לן בלווטניק מוכר לשותפיו את חלקו במספנות ישראל
אסי שמלצר, סמי קצב ושלומי פוגל במגעים מתקדמים לרכישת חלקה של כלל תעשיות בחברת הספנות ב־130 מיליון שקל. המחיר משקף למספנות ישראל, שהשתעשעה ב־2016 ברעיון הנפקה בשווי מיליארד שקל, שווי של עד 700 מיליון שקל
קבוצת גולד בונד הבורסאית, יחד עם אסי שמלצר, סמי קצב ושלומי פוגל, מנהלים מגעים לרכישת חלקה (19%) של כלל תעשיות השותפה עמם במספנות ישראל תמורת כ-130 מיליון שקל, מחיר המשקף למספנות ישראל שווי של 700-650 מיליון שקל.
כתבות נוספות בערוץ הכלכלה
ל"כלכליסט" נודע כי המניות יירכשו בחלוקה בין השותפים הגדולים במספנות על פי חלקם היחסי בחברה. מספנות ישראל מוחזקת בידי קבוצת גולד וסמי קצב (20.25% כל אחד), משאב שבשליטת כלל תעשיות (19%), וחברה בבעלות שווה של שלומי פוגל ויורשי שלמה שמלצר (40.5%).
כלל תעשיות שבשליטת לן בלווטניק ואשר מנוהלת על ידי אבי פישר, מבקשת זה זמן למכור את חלקה במספנות ישראל, כמו גם בחברות אחרות, במטרה להישאר עם החזקות היי-טק בכלל ביוטכנולוגיה ובבעלות על חברת המלט נשר.
לפני כשנה, נשקל שוב רעיון הנפקת מספנות ישראל בפגישות עם חתמים, בצורה שתאפשר לכלל תעשיות למכור את חלקה בחברה במהלך ההנפקה, אבל חילוקי דעות לגבי שווי החברה הביאו לביטול המהלך. זאת, אחרי שבעלי השליטה סברו שהשוק אינו מתמחר את מספנות ישראל כראוי לקראת ההנפקה.
בעלי השליטה סברו אז כי שוויה צריך להגיע לקרוב למיליארד שקל לאחר שהחלה לשווק מלט בישראל בנוסף לפעילותה המסורתית. נסיון הנפקה זה נעשה בהמשך לניסיונות קודמים שנעשו ב-2004 וב-2005, אז תוכננה ההנפקה לפי שווי של 400 מיליון שקל ו-500 מיליון שקל בהתאמה.
עם זאת, ירידה משמעותית ברווח הנקי של מספנות ישראל ב-2016, ל-29 מיליון שקל, לעומת 45 מיליון שקל ו-65 מיליון שקל ב-2015 וב2014 בהתאמה, הביאו כנראה את כלל תעשיות להתפשר על שווי נמוך יותר מאשר השאיפות של בעלי המניות לפני שנה.
הירידה ברווח הנקי של מספנות ישראל מיוחסת הן לירידה בהכנסות הנמל הימי של החברה והן לירידה מהכנסות מימון. הכנסות מספנות ישראל עמדו על 577 מיליון שקל ב-2014, ומאז נרשמה מגמת ירידה ל-516 מיליון שקל ב-2015 ול-504 מיליון שקל ב-2016. במקביל לירידה בהכנסות נרשמה עלייה עקבית בהוצאות הנהלה וכלליות מ-26 מיליון שקל ב-2014, ל-30 מיליון ב-2015 ו-33 מיליון שקל ב-2016, נתון שנגס אף הוא בשורת הרווח הנקי.
מספנות ישראל מחזיקה במספנה בנמל חיפה על קרקע חכורה מנמלי ישראל, ופעילותה נחלקת לשלושה מגזרים: הימי, שעוסק בתכנון, בנייה ושירותים לכלי שיט צבאיים ואזרחיים; היבשתי, שמבצע עבודות מתכת בתחום התשתיות; והפעלת הנמל הפרטי הראשון והיחיד בישראל, בחיפה, ומתן שירותי טעינה ופריקה של מטענים.
הנמל הפרטי פורק וטוען כ-2 מיליון טונות בשנה. ההכנסות מהמגזר הימי, במגזר פרוייקטאלי של בניית ספינות מטען וצבא, צנחו מ-453 מיליון שקל ב-2014, ל-397 מיליון שקל ב-2015 ו-214 מיליון שקל בלבד ב-2016.
לעומת הצניחה בהכנסות בתחום הימי, מספנות ישראל רשמה הכנסות של 112 מיליון שקל מייבוא מלט ומכירתו בישראל, תחום שאליו נכנסה לראשונה ב-2015. חלקה של מספנות ישראל במיזם המלט עומד על 70%, ולצד ענקית המלט לאפארג' (Lafarge) היא מייבאת מלט לחיפה ממפעל של החברה הצרפתית ביוון.
התוכנית היתה לייבא בשנה הראשונה כ-300 אלף טונות מלט, והחברה חותרת להגיע השנה לנתח שוק של כ-5%. פעילות זו מעוררת עניין משום שתתחרה במונופול המלט נשר שבשליטת משאב, שפלח השוק שלו בתחום המלט עומד על 88% ומכירותיו ב-2013 הסתכמו ב-2.3 מיליארד שקל.
ממשאב שבשליטת נשר, המחזיקה במניות, לא נמסרה תגובה.