המקרר לא מקרר? כך תדעו מתי לתקן
הצטברות קרח, רעשים במקרר או נזילת מים – מהן התקלות הנפוצות במקררים ומתי לא ישתלם לתקן אותן? "אתר המקצוענים" עם המדריך
יש תקלות שתוכלו לפתור בעצמכם ויש מקרים בהם לא תהיה ברירה אלא להזמין טכנאי. לפני שאתם מחייגים לבעל מקצוע, בדקו האם המקרר שברשותכם עדיין תחת תקופה האחריות, ודאו עם הטכנאי מה עלות דמי הביקור, בקשו הערכה טלפונית של שווי התיקון ועשו חישוב האם בכלל ישתלם לכם להזמין אותו או להחליף את המקרר בחדש. מהן התקלות הנפוצות? לפניכם הסקירה.
עוד כתבות בנושא:
11 סימני אזהרה של מכונות כביסה
מייבש כביסה: מדריך לשימוש חכם
אלו התקלות הנפוצות
נזילת מים: "פעמים רבות נזילת מים במקרר נגרמת בשל סתימה בתעלת הניקוז", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "אם מדובר במקרר ישן, תוכלו לנסות לפתוח את הסתימה בעצמכם על-ידי ניתוק הצינורית שבתחתית המקרר וניקוי הלכלוך שגרם לסתימה. לרוב, מדובר בשקית ניילון שנשאבת על-ידי מאוורר המקפיא וגורמת לסתימה. אם מדובר במקרר חדש, לא כדאי לנסות להגיע לבד אל הצינורית, אשר לרוב ממוקמת באזור נסתר, ובמקרה כזה תצטרכו לקרוא לטכנאי".רעש מהמקרר: "לעתים הרעש פשוט נגרם בשל בורג רופף", אומרים במוקד. "כל שצריך לעשות הוא להרחיק את המקרר מהקיר, ולוודא שהבורג שמחבר את צלחת האידוי אינו רופף. סיבה נוספת היא שהמקרר מונח בזווית לא נכונה וגורם לוויברציה של הרדיאטור ולרעשים. במקרה כזה, יש להניח קלקר באחת מפינות המקרר ולייצב אותו. אם הרעש נגרם בשל תקלה במאוורר או בעיה במדחס, תזדקקו לטכנאי לשם תיקון התקלה או החלפת החלק הבעייתי".
הצטברות קרח: "במקררים ישנים ישנה נטייה להצטברות של קרח, בשל בעיות איטום במקרר או בשל סתימה במערכת הניקוז", אומרים במוקד. "אם מדובר במקרר חדש, ייתכן שקיימת תקלה במנגנון ההפשרה. זה יכול להיות בשל תקלה בתרמוסטט, בטיימר של המנגנון או בשל בריחת גז. במקרה כזה, נסו לנתק את המקרר מהחשמל ולאפשר לכל הקרח שבו להפשיר (ניתן להיעזר במייבש שיער להמסת הקרח). לאחר ההפשרה, נגבו את המקרר והפעילו אותו מחדש".
מה לא כדאי לעשות? לנסות לגרד את הקרח באמצעות סכין. זאת, מפני שהסכין יכולה לפצוע את הרדיאטור אשר ממוקם ביחידה התחתונה. קחו בחשבון, שאולי תצליחו לפתור נקודתית את הבעיה, אך לטווח ארוך, תזדקקו לטכנאי שיגלה את מקור הבעיה שגורמת להצטברות הקרח. אם ישנה בעיית איטום של גומיות המקרר, למשל, תצטרכו להחליף אותן. בחלק מהמקרים מדובר בתיקון יקר יחסית (בהתאם לסוג המקרר), ולרוב יהיה זול יותר להחליף את המקרר לחדש".
בריחת גז: "בעיה זו נגרמת בשל בעיה בצינור הגז, בחיבורי הצנרת או בשל חור ברדיאטור" אומרים במוקד השירות. "אם מדובר בבריחת גז טבעית, לרוב יספיק מילוי גז על-ידי טכנאי. אם לעומת זאת מדובר בדליפה, יידרש איתור מקור הדליפה ותיקון. אם התקלה היא בצנרת הפנימית של המקרר, לא תהיה ברירה אלא להחליף את המקרר".
המקרר כלל לא פועל: לעתים, לאחר הפסקת חשמל, המקרר לא עובד. "נורית דולקת בתוך המקרר היא סימן לכך שמגיעה אספקת חשמל למקרר (אלא אם הנורית נשרפה – ואז יש להחליפה)", מסבירים במוקד. "אם אינה דולקת, יש לבדוק שהתקע מחובר לחשמל ושהפקק (נתיך) בארון החשמל לא קפץ. כדי למנוע קצרים ותקלות במקרר, כדאי להתקין מכשיר השהייה של 5 דקות שתפקידו למנוע מהמקרר לחזור לפעולה מיידית בעקבות קצר או הפסקת חשמל. תמורת סכום זניח (100 שקל) תוכלו להגן על מקרר שעלה לכם כמה אלפי שקלים. בכל מקרה, אם אין לכם מכשיר כזה, חשוב למהר ולנתק את המקרר מהחשמל במקרה של קצר או הפסקת חשמל ולהחזירו לפעולה רק כאשר החשמל חוזר לפעול בצורה תקינה".
כמה זה עולה והאם ישתלם לתקן?
כלל האצבע צריך להיות עלות התיקון ביחס לשווי המקרר וביחס לשווי מקרר חדש מדגם דומה. "אם עלות התיקון היא מעל ל-50% מהשווי של מקרר חדש, לא ישתלם לתקן", מסבירים במוקד. "זאת, מפני שיכולות להיגרם תקלות נוספות, ובחישוב כולל תיאלצו לשלם גם בעבור תיקונים וגם בעבור החלפת מקרר בסופו של דבר. אם התקלה היא של גופי חימום או של תרמוסטט הפשרה, לרוב ישתלם לתקן, שכן מדובר בתיקון בשווי 300-400 שקל בממוצע. אם לעומת זאת התקלה היא בכרטיס אלקטרוני, במנוע או במדחס – לא בטוח שישתלם לתקן.
"ביקור טכנאי מקררים יעלה 180-250 שקל, מילוי גז יעלה 300-400 שקל, פתיחת ניקוז מים תעלה 200-250 שקל, החלפת גוף חימום הפשרה תעלה 400-550 שקל, החלפת טיימר תעלה 350-500 שקל והחלפת תרמוסטט הפשרה תעלה 350-400 שקל. תיקון כרטיס פיקוד דיגיטלי יעלה 800-1,800 שקל, החלפת מדחס כולל פילטר ומילוי גז יעלו 1,200-1,400 שקל".
מחפשים טכנאי מקררים? לרשימה המלאה
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"