משימה לאומית: קידום הנגישות בישראל
כמה באמת נעשה כדי להקל על בעלי מוגבלויות את שגרת החיים או לסייע בשילובם בשוק העבודה? מלבד חובת ההנגשה בחוק, יש לכך תרומה חשובה לחברה שיוויונית וצודקת
בשיתוף בנק הפועלים
כמעט 2 מכל 10 ישראלים סובל ממוגבלות כלשהיא. מדובר בכ- 1.4 מיליון אנשים הסובלים מלקות ראייה, לקות שמיעה, לקות קוגניטיבית, זיקנה הפוגעת בתפקוד יומיומי, מגבלה קבועה או זמנית ועוד.
שיעור קצב הגידול השנתי של אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות גדול מקצב הגידול של האוכלוסייה הכללית, ולמרות זאת, ישראל היא מדינה לא מונגשת: לפי סקירה שביצעה עמותת נגישות ישראל בשנת 2016, כ-63% מאתרי התיירות והבילוי אינם נגישים.
כן, גם אנשים בעלי מוגבלות כלשהיא רוצים להיות חלק מסביבה פעילה, להשתתף באירועים, לצאת לבלות ולצרוך תרבות פנאי. הם גם רוצים לבצע פעילות יומיומית שלנו נראית מובנת מאליה, ללא כל מכשול או קושי.
דמיינו לעצמכם, שאתם רוצים לצאת מהבית ושביל הגישה לביתכם נחסם יום אחד. או שכבר הגעתם לקופת החולים והדלת נחסמה בפניכם. זוהי חוויה יומיומית עבור מי שכבר יצא מהבית עם כיסא גלגלים אבל אינו מסוגל לראות סרט, כי הדרך לבית הקולנוע כוללת מדרגות רבות ואין מעלית מתאימה.
לרוב, הבעיה מתחילה עוד לפני היציאה מהבית, כאשר המידע באינטרנט על המקומות השונים אינו מונגש. חוסר באתרים מונגשים הביא לכך שכ-70% מהאנשים עם מוגבלות חמורה ויתרו על תחביב ופעילות פנאי במהלך השנה, 74% ויתרו על קניית בגדים, 58% על אירוח אנשים – פעולות שכל אחד מאיתנו עושה כל הזמן מבלי לחשוב פעמיים.
הנגשה גם של סניפי הבנק
גם שוק התעסוקה אינו מאיר פנים לאנשים עם מוגבלויות: לא כל האנשים עם מוגבלות מסוגלים לעבוד, אבל גם אלה שכן יכולים ורוצים להשתלב בשוק העבודה, נתקלים בקשיים רבים, הנובעים בעיקר מדעות קדומות וחוסר רצון של מעסיקים לקבלם.
חברות פיננסיות, כמו שאר העסקים, צריכות לראות בנגישות לאנשים עם מוגבלות נושא מהותי בעל חובה חברתית לצד חובה עסקית. גם השירותים הבנקאיים הטכנולוגיים הקיימים והעתידיים צריכים להיות שימושיים וידידותיים לכולם ובפרט לאוכלוסיית הלקוחות עם מוגבלות.
בבנק הפועלים למשל הונגשו עד כה יותר מ-230 סניפים ללקוחות עם מוגבלויות הכוללים עמדות נגישות, גישה נוחה הכוללת מעליות ומעלונים, חניה נגישה, שילוט מתאים, שירותים נגישים ועוד. בנוסף, בסניפים מותקנים מערכות עזר טכנולוגיות כדוגמת בנקטים המונגשים לאנשים עם לקות ראייה, מערכת הכוונה קולית למוגבלי ראייה, התקן המתריע בפני הבנקאי על לקוח עם מוגבלות העומד בפתח הסניף ולולאת השראה המשפרת את הדיאלוג של נותני השרות עם לקוח כבד שמיעה תוך ביטול רעשי רקע. מהלך הנגשת כל סניפי הבנק והשירותים הדיגיטליים יסתיים עד סוף 2017.
הכותבת היא מנהלת מרכז ערך משותף בחטיבת מחזיקי עניין בבנק הפועלים
בשיתוף בנק הפועלים