שתף קטע נבחר

וול סטריט: נאסד"ק ו-S&P 500 ננעלו בשיאים חדשים

IBM נחלשה ב-2.5%; הזהב נחלש השבוע ב-3.3%, הנפט - ב-6.3%; בורסות אירופה בשיא מאז אוגוסט 2015

ברקע לדו"ח המשרות החזק שפורסם לפני המסחר: בורסות ניו יורק ננעלו בעליות שערים קלות, אך נאסד"ק ו-S&P 500 שהוסיפו 0.4% כל אחד רשמו שיא חדש. דאו ג'ונס עלה ב-0.3% ושוב חצה את רף 21 אלף הנקודות, כשגם בסיכום שבועי הוא עלה בשיעור דומה. בנוסף, מדובר בפעם הראשונה מאז ה-1 במרץ בה סוגר S&P 500 בשיא, והשבוע הוא הוסיף 0.6%. נאסד"ק עלה השבוע ב-0.9%. מניית IBM בלטה בירידות לאחר שאיבדה 2.5% מערכה.

 

ברקע למסחר

הנפט (WTI) רשם היום עלייה של 1.5% לרמה של 46.2 דולר לחבית. עם זאת, בסיכום שבועי מדובר בירידה של 6.3%, לאחר שאתמול כבר איבד 4.8% מערכו. הברנט עלה ב-1.5% לרמה של 49.1 דולר לחבית אך בסיכום שבועי איבד 5.6%. אתמול הגיעו שני סוגי הנפט לרמותיהם הנמוכות ביותר מאז סוף נובמבר, אז הודיעו מדינות אופ"ק על כוונתן לקצץ בתפוקה.

 

לפי הערכות אנליסטים, הירידות שנרשמו השבוע נובעות מכך שהמשקיעים אינם מרוצים יותר מהיקף הקיצוצים של יצרניות הנפט, מאחר שבמקביל חלה עלייה בהיקף התפוקה של נפט מפצלי שמן בארה"ב - זה השבוע ה-11 ברציפות, הרצף הארוך מאז נובמבר 2012. עם זאת, מדינות אופ"ק עשויות להחליט על הארכת הקיצוצים בפגישתן הבאה ב-25 במאי.

 

יו"ר הפד ג'נט ילן נשאה היום דברים באוניברסיטת בראון, התייחסה לאפליית נשים בשוק העבודה בארה"ב, ואמרה כי היעדר הזדמנויות מספקות לנשים מונעת את כניסתן לשוק זה. לפי ילן, שהיא האישה הראשונה שנושאת בתפקיד יו"ר הפד, שיעור ההשתתפות של נשים בכוח העבודה עומד על 75% לעומת 88% בקרב גברים, והדבר נובע מבעיות מבניות, גם אם לוקחים בחשבון שנשים נשואות רבות בוחרות שלא לצאת לעבוד.

 

לדבריה, אם ארה"ב היתה מטפלת בסוגייה כפי שעושים באירופה, שיעור הנשים העובדות עשוי היה לעלות ל-82%. פערי השכר בין נשים וגברים העובדים במשרה מלאה עומד על 17% לטובת הגברים. ילן לא התייחסה לנושאים מוניטריים בנאומה.

 

הזהב איבד 0.1% וננעל ברמה של 1,226.9 דולר לאונקיה - רמתו הנמוכה מאז אמצע חודש מרץ. השבוע איבד הזהב 3.3% מערכו - הירידה השבועית החדה מאז השבוע שהסתיים ב-11 בנובמבר שעבר. הכסף איבד 0.2% לרמה של 16.3 דולר לאונקיה, והשבוע איבד 5.7%. דו"ח המשרות החיובי שפורסם היום בארה"ב מחזק את ההערכות שהפד ימשיך בהעלאת הריבית.

 

סגן יו"ר הפד, סטנלי פישר, אמר כי חוקים מתמטיים לקביעת הריבית יכולים להיות שימושיים כקווים מסייעים לבנק המרכזי אך אי אפשר לציית להם באופן עיוור. לדבריו, על מקבלי ההחלטות להיות חופשיים ואף לשנות את הערכותיהם. פישר אמר את הדברים בוועידה מטעם מכון הובר באוניברסיטת סטנפורד, לאחר שאתמול העבירה ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים האמריקאי חקיקה שמאלצת את הפד לציית לכללים מתמטיים כפי שנוסחו על ידי הכלכלן ג'ון טיילר מסטנפורד. לפי פישר, ועדת הפד שכוללת 12 חברים היא בעלת מבנה שמאפשר השמעת מגוון דעות והדבר מייתר את החוק.

 

בורסות אירופה ננעלו בעליות שערים, כאשר פוטסי בבריטניה הוסיף 0.7%, דאקס בגרמניה התחזק ב-0.6% (ננעל בעלייה שבועית של 2.2% לשיא חדש) וקאק בצרפת עלה ב-1.2% (2.9% בסיכום שבועי לשיא של תשע וחצי שנים). זאת לקראת הסיבוב השני בבחירות לנשיאות במדינה, בו צפוי לזכות עמנואל מקרון ולנצח את מועמדת הימין הקיצוני מרין לה פן. מדד סטוקס 600 האזורי עלה היום ב-0.7% לשיא מאז אוגוסט 2015 והשבוע התחזק ב-1.7%. מניות הבנקים נסחרו בירידות במהלך היום, אך התאוששו בעקבות דו"ח התעסוקה החיובי בארה"ב.

   

דו"ח המשרות הפתיע לטובה - והראה תוספת של 211 אלף משרות חדשות באפריל לעומת צפי של 190 אלף. שיעור האבטלה, שהאנליסטים צפו כי יישאר על 4.6%, ירד ל-4.4% - לשפל של עשור.

 

מניות מובילות

מניית חברת משחקי האונליין זינגה זינקה ב-11% במסחר המוקדם לאחר שהפתיעה אתמול בתוצאות הכספיות לרבעון הראשון. החברה דיווחה על הפסד של 1 סנט למניה, לעומת צפי להפסד של 2 סנט למניה. ההכנסות עמדו על 194.3 מיליון דולר, לעומת צפי של 192.6 מיליון דולר.

 

מניית סינג'נטה עלתה ב-0.5% בשוויץ לאחר הודעת כמצ'יינה על אישור בעלי המניות לעסקת הענק להשתלטות החברה הסינית על החברה השוויצרית תמורת 43 מיליארד דולר.

  

וורן באפט שלח אתמול מסר מדאיג למשקיעים של IBM, כאשר אמר אתמול לרשת CNBC כי מכר שליש מאחזקתו בחברה מתחילת השנה. מדובר על נתח של כ-30 מיליון מניות מהחברה. באפט אמר כי הוא לא מעריך את שווי החברה כפי שהעריך אותו לפני שש שנים, כאשר החל לקנות מניות IBM, וכי החברה נתקלה במתחרים "קשים", כהגדרתו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים