שתף קטע נבחר

"מי שלא יעסיק חרדים וערבים - לא יוכל להתחרות"

"לאורך זמן, מעסיק שלא יידע לגייס מועסקים מהחברה החרדית ומהחברה הערבית, לא יוכל להתחרות", הזהיר נשיא המדינה בוועידת התעשייה 2017 של התאחדות התעשיינים, בה נאם גם שר האוצר כחלון שסיכם את השנה: "הצמחת המשק מגיעה מתעשייה, מייצוא, מרפורמות ומהפחתת מסים. זו תפיסתי וזה עובד בינתיים לא רע"

"לאורך זמן, מעסיק שלא יידע לגייס מועסקים מהחברה החרדית ומהחברה הערבית, לא יוכל להתחרות", כך הזהיר היום נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, בוועידת התעשייה 2017 של התאחדות התעשיינים.

 

נשיא המדינה ציין כי למדינת ישראל יש מספר עמודי יסוד, ששניים מהם הם החקלאות והתעשייה, וקיים "רצון עז של הממשלה להיטיב עם העם על ידי פתיחה של המשק לתחרות. אנחנו עם שיכול להיות נתון ללחצים מפעם לפעם וטוב שתהייה לנו תעשייה שנוכל לייצר בה מוצרים לעצמנו, ושתהיה לנו חקלאות משלנו, שתגדל עבורנו גידולים, גם אם העגבניות מחו"ל יהיו יותר זולות".

 

 (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
(צילום: עופר עמרם)

ריבלין התייחס לטענות התעשיינים, וביניהם גדול תעשייני ישראל, סטף ורטהיימר, לפיהן קשה למצוא אנשים טובים שייכנסו לתעשייה. "לא לכל האתגרים יש תשובה פשוטה וחלק מהשינוי צריך לבוא מתוך העולם התעשייתי", אמר ריבלין, "על התעשיינים לחדור לחלקים בחברה הישראלית שעד כה נמצאים בכלל מחוץ למעגל התעסוקה. להיכנס לציבורים שאין להם היום דריסת רגל בתעשייה הישראלית. שני ציבורים בולטים כאלה הם המגזר החרדי והמגזר הערבי. אלו מגזרים שצריכים טיפול מיוחד והרחבת מעגל המועסקים בהם".

 

ריבלין כאמור הזהיר: "לאורך זמן, מעסיק שלא יידע לגייס מועסקים מהחברה החרדית ומהחברה הערבית, לא יוכל להתחרות. אבל המשק הישראלי עדיין מתפקד כמועדון חברים סגור. קשה לך להילקט לעבודה משמעותית אם אתה ערבי או חרדי".

 

"הצמיחה מגיעה מתעשייה, ייצוא והפחתת מסים"

עוד אמר ריבלין, כי "בבית הנשיא אנחנו פועלים לשילוב הציבור החרדי והערבי במשק הישראלי. זהו קטר שיכול להוביל מהפכה של שינוי. כלכלה ישראלית נגישה היא לא רק הכרח כלכלי אלא גם חלום שנותן תקווה ושיכול להתגשם’ כי כולם רוצים בו”.

 

שר האוצר, משה כחלון, אמר בוועידה: "נוצר רושם, לדעתי מוטעה, אבל עם רושם ותחושות אי אפשר להתווכח - שהממשלה היא לא בעלת ברית של התעשייה. אבל זה לא נכון. להגיד שהכל בסדר? התשובה היא לא. להגיד שסיימנו הכל? לא. אבל תיקנו הרבה ממה שקלקלו בעבר. תיקנו את העלאות המסים המיותרות מהעבר, תיקנו את איגוד התעשייה שנפגע בעבר. להגיד שקיפלנו את העסק? לא, אנחנו עדיין שם".

 

כחלון מנה כמה הישגים כמו הורדת המע"מ ל-17%, לאחר שעלה קודם לכן מ-16% ל-18%, הרפורמה בבנקאות, צמיחה של 3.8% ב-2016 כתוצאה מייבוא מכוניות, דלק והתעשייה. "על רקע זה העולם מסתכל עלינו בעין יפה", אמר כחלון, "אתמול התקשרה אליי החשבת הכללית (מיכל עבאדי בויאנג'ו) מלונדון ואמרה שתענוג לשמוע איך מתייחסים לישראל בשווקים".

 

עוד אמר כחלון: "הצמחת המשק מגיעה מתעשייה, מייצוא, מרפורמות ומהפחתת מסים. זו תפיסתי וזה עובד בינתיים לא רע. האבטלה ירדה לשפל של 40 שנה. לכן אני הודף את כל הביקורות, שאומרים שתקציב 2016 זה לא תקציב מצמיח. הוא הצמיח באבא של ההצמיח. לכן כל הביקורות היו, שאני הודף, היו ביקורות של אינטרסנטים שסיכנו את המשק ושידרו לעולם שממשלת ישראל היא לא ידידותית לכלכלה שלה וזו חוסר אחריות כשאנשים פה משדרים החוצה שמדינת ישראל מבריחה עסקים.

 

"לא רק שממשלת ישראל לא הבריחה עסקים, הגדלנו יפה את הנתונים. כשיש בעיה - אנחנו מצהירים, אבל אנחנו חלק ממשק גלובלי וכשאומרים שהממשלה לא ידידותית לעסקים זה פוגע. לא היה אכפת לי אם זה היה נכון. אבל על ממשלה שמגדילה השקאות ואשראים, זה לא נכון להגיד זאת. יש עוד מה לעשות? יש. אבל להפוך את זה לממשלה לא ידידותית לכלכלה, זה ממש לא מקובל עליי. שמעתי את הטענות האלה מאנשי עסקים בעולם, שאומרים לי תראה מה קורה אצלכם. זה משליך על מי שרוצה לבוא ולהשקיע כאן. אני לא מאמין בהתקפות סרק. בשבילנו כל מפעל וכל מוקד תעסוקה הוא חשוב, ואנחנו נמשיך לטפח אותם".

 

בפאנל בנושא תעשיית המזון, אמר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים למנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד: "אם אתם רוצים להוזיל את מחירי המזון בישראל, תיישמו מע"מ דיפרנציאלי על מזון. הדרך להוריד את המחירים בישראל היא קודם כל מע"מ. ברוב מדינות ה-OECD, המע"מ על מזון הוא 0 אחוז. אחרת, עם כל המיסים שהתעשייה בישראל צריכה לשלם למדינה, אין דרך להוריד את המחיר".

 

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד אמר בתגובה כי "יוקר המחיה הוא לא תולדה של התעשייה בישראל. מחקרים מראים שישראל יקרה ב-30% בתחום מוצרי המזון וזה נכון שחלק ניכר מעלות המוצרים הם אנחנו המדינה, בצורת מסים וביורוקרטיה. אין ספק שצריך לטפל בכך, מתוך תפיסה שהמטרות של משרד האוצר והתעשייה הן מטרות משותפות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים