שתף קטע נבחר

לא מצליחים להיפטר מהעובש בבית? זו הסיבה

הטעות הנפוצה היא לחשוב שרטיבות וכשלי איטום הם שגורמים לעובש בבית. למעשה, הפרשי טמפרטורה קיצוניים בין פנים הבית לחוץ הם שגורמים לתופעת ה"עיבוי" בדיוק בעונת החורף הקרה. מדוע קיר גבס פנימי או צבע נגד עובש אינם פתרון לטווח ארוך? האם אינסטלטור, קבלן איטום או צבע יוכלו לפתור את המפגע התברואתי? אתר "המקצוענים" עם התשובות

ישנם כמה סימנים שיעזרו לכם לגלות מה מקור העובש בבית: רטיבות או עיבוי. לפני שאתם ממהרים להזמין בעלי מקצוע, לשלם ממיטב כספכם ולגלות כעבור שנה שהבעיה לא נפתרה, הנה כמה דברים שחשוב לדעת על עובש.

 

עוד כתבות בנושא:

ליקויי איטום בבית - כיצד מתמודדים?

אל תזרקו את הכסף שלכם מהגג

סימנים של רטיבות

 

מהי הסיבה הנפוצה להיווצרות עובש?  

"בניגוד למה שחושבים, רטיבות היא לא הסיבה העיקרית כי אם הפרשי טמפרטורה גבוהים בין חלל הבית לחוץ", אומרים דורון וטרי מתתיהו מהקץ לעובש באתר "המקצוענים". "הדבר גורם ל'עיבוי', כלומר כשהאוויר מתקרר הוא פולט אדים שהופכים למים. בעיה זו קיימת לא רק בחדרי אמבטיה, כי אם בשאר חדרי הבית. כשבחוץ קר ובפנים חם, אדים נוצרים על חלונות הבית ועל הקירות. תופעה זו מתרחשת בעיקר במהלך חודשי החורף (מדצמבר ועד מרץ). כשבוע וחצי אחרי שקר במיוחד, העובש מתחיל להתפתח בבתים שאינם מבודדים בצורה טובה".

 

הבעיה היא שרבים מתבלבלים ומטפלים בבעיה כאילו מדובר בכשל איטום, ואז בפועל הבעיה חוזרת על עצמה. "הטעות הנפוצה היא לשייך את העובש לכשלי איטום, לעשות עבודת איטום יסודית, לצבוע עם צבעים נגד עובש, ואז כעבור שנה, כשהבעיה חוזרת על עצמה, לא מבינים מדוע", אומר מתתיהו. "דיירים רבים חווים תסכולים עם חוסר היכולת להיפטר מהעובש. כדי להתמודד איתו חייבים לזהות את המקור שלו. צריך להבין איך הוא מתנהג ב'טבע' ולטפל בו בחוכמה".

 

   (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

תסמונת הבניין החולה: עובש ברשימת המזהמים הביולוגיים

במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, "איכות אוויר תוך-מבני ו'תסמונת הבניין החולה', ישנה התייחסות למזהמים ביולוגיים בתוך מבנה. עובש נמצא ברשימת המזהמים. "תסמינים פיזיים הנקשרים לזיהום ביולוגי הם שיעול, לחץ בחזה, חום, צמרמורות, כאבי שרירים ותגובות אלרגיות כגון גירוי בקרומים הריריים וגודש במערכות הנשימה", נטען במסמך.

 

בין הגורמים המרכזיים המשפיעים על איכות האוויר התוך-מבנית מופיע הגורם של "ערכי טמפרטורה ולחות קיצוניים". המקור לגורם זה הוא: "מיקום לקוי של וסתי טמפרטורה, בקרה לקויה על לחות, חוסר יכולת של המבנה להתמודד עם ערכים קיצוניים של אקלים, ציוד שהותקן ותהליכים שמתבצעים על-ידי הדיירים".

 

כיצד נדע האם העובש נגרם כתוצאה מעיבוי או כתוצאה מרטיבות?  

"מאחורי ארונות, בתוך ארונות מטבח ובמקרה של רטיבות בקירות פנימיים, פעמים רבות העובש נגרם כתוצאה מרטיבות (נזילות מים במטבח, למשל, כתוצאה מכשלי איטום בחיבורים שבין הקיר לשיש), או כתוצאה מפיצוץ צנרת", אומרת מתתיהו. "גם עובש על קירות הגובלים בקיר שיש בו צנרת (מטבח, מקלחת או שירותים), לרוב יהיה מדובר בבעיית אינסטלציה. לעומת זאת, אם העובש מצטבר על גבי קירות חיצוניים של הבית, מאחורי ריהוט (היכן שיש 'אוויר כלוא'), בפינות הבית, בעמודי הבית, בפינות החדרים או בחיבור שבין הקירות לתקרה, שם יש בטון, סביר להניח שמדובר בעיבוי".

 

ישנם סימנים נוספים המקלים על איתור מקור העובש. "אם הצבע מתקלף או מתנפח, זה מעיד על חדירת מים", אומר מתתיהו. כמו כן, אם כתם העובש בעל גבול מאוד ברור, ובצבע כתום-צהוב, והעובש נמצא רק בתוך הכתם, סביר להניח שזו חדירת מים או פיצוץ צנרת. לעומת זאת, אם כל הקיר מלא בעובש, מדובר בעובש שנגרם כתוצאה מתהליך עיבוי (הפרשי טמפרטורה גבוהים בין החוץ לפנים)".

 

כיצד יודעים איזה בעל המקצוע המתאים לטיפול בבעיה?

מתתיהו: "אם הבעיה היא של חדירת מים מבחוץ, וזהו קיר חיצוני, סביר להניח שזהו כשל איטום. זאת, מפני שבקירות חיצוניים לרוב לא ממקמים צנרת של מטבח, מקלחת או שירותים. במקרה כזה, נצטרך להזמין קבלן איטום. אם מדובר בפיצוץ צנרת, נצטרך להזמין אינסטלטור. אם החלונות בבית 'מזיעים' (מתמלאים באדים ובטיפות מים), סביר להניח שיש בדירה בעיית עיבוי, ואז יש צורך להזמין מומחה לעובש. אינסטלטור או איש איטום לא ידעו לפתור את הבעיה, ויכולים רק לייקר את התיקון לשווא מבלי לפתור את הבעיה מהשורש".

 

בכתבה הבאה: כיצד ניתן לפתור את הבעיה ולמנוע חזרתה.

 

מחפשים קבלן איטום? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר המקצוענים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים