עידוד לאובר: רשות ההגבלים ממליצה להסיר חסמים בתחבורה המשתפת
טיוטת דו"ח שפרסמה רשות ההגבלים קובעת כי ההסדרה הנהוגה בתחום שירותי התחבורה המשתפת פוגעת בתחרות בענף ובנוסעים עצמם - הנאלצים לשלם יותר, לבלות עוד זמן על הכביש או לוותר על עבודה במקומות מרוחקים. במקביל ממליצה הרשות לפצות את בעלי המוניות
תמיכה באובר מצד רשות ההגבלים העסקיים: בטיוטת דו"ח המלצות שפרסמה הבוקר (ב') הרשות היא ממליצה להסיר חסמים שמונעים פיתוח שירותים מתקדמים של תחבורה משתפת. הרשות קובעת כי ההסדרה הנהוגה בתחום שירותי התחבורה המשתפת מגבילה את כמות ומגוון שירותי התחבורה ופוגעת בתחרות בענף ובנוסעים עצמם. "תחבורה משתפת" הינו שם כולל לשירותי תחבורה שמבוססים על תיווך מקוון בין נוסעים לנהגים, במסגרתו נהגים "משתפים" מושבים פנויים ברכבם עם נוסעים שמעוניינים בשירותי תחבורה.
בשבוע שעבר קבע שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, כי חברת אובר, המפעילה תחבורה שיתופית, תפסיק את פעילותה בתחום תוך יומיים, לאחר שנציגי החברה הסכימו ביחד עם נציגי GETT ונהגי המוניות על הפסקת הפעילות במתכונתה הנוכחית. ההסכמה התקבלה לאחר שאורנשטיין הביע הסתייגות מאופי פעילות אובר, במיוחד בשל היעדר ביטוח ופיקוח על השירות.
הנוסעים נפגעים בכמה מישורים
טיוטת דו"ח ההמלצות של רשות ההגבלים העסקיים שפורסמה היום נמסרה למשרדי ראש הממשלה, התחבורה והאוצר. מטרת הדו"ח היא להסיר חסמים שמונעים הנאה מהיצע רחב יותר של שירותי תחבורה, ובפרט לבטל את החסמים שמונעים פיתוח שירותים מתקדמים של תחבורה משתפת.
לפי רשות ההגבלים, כאמור, ההסדרה הנהוגה בתחום שירותי התחבורה מגבילה את כמות ומגוון שירותי התחבורה, ופוגעת בתחרות בענף. הגבלת התחרות פוגעת בנוסעים בכמה מישורים, קובעת רשות ההגבלים. למשל, עלות התחבורה גבוהה יותר ובנוסף, הזמינות, איכות ומגוון השירותים המוצעים מצטמצמים.
לרבים מהנוסעים אין ברירה אלא לכלות זמן רב בנסיעה בדרכים עמוסות ופקוקות, תוך הוצאה כספית בלתי מבוטלת, נקבע בדו"ח. אחרים, ששירותי התחבורה הציבורית באזורם מתאפיינים בתדירות נמוכה ובקישור למספר יעדים מצומצם, ושאין ידם משגת רכב פרטי, עלולים למצוא עצמם מוותרים על עבודה במקומות מרוחקים, יציאה לקניות או למקומות בילוי שאינם סמוכים למקום מגוריהם, כפי שנטען בדו"ח.
רשות ההגבלים אף מזהירה כי מעבר למטרד האישי, היעדר שירותי תחבורה מתקדמים פוגע גם במשק, החל מפגיעה קשה בתוצר בשל אובדן שעות עבודה וכלה בהגברת זיהום האוויר.
המלצה נוספת: להפחית את חסמי הכניסה לנהיגה במונית
הרשות מדגישה כי הסרת חסמים לקיום תחבורה משתפת אינה תחליף להשקעה בתשתיות ובמערכות תחבורה ציבורית, אלא אמצעי משלים לתשתיות תחבורה ציבורית.
עוד ממליצה הרשות לתקן את תקנה 84א לתקנות התעבורה – החסם ההסדרתי העיקרי בפני התחבורה המשתפת, להפחית את חסמי הכניסה לנהיגה במונית (עלות "מספר ירוק" עומדת כיום על כמעט רבע מיליון שקל), ולאפשר נסיעות שיתופיות במוניות גדולות.
המלצה נוספת היא שמשרד התחבורה יבהיר את מדיניותו לגבי התחבורה המשתפת וכן להקים צוות בין-משרדי לטובת קידום אמצעי תחבורה אלה.
"הרשות רואה מקום לכלול את סוגיית פיצוי בעלי 'המספרים הירוקים' במכלול השיקולים הרלוונטיים במסגרת פתיחת הענף לתחרות", נכתב, "עם זאת, אסור ששיקול זה ימנע או יעכב את הבשורה הגלומה בתחבורה המשתפת".