"עשרות נהגים נותרים ללא ביטוח"
חברות הביטוח מסרבות למכור לנהגים רבים פוליסות ביטוח בנימוק של ריבוי תביעות. במהלך דיון בנושא שהתקיים בוועדת הכספים, התברר כי מדיניותן בפועל מעורפלת מאוד. חברי הוועדה תקפו את החברות השוללות ביטוח גם בגלל 2-3 תביעות, והן נדרשו לספק נימוקים. ח"כ עליזה לביא: "עשרות נהגים נותרים ללא ביטוח וחשופים לסיכון כלכלי אדיר"
ועדת הכספים דנה היום בנושא הנהגים המקורקעים, נוכח סירובן של חברות הביטוח למכור להם פוליסות ביטוח. החברות מנמקות את סירובן בריבוי התביעות, אבל במהלך הדיון התברר כי פרשנות החברות לדברים רחבה ומעורפלת.
לכתבות נוספות בערוץ הכסף שלי
"עשרות נהגים נותרים ללא ביטוח וחשופים לסיכון כלכלי אדיר, מאחר שהיו מעורבים בשתי תאונות דרכים, בין אם באשמתם ובין אם לאו" אמרה ח"כ עליזה לביא, יוזמת הדיון.
"יש תלונות רבות, על-כך שחברות הביטוח מסרבות לבטח נהגים גם במקרה של שתי תביעות בלבד במהלך שלוש שנים, ואין כל הבחנה בין תאונות קלות לתאונות קשות. מדובר בתופעה רחבה של הפעלת אינטרסים כלכליים צרים".
הוועדה ביקשה מאגף שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, להתערב על מנת לפזר את הערפל סביב הגדרת מהות התביעות, חומרתן ומספרן. סוכני הביטוח, מצידם, גילו לנהגים דרך לעקיפת הגזירות: להצטרף לביטוח קולקטיבי של מוסדות ומפעלים עתירי עובדים וצרכני ביטוח, לגביהם מתן הפוליסות וחידושן נעשות ללא בדיקות פרטניות של כל עובד.
הפן המעורפל שעלה בדיון עסק ב"קו האדום" של חברות הביטוח, באשר להיקף התביעות החמורות - מספר שאינו אחיד בכל החברות - אשר יכול לשמש כסיבה לחוסר הכדאיות הכלכלית של חברה לבטח את הנהג.
זאת, באם הנהג צבר מספר תביעות חמורות לתשלומי ביטוח על נזקים, לאחר תאונות שעלותן יקרה מהכנסות החברה מהפוליסה שלו. בנקודה אחת קיימת תמימות דעים בקרב החברות והסוכנים: מגזר מסורבי הביטוח מורכב רובו ככולו מנהגים מהשכבות המוחלשות כלכלית. הדיון בעניינם לקה בהעדר נתונים גלויים של החברות והתמקד יותר בהתרשמות.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר בסיכום כי במצב המעורפל הקיים אסור לאגף שוק ההון לעמוד מהצד ולתת לתופעה להימשך, וכי הוועדה מצפה מהאגף לבדוק את תחום אחריותו ולהציג בוועדה תוך חודש את פרשנותו והמלצותיו.
הוועדה מצפה גם למעורבות חברות הביטוח בבדיקה האגף, בעיקר באספקת נתונים על היקף התופעה ובהגדרות של חומרת התאונות המשמשות עילה לרוב תביעות הנזק היקרות.
חברי הוועדה תקפו את החברות השוללות ביטוח בגלל 2-3 תביעות, והן נדרשו לספק נימוקים למקרים אלה, לצד הסברים לשלילת הביטוח גם מנהגים שלכאורה לא היו מעורבים בתאונות חמורות שיכולות להצדיק את הסנקציה הזאת.