נחתם הסכם לרפורמה בחברת החשמל: 3,000 עובדים יפרשו
ההסכם קובע שחברת החשמל תמכור חמש תחנות כוח ותקים במקומן שתי יחידות יצור חדשות; ניהול המערכת ייצא לחברה ממשלתית חדשה; העובדים שיישארו יקבלו תוספת של 1,900 שקל לשכר הבסיס
צוות הממשלתי בראשות משרדי האוצר והאנרגיה הגיע הבוקר (ד') לסיכום עם חברת החשמל וההסתדרות על מתווה הרפורמה בחברת חשמל. כפי שנחשף הבוקר בכלכליסט החברה כבר החליטה להשקע חצי מיליארד בשדרוג ההולכה.
חברת החשמל תדווח לבורסה על ההסכמות ולא יחתם הסכם מול הוועד. שרי האוצר והאנרגיה יאשרו את ההסכם מחר וביום ראשון הוא יובא לממשלה לאישור עקרוני. הצדדים ינסו לסגור את כל הפרטים עד אמצע פברואר 2018, לשם ניסוח הסכם קיבוצי מפורט בנושא בתוך 45 יום. לוח הזמנים המסתמן אינו מקרי כיוון בשבוע הבא יגיע גם הדד ליין של בג"ץ שיבקש לדעת מה עלה בגורל זכות השביתה של העובדים.
הרפורמה תימשך 8 שנים. ההסכם העקרוני קובע שחברת החשמל תמכור חמש תחנות כוח ותקים תחתיהן שתי יחידות יצור חדשות. ניהול המערכת ייצא לחברה ממשלתית חדשה. מספר העובדים יקטן בכ-3,000 איש ואלו יזכו לתגמול פרישה של 120% מהשכר, תוספת של כ-1,300 שקל לשכר הבסיס ומענק חתימה של 30 אלף שקל. מי שישאר בחברה יקבל תוספת לשכר בסיס של כ-1,900 שקל.
עוד נקבע שכ-100 בכירי החברה ייכנסו להסכם קיבוצי חדש. חברת החשמל תאגד את תחנות הכוח שיישארו לה בחברה בת אחת ותוכל לשווק עצמה בחול בנושאים מקצועיים.
שר האוצר, משה כחלון אמר: "לאחר עשרות שנים תם עידן המונופול. הרפורמה ההיסטורית עליה סיכמנו היום לאחר 20 שנים של ניסיונות תגביר את התחרות במשק החשמל, תביא להתייעלות דרמטית של החברה ובעתיד גם להפחתת מחירי החשמל עבור האזרחים".
שר האנרגיה, יובל שטייניץ ציין: הרפורמה תביא להתייעלות בחברת חשמל ולהבראת מצבה הפיננסי, וכן תביא לכניסת הסקטור העסקי לייצור החשמל ולתחרות באספקת החשמל, באופן שיוביל גם לשיפור במערכת החשמל".
השקעה מאסיבית בהולכה וחלוקת חשמל
ל"כלכליסט" נודע כי דירקטוריון חברת החשמל אישר את שלב א' של תוכנית החירום להרחבת מערך ההולכה, עם הוראה להקים כבר בשנה הקרובה כעשר תחרות משנה בעלות של כחצי מיליארד שקל
התוכנית אושרה על רקע אחת המסקנות הראשוניות לשנת 2018 שהציגו סמנכ"לי החברה בפני הדירקטוריון, לפיה תחויב החברה להשקיע תוספת של כ־1.5‑2 מיליארד שקל בהולכה כדי לעמוד ביעדי הרפורמה שגובשה מול הממשלה. זו כוללת הפיכת החברה מיצרנית ומוליכת חשמל ‑ למוליכה במקום הראשון ויצרנית במקום השני, עם ירידת נתח השוק מכ־70% כיום לרף שלא יעבור את ה־40% מהביקוש.
בימים האחרונים ערכה הנהלת החברה מרתון ישיבות פנימיות מחוץ לכתלי משרדי החברה שם פרסה כל חטיבה את המסגרת העסקית שלה לשנים הקרובות עם המלצות ראשוניות לשינויים נדרשים ברוח הרפורמה. סמנכ"לי החברה הציגו את ההשלכות המבניות והכלכליות של סעיפי הרפורמה, לרבות הנגזרות האופרטיביות שלהן לשנת העבודה הקרובה.
ל"כלכליסט" נודע כי תחנות המשנה שנכללו בתוכנית החירום ל־2018 יוקמו בפריסה ארצית בנהריה, חריש, עתידים, קיבוץ אייל, אזור תעשייה אדומים, אשקלון, נס ציונה, שדרות וכן באוניברסיטת תל אביב.
בנוסף, במהלך השנה תתכנן החברה הקמה של כ־30‑40 תחנות נוספות כאלה, שיוקמו ב־2019‑2021 בעלות כוללת שעשויה להגיע לשני מיליארד שקל. כך מקבעת החברה את השלב הראשון ברפורמה ‑ השקעה מאסיבית בהולכה וחלוקת חשמל.
ומה לגבי ייצור החשמל שיישאר בידי החברה? עד היום דובר על הקמת חברת־בת שתקלוט את תחנות הכוח הפחמיות יחד עם חברת הפחם, כאשר תחנות הכוח שפועלות על גז יישארו בשליטה מלאה וישירה של החברה. מחלק מההסכמות האחרונות בדיוני הרפורמה עולה שכלל התחנות ‑ פחמיות וגז ‑ שיישארו בידי החברה יאוגדו בחברה אחת. מולה תקום חברת־בת חדשה שתעסוק ביזמות בחו"ל, לרבות תכנון או הקמת תחנות כוח במדינות זרות ובכפוף לאישורים ממשלתיים. המהלך עשוי להניב לחברה הכנסות של כמה מאות מיליונים בשנה, תלוי בפרויקט.
מבחינת הפעילות העסקית, חברת החשמל תוכל לאמץ חלק מהמודל של בזק עם אפשרות לעבור למודל שיווקי. כלומר, לא רק לתפעל מוקד 103 או מדיה חברתית שעוסקת בפתרון בעיות, אלא למכור מוצרים כמו מונים חכמים או ניהול בית חכם ללקוח הסופי ‑ בדומה לרשת חנויות בזק-סטור שקיימות כיום.
תגובת יצרני החשמל הפרטיים לפרסומים היום: "מדובר בפייק רפורמה שלא תוזיל את מחיר החשמל ותותיר את חברת החשמל כמונופול. ההחלטה להתיר לחברת חשמל לבנות שתי תחנות כוח חדשות נוספות מסכלת את הצורך לפתוח תחרות מלאה במקטע הייצור. ההחלטה תשרת את האינטרס של המונופול אך בפועל תעלה לציבור כסף רב ותמנע את הוזלת תעריף החשמל. פנינו בשבועות האחרונים בהצעות קונקרטיות לצוות המשא ומתן שיאפשרו את פתיחת שוק החשמל לתחרות, אנו מצפים שהממשלה תקבל החלטה האם פנייה לרפורמה אמיתית או לפייק רפורמה שתעלה לציבור מיליארדי שקלים".
עוד בערוץ הכלכלה: הדרך לחיזוק התעשייה הישראלית