שתף קטע נבחר

הטכנולוגיות הישראליות בכלי הרכב החדשים

בתערוכה הגדולה Automotive World, שמתקיימת בימים אלה ביפן, מציגות 11 חברות ישראליות מגוון טכנולוגיות, שיעשו את הרכב הבא שלנו חכם ומשוכלל יותר. "למרות שהשוק היפני מתקדם טכנולוגית, ישראל מאד נחשבת בו בגלל היכולת הישראלית לחשוב מחוץ לקופסה"

תערוכת הרכב הגדולה באסיה - Automotive World, נפתחה השבוע ( 17-19.1.2018) בטוקיו, יפן. התערוכה מיועדת לשווקי הרכב באסיה ובעולם כולו ומוצגות בה טכנולוגיות מתקדמות בענף הרכב. היא משלבת כנסים, הצגת מוצרים, תצוגות (בשנה שעברה הציגו יותר מ-1,000 חברות) ועוד.

 

שוק הרכב ביפן הוא מהגדולים באסיה והיא נחשבת למעצמת על בתחום הרכב ומרכזת פעילות של חברות ענק כמו טיוטה, מיצובישי, הונדה, מאזדה, ניסאן, סוזוקי, סובארו ויצרנים וספקים, שמשתתפים בתהליך הייצור של המכוניות וחלקים.

 

ב-2017 ביקרו בתערוכה כ-35 אלף מבקרים בעלי עניין מיפן, קוריאה, סין, טאיוואן, ארה"ב, גרמניה, תאילנד, הודו ועוד. מכון היצוא מעמיד ב-Automotive World ביתן לאומי, ובין החברות הישראליות שיציגו בו נמצאות Alango, arbe, ARGUS, eyesight, Foresight, Jungo, moodify ,oryx, Silentium, Vayyar, White Raven.

 

מבוקשת: החשיבה הישראלית מחוץ לקופסה

"למרות שהשוק היפני מתקדם בטכנולוגיות רכב, ישראל מאוד נחשבת בו בגלל היכולת הישראלית לחשוב מחוץ לקופסה", מסביר שגיב אלעד, ראש ענף רכב במכון היצוא בשיחה מיפן. "יצרני הרכב האירופאים והאמריקאים נמצאים בישראל, אך גם החברות היפניות שעד כה היו שמרניות ונמנעו מלפתוח פעילות בישראל, כעת מרגישות שהן מפסידות טכנולוגיות והזדמנויות רבות". לדבריו, התחרות בין תעשיות הרכב השונות גדולה מאוד וכל מדינה מחפשת את היתרון היחסי שלה על פני האחרות והטכנולוגיה הישראלית יכולה לתרום רבות בכך. "גם היפנים מחפשים טכנולוגיות משלימות לרכב החכם, המקושר, החשמלי והאוטונומי".

מאות מבקרים שצבאו על הביתן בשעה הראשונה לפתיחתו.  ()
מאות מבקרים שצבאו על הביתן בשעה הראשונה לפתיחתו.

לתערוכת אוטומוטיב וורלד יפן (Automotive World) מגיעה ישראל בפעם השנייה עם ביתן לאומי, לאחר שבשנה שעברה השתתפו בתערוכה 10 חברות ישראליות. "לשוק הרכב היפני יתרון יחסי בטכנולוגיות ומתקיים כאן קרב של יוקרה. היפנים ומותגי רכב אחרים משקיעים הרבה בשוק וביצור המוני ולכן התחרות עכשיו מתנהלת סביב הוזלת המוצרים הטכנולוגיים", אומר אלעד.

 

לדבריו, לישראלים יש יתרון של התאמת מוצרים מתעשיות צבאיות לתעשיות הרכב והחברות הטכנולוגיות הישראליות בתחום טובות בכל מה שקשור לפיתוחים של תקשורת בתוך הרכב וההגנה על המידע, שמועבר ונאסף בו.

 

"הנספחות המסחרית בטוקיו ובאוסקה עושים עבודה מצוינת בלב התעשייה היפנית", מתאר. "מינואר בשנה שעברה, קצב המשלחות היפניות בישראל עלה באופן ניכר. תאגיד דנסו פעיל בישראל ויש כבר מספר שיתופי פעולה עם חברות ישראליות".

