ממנו לתמחר גם תיקון בהיקף רחב יותר לפני שהוא מגיע לביתכם ובטח לפני שהוא מתחיל לעבוד.
"צריך לקחת בחשבון, שכשמחליפים קטע מסוים בצנרת מגולוונת, יש שינוי לחצים שיכול לגרום להתפוצצות של קטע צינור נוסף", אומרת דנן. "חשוב לסגור מראש עם האינסטלטור כמה יעלה תיקון נרחב יותר, כדי שבאמצע העבודה לא תהיו תלויים בו. אז, יכולת המיקוח שלכם תהיה הרבה יותר קטנה. גם אם תחליטו שאתם מעוניינים שאינסטלטור אחר יסיים את העבודה, קחו בחשבון שגם הם יכולים לנצל את המצוקה שלכם, ולגבות תעריף גבוה יותר מאשר זה שהייתם משיגים אם הייתם מתמחרים מראש גם תיקון מקיף יותר".
לא מתמחרים את עלות הריצוף בסיום התקלה, ומשאירים אתכם עם רצפה מפורקת
סגרתם מחיר עבור עלות התיקון? דאגו לסגור גם עלות החזרת המצב לקדמותו. דנן: "חשוב לוודא שהמחיר כולל גם את הסגירה של המבנה (ריצוף או חיפוי קיר, בהתאם לצורך). אחרת האינסטלטור יכול ללכת ואתם תישארו עם רצפה מפורקת. עלות הזמנת בעל מקצוע אחר תהיה הרבה יותר גבוהה מאשר אם תסגרו מראש את המחיר כולל ריצוף וחיפוי".
מחפשים אינסטלטור? לרשימה המלאה
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"