ביטוחי הנסיעות החדשים: המחירים נחשפים
המודל החדש בביטוחי הנסיעות נכנס היום לתוקף וחברות הביטוח לא נערכו לפניות הרבות שהתקבלו מלקוחות. היום הסתבר שההפרשים במחירי הפוליסות מגיעים לעשרות אחוזים. מהם המחירים שמציעות חברות הביטוח? בדיקת ynet
המתכונת החדשה של ביטוחי הנסיעות נכנסה היום לתוקף, ועמה נחשפו גם המחירים החדשים. כפי שפירטנו בכתבה נרחבת שפרסמנו ביום שישי, החל מהיום פוליסות הביטוח שנמכרות כוללות "חבילת בסיס" עם כיסויים דומים בכול חברות הביטוח (בניגוד לאלו שנמכרו עד היום), אליהם ניתן להוסיף כיסויים נוספים בתוספת תשלום. בנוסף חלו הרחבות לגבי חלק מהכיסויים ותכולתם.
תוצר נוסף של השינוי, אצל חלק מהחברות כמו AIG, הראל ומנורה, הוא הבדל במחיר בהתאם ליעד הנסיעה.
פערים של עשרות אחוזים במחירים
בבדיקת מחירי הפוליסות החדשות הבוקר מתברר, כצפוי, כי בחלק מהמקרים השינוי הביא לייקור המחיר. רוב החברות המתינו עד הרגע האחרון לפרסום המחירים שלהן, מתוך רצון לבחון תחילה היכן הן עומדות ביחס לאחרות, מה שתרם לעומס במוקדי השירות והמכירות.
בבדיקת ynet מתברר כי העלייה במחיר חלה גם בפוליסות שמציעות קופות החולים כללית ומכבי (באמצעות חברת כלל ביטוח). מדובר בפוליסה שעד כה היתה אטרקטיבית מבחינת המחיר, מה גם שבעלי הביטוחים המשלימים בקופה היו זכאים להנחה. עם זאת, חשוב לצין כי בניגוד לפוליסות האחרות, הפוליסה הזו כוללת גם כיסוי למצב רפואי קיים (בסכום של עד 250 אלף שקל), ללא תוספת תשלום.
אז מהם המחירים החדשים?
כדי להשוות, בדקנו מה המחיר ליום שנגבה בפועל עבור פוליסת ביטוח נסיעות לאירופה, לאדם בריא בן 35. הפוליסה כוללת הרחבה של ביטול וקיצור נסיעה וכבודה בתוספת תשלום (כיוון שחבילת הבסיס החדשה אינה כוללת עוד כיסוי כזה, ונדרשת עבורו תוספת תשלום). כמו כן כוללת הפוליסה איתור וחילוץ (שירות שבהתאם לשינוי החדש הינו חלק מחבילת הבסיס, אלא אם כן המבוטח ביקש בפירוש להסיר אותו).
מבין שמונה החברות שבדקנו, שתי החברות הזולות ביותר הן הפניקס (2 דולרים ליום) ו-AIG (במחיר 2.07 דולרים ליום, ברכישה באתר). שתי החברות היקרות ביותר הן כלל (3.94 דולרים) בהפרש ניכר ופספורטקארד (3.4 דולרים), כאשר הפער בין החברות מגיע לעשרות אחוזים.
נציין כי בדיקה השוואתית לפי פרמטרים שונים כגון גיל, יעד, רקע רפואי הרחבות היריון ועוד תשנה גם את התעריפים בכל אחת מהחברות, ומי שזולה בבדיקה אחת עשויה להיות יקרה בבדיקה השוואתית אחרת. בתוך כך הפיקוח על הביטוח פרסם אחר הצהריים את התעריפים לביטוח הנסיעות שאישר לחברות הביטוח, אולם חשוב להדגיש כי מדובר בתעריפי מקסימום ובפועל אצל רוב החברות המחירים נמוכים בהרבה, כך שהנתונים שפרסם הפיקוח די חסרי ערך מבחינת הלקוח.
ומה לגבי הביטוח שמקנה כרטיס האשראי?
לחברות כרטיסי האשראי יש הסכמים עם חברות הביטוח (המבטחת של כאל היא הראל, והמבטחת של ישראכרט, אמריקן אקספרס ולאומי קארד היא AIG). במסגרת ההסכמים הללו חברות הביטוח מעניקות ביטוח חינם ללקוחות חברות האשראי.
הביטוח הזה הפך להיות רחב יותר בהיקף הכיסויים והגילאים שהוא מכסה, אולם הוא ניתן כעת חינם לחמישה ימים בלבד (במקום 55 עד כה). כל לקוח יחויב להתקשר ו"להפעיל" את הביטוח. אם הוא נוסע לתקופה של מעבר לחמישה ימים, הוא יצטרך לשלם עבור כל יום נוסף.
לקוחות לאומי קארד יקבלו ביטוח הכולל גם ביטול וקיצור נסיעה וכבודה ללא עלות למשך 5 ימים, כך גם לקוחות ישראכרט ואמריקן אקספרס. ללקוחות החברות הללו הנוסעים לתקופה של עד 5 ימים, אין שום סיבה להוציא כסף ולרכוש ביטוח נפרד או להוסיף הרחבה (בהנחה שמדובר באדם בריא ללא אירוע בריאותי ברקע). ומי שנוסע ליותר מ-5 ימים, כמה יעלה כל יום נוסף? המחיר אצל המבטחת AIG עומד על 2.3 דולרים (לאדם בריא בגיל 35).
מחזיקי כרטיסי האשראי של כאל יקבלו חינם חבילת ביטוח בסיסית למשך 5 ימים והם יידרשו לשלם עבור הרחבה לכיסוי ביטול נסיעה וכיסוי לכבודה. אם הם ירכשו כיסוי לכבודה עבור ימים נוספים (בהנחה שמשך הנסיעה שלהם ארוך יותר מ-5 ימים), הם יקבלו את הכיסוי באמצעות חברת הראל עבור חמשת הימים הראשונים ללא עלות. מהיום ה-6 עד ה-10 ישלמו 2.45 דולרים ומהיום ה-11 ואילך ישלמו 2.75 דולרים.
בשורה התחתונה, בנסיעה קצרה שווה בכל מקרה להפעיל את ביטוח כרטיס האשראי ולשלם על הימים הנוספים, עבור חמשת הימים הראשונים, לפחות לגבי אדם ללא רקע של בעיה רפואית.
עומס של לקוחות במוקד השירות
במקביל מתברר כי השינוי בילבל לא רק את הלקוחות. גם בחברות הביטוח עדיין מנסים לעכל את המהלך החדש. כבר ביום שישי הוצפו מוקדי השירות והמכירה של החברות בשיחות של לקוחות אשר ביקשו לרכוש פוליסה במתכונת הישנה והזולה יותר, לפני שהשינוי ייכנס לתוקף. בשיחה עם ynet סיפר א', המתכנן לטוס לחו"ל בעוד פחות משבועיים, כי ניסה להתקשר למוקד חברת הביטוח, אך נאלץ להמתין זמן רב. "ניסיתי ליצור קשר שלוש פעמים ביום שישי, אבל באיזשהו שלב כבר התייאשתי מלהמתין".
א' התקשר הבוקר ואחרי המתנה ממושכת הצליח לדבר עם נציג של חברת הביטוח ולרכוש את הפוליסה המיוחלת. בחברות הביטוח אישרו היום ל-ynet כי אכן ניכר עומס גדול של לקוחות. בנוסף לכך בחלק מאתרי המכירה של החברות באינטרנט אירעו לא מעט תקלות, ובחלק מהאתרים לא עודכנו מחירי הפוליסה החדשים, לפחות עד שעות הבוקר המאוחרות.