 

 

השנה לרוב החברות המציגות יש ניסיון בשוק היפני. השוק היפנינחשב למורכב ודורש לא מעט משאבים של כסף וזמן ולכן ישנו יתרון לחברות בשלות יותר. "עיקר החסמים מול היפנים הם שצריך להשקיע בהם משאבים ויש חשיבות להגעה עם בגרות עסקית. זו תערוכה מאד חשובה בשוק היפני", הוא מסכם.

 

ד"ר ענת בונשטיין, העומדת בראש מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה מוסיפה, שכחלק מחזון ממשלת ישראל לתחום התחבורה החכמה וצמצום התלות העולמית בנפט, יש שימת דגש על שיתופי פעולה בינלאומיים. "השוק היפני מהווה הזדמנות טובה עבור התעשייה עתירת הידע בישראל בתחומי התחבורה החכמה. אנחנו שמחים לקדם ביחד עם שותפינו ממכון היצוא את משלחת הרכב ליפן, זו השנה השנייה, ולקחת בה חלק אקטיבי ברמת הממשלה לקידום פרויקטים".

 

רדאר משוכלל במחיר הגיוני

אחת החברות, שמציגות בתערוכה, היא ארבה רובוטיקס (Arbe Robotics) מתל אביב, שהודיעה לאחרונה על השלמת סבב גיוס שני בהיקף של 9 מיליון דולר. סך הכל גייסה החברה עד עתה כ-12.5 מיליון דולר. בתערוכה ביפן תציג החברה מכ"ם שמייצר תמונה כמו זו של מצלמה עם יתרונות ההתאמה לתנאי המכ"ם, עם טווח צילום גדול של 300 מ' ורזולוציה גבוהה במיוחד.

 

"היתרון הגדול שלנו", אומר מייסד שותף ומנכ"ל החברה, קובי מרנקו, "הוא שהמערכת מתאימה לרכבים מכל הסוגים ומגדילה צילום בטווח וברזולוציה גבוהה. זה עוזר למערכות בלימת חרום שיש כבר היום ברכב ובטח לכל רכב אוטונומי עתידי".

 

הטכנולוגיה מבוססת על מספר פטנטים, שמאפשרים להציג רזולוציה שהיא פי 5 מכל מה שקיים היום. על פי מרנקו הרעיון הומצא על ידי ד"ר נועם קרקינד ה-CTO ושותף בחברה ובהמשך פותח עם צוות החברה, שחלקו מגיע מתחומים צבאיים.

 

- מה היתרון שלכם על אחרים?

"הרזולוציה הגבוהה שהמערכת מספקת, עם גודל מתאים ובמחיר זול יחסית למוצרים מקבילים. יש עוד 2-3 סטארטאפים שמנסים לפתח מוצר דומה אבל נכון לעכשיו, אנחנו הראשונים בשוק. חשוב לדעת, לא פשוט לפתח מוצר לתעשיית הרכב כי חייבים ליצור מוצר שעובד ב-100% כמעט, לטובת הבטיחות".

 

גוזרים את הסרט ופותחים את הביתן הישראלי ביפן.  ()
גוזרים את הסרט ופותחים את הביתן הישראלי ביפן.

 

התערוכה, עבור ארבה רובוטיקס, חשובה ומרכזית, בעיקר בגלל שזו התערוכה הגדולה ביפן ובאסיה. "השוק היפני מהווה 30% משוק הרכב העולמי. זו השנה השנייה שאנחנו בתערוכה וניסיון השנה שעברה היה מצוין עבורנו", הוא אומר. "המכון אירגן לנו מעל 20 פגישות לתקופת התערוכה. בכלל, המכון מחויב מאוד ודוחפים אותנו כל הזמן קדימה".

 

בחנות שמימינכם יש כרגע מבצע

חברת White Raven, שהקים היזם והמנכ"ל עמיר אדמוב, מציגה גם היא בביתן מכון היצוא בתערוכה. החברה הוקמה ב-2013 והיא מפתחת מנוע חיפוש ויזואלי, תוך שימוש במצלמות הקדמיות של הרכב. המערכת רואה מה שהנהג רואה ויכולה ליצור חיבור בין הנהג לסביבה שלו.

 

איך זה עובד? המערכת של וויט רייבן מנתחת ויזואליה, שמבוססת על רשת נוירונים חכמה ויודעת לקחת תמונה אחת ולהבין מה רואים