שתף קטע נבחר

 

הטבות המועדון מסתיימות? תדעו 8 חודשים מראש

בעקבות חשיפת ynet, מועדוני הצרכנים, בהם גם חברות כרטיסי האשראי, יחויבו להודיע ללקוחות שמונה חודשים לפני פקיעת תוקף ההטבות שהם מציעים, ובכך לאפשר לכולם לממש אותן

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית את הצעה החוק שנועדה להסדיר את מדיניות מתן ההטבות במועדוני הלקוחות ותוכניות ההטבות לצרכנים. הצעת החוק שהיא למעשה תיקון בחוק הגנת הצרכן, נועדה לטפל במקרים בהם בעלי העסקים משנים תוכניות הטבות ללא התראה ומבלי לאפשר לצרכנים לממש את זכויותיהם.

 

כתבות נוספות בערוץ הכסף שלי

 

נציין כי הצעת החוק שהחלה למעשה להתגלגל כבר לפני כ-6 שנים, באה בעקבות כתבה שפרסמנו כאן ב-ynet אודות מחיקת זכויות שצברו חברי מועדוני הלקוחות של ישראכרט ולאומי קארד. בנוסף, הוגשה לפני כשנתיים תביעה ייצוגית בנושא.

 

לפי הצעת החוק, מועדוני לקוחות המציעים הצטרפות לתוכנית של קבלת הטבות או צבירת זכויות לתקופה קצובה, למשל של שנה, לא יוכלו לשנות את התנאים במהלך אותה תקופה. השינוי יוכל להתבצע רק לאחר תום התקופה, במידה והצרכן בחר להמשיך להיות חבר במועדון. במקרה זה אף נקבע כי מפעיל המועדון יודיע ללקוחות שלושה עד ארבעה חודשים מראש על סיום תקופת ההטבות.

 

באשר למועדוני לקוחות שהחברות בהן היא לתקופה מתמשכת, שלא קצובה בזמן ומאפשרת צבירת זכויות או נקודות, נקבע כי מפעיל המועדון יצטרך להודיע לצרכן על השינוי שמונה עד תשעה חודשים מראש, ולאפשר ללקוח באותה תקופה לממש את ההטבות שצבר בהתאם לתנאים לפני השינוי. כמו כן נקבע כי ההודעות ישלחו לצרכן בדרך שבה בחר (בדואר רגיל, דואר אלקטרוני או במסרון).

 

קנס של 22 אלף שקל

הצעת החוק תיכנס לתוקף ארבעה חודשים לאחר פרסומה ברשומות ותחול על כל מועדוני הלקוחות שיהיו פעילים באותו מועד. כמו כן קבעה הוועדה כי עוסק שלא ימסור את ההודעות כפי שנקבעו, צפוי לעיצום כספי של 22 אלף שקל לתאגיד ו-7,000 שקל ליחיד, ועוסק שלא יאפשר מימוש ההטבות בהתאם להצעה או יסיים את התוכנית לפני תום התקופה שנקבעה בהצעה צפוי לעיצום כספי של 45 אלף שקל לתאגיד ו-25 אלף שקלים ליחיד. מנפיקי כרטיסי אשראי שיפרו את החוק צפויים לעיצום כספי של 50 אלף שקלים.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

ההצעה, אותה יזם יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל, אושרה לאחר שורה של ישיבות ולמרות התנגדויות רבות מצד הבנקים, חברות כרטיסי האשראי וחברות נוספות בהן אל על (המפעילה את מועדון "פליי קארד"). נציגי החברות השונות שהשתתפו בישיבות הקודמות טענו כי הצעת החוק דווקא תקשה עליהם לבטל התקשרויות עם ספקים ולהחליפן בהתקשרויות טובות יותר.

 

מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד של אל על ליאור טנר, טען כי מחירי הטיסות מתעדכנים תכופות ולכן נדרש עדכון תכוף גם בתנאי המועדון. לדבריו, מסירת התרעה תשעה חודשים מראש על השינוי ומתן אפשרות לממש הטבות בתנאים הישנים ל-12 חודשים נוספים זו גזירה שאי אפשר לעמוד בה בשל הדינמיות של שוק התעופה. הוא ביקש לקצר את תקופת ההודעה לשלושה עד ארבעה חודשים מראש, אולם בקשתו נדחתה.

 

היו"ר כבל שב והזכיר בדיונים את פרשת ביטול הכוכבים של ישראכרט, וקרא לעוסקים להיכנס לנעליו של הצרכן. "אנחנו בעד מועדוני לקוחות ורוצים את התוצאה הטובה ביותר לצרכן מבלי לפגוע בגופים השונים, אלא שהיום כל אחד מסדר את המגרש כמו שהוא רוצה וקובע את הכללים באותיות בגודל נמלה, ואז פתאום מודיע על מועד שבו הוא מבטל את התוכנית ואם אני לא אממש את הזכויות שלי הם ימחקו – וזה לא יכול להימשך", אמר.

 

"אנחנו בעד מועדוני הלקוחות, אבל צריך לעשות סדר בשוק. אני בעד שעוסקים ינסו לקדם מכירות וינסו להציע ללקוחות הצעות לפנק, לפנק, לפנק אותם – רק שיעמדו בהתחייבויות שלהם", אמר היו"ר כבל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים