נהגי המוניות נושמים לרווחה: צו מניעה לאובר
פרשת אובר ונהגי המוניות: ביהמ"ש המחוזי בת"א הוציא צו מניעה קבוע לחברת אובר, בהסכמתה, לפיו בעוד יומיים ייפסקו שני השירותים שהיא מציעה - אובר דיי ואובר נייט. במהלך הדיון מתח השופט ביקורת על אובר ואמר: "אם לא תעשו ביטוח לא אתן לכם לנסוע מטר". עם זאת גם נזף בנהגי המוניות: "קשה לנצח את הקידמה. עברנו מסוס ועגלה והתקדמנו"
בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא הבוקר (ב') צו מניעה קבוע לחברת אובר, לפיו בעוד יומיים ייפסקו שני השירותים שמציעה החברה - אובר דיי ואובר נייט. כך הוחלט בדיון שהתקיים בבית המשפט בבקשת איגוד נהגי המוניות וחברת גט להוציא צו שיאסור על אובר להפעיל שירותים אלה. צו המניעה הוצא בהסכמת אובר, לאחר ששני הצדדים יצאו להפסקה במהלך הדיון והגיעו להסכמות - שאושרו על ידי בית המשפט.
אובר משיקה שירות נסיעות במרכז: "נהיה זולים בעשרות אחוזים ממונית"
24 שעות ביממה? לא הצלחנו להזמין נסיעת אובר
השופט אורנשטיין הרשה לאובר להמשיך בפעילות
נהגי המוניות וגט הגישו את עתירתם נגד אובר לאחר שבתחילת החודש השיקה ענקית הנסיעות הבינלאומית שירות הסעות של נהגים פרטיים במהלך שעות היום והלילה, בכל ימות השבוע, באזור תל־אביב. השירות החדש, אובר דיי (UberDAY) היווה הרחבה של שירות אובר נייט (UberNight) שפעל בשנה האחרונה רק בלילה.
השקת שני השירותים עוררה בעיה חוקית - כיוון שהסעת נוסעים בתשלום ללא רישיון מנוגדת לחוק בישראל. לכן אובר הגדירה את השירותים כ"לא למטרות רווח" אלא למטרת החזר הוצאות אחזקת רכב - כך שעקרונית הנהגים לא אמורים להרוויח כסף. במקביל לשני שירותים אלה אובר מפעילה בארץ גם את Uber Taxi, שירות הזמנת המוניות הרגילות דרך האפליקציה - שימשיך לפעול כרגיל.
במהלך הדיון הבוקר מתח נשיא בית המשפט, השופט איתן אורנשטיין, ביקורת נוקבת על היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על כך שלא מסר עמדתו בסכסוך האזרחי בין הצדדים. "התפלאתי שהייתם צריכים זמן (להגיש עמדתם בתיק האזרחי-ל.ד)", אמר השופט לנציגת היועץ המשפטי לממשלה, "אם הגשתם כתב אישום אז חשבתם שיש חומר. הייתם צריכים לחשוב לפני שהגשתם כתב אישום. על מה יש לכם לחשוב? איך היועץ המשפטי יכול לעשות דבר כזה?". השופט התייחס לכתב האישום שהגיש משרד התחבורה בחודש מאי כנגד אובר בגין הסעת נוסעים בשכר ללא רישיון מטעם משרד התחבורה, כמתחייב מהחוק.
נציגת היועץ המשפטי, עו"ד מיטל בסלי-דובדבני, השיבה: "אנחנו עובדים במרץ להגיש את כול הנתונים. אנחנו זקוקים לזמן נוסף". אורנשטיין לא התרצה: "אני לא מבין, אם היועץ המשפטי מגיש כתב אישום חזקה עליו שבדק. אם הייתם אומרים לי שאתם חוזרים מכתב האישום אז מילא. יש כתב אישום, זה הופך את זה להרשעה? לא".
מנגד פנה אורנשטיין לעו"ד רועי בלכר, נציג אובר ואמר לו: "אם לא תעשו ביטוח לא אתן לכם לנסוע מטר. איפה הרגולטור? מה עם הנהגים? אולי יש להם עבר פלילי? מישהו צריך לשמור על הציבור שלנו. אין ספק שזה נזק לנהגי המוניות. יש לכם יתרון עליהם. אתם פוגעים בהם". השופט הוסיף: "תביאו אישור של חברות ביטוח שבמתכונת הזו הם מבטחים".
זה מה שקרה כשניסינו להזמין מונית באובר:
עם זאת אורנשטיין גם לא חסך ביקורת מנציגי נהגי המוניות וגט, עורכי הדין מיכאל גינסבורג, אפרת ברזילי ועדי קרנית שטרית ממשרד גרוס, ואמר: "קשה לנצח את הקידמה. עברנו מסוס ועגלה והתקדמנו".
מחוץ לאולם הדיונים אמר נהג מונית שעתיד תוך חמש שנים לצאת לפנסיה: "לקחו לי את הפרנסה. אם אובר תיכנס ההכנסה שלי תלך לפח. יש 30 אלף נהגי מוניות אי אפשר לזרוק אותם לפח בגלל גחמות".
יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי מוניות אמר אף הוא מחוץ לאולם: "אובר עוקפת את החוק ואת הכנסת. כל הסיפורים שנהגי אובר עושים את זה לשם שמיים זה לא נכון. הם רוצים להרוויח כסף. פוגעים בהכנסת נהגי המוניות. חוק צריך לכבד".
חברת אובר מסרה בתגובה: "אנחנו עוצרים את הפיילוט לשירות uberDAY/uberNIGHT, אבל שירות המוניות ממשיך לפעול כרגיל. אנחנו מחויבים להמשך שיתוף פעולה עם הרשויות, לבחון כיצד הטכנולוגיה יכולה לספק פתרונות תחבורה אמינים, משתלמים ובטוחים".
ארגון נהגי המוניות מסר בתגובה: "הארגון שמח ומחזק את כבוד השופט שלמרות גרירת רגליים של היועץ המשפטי החליט ופסק לטובת נהגי המוניות ואזרחי מדינת ישראל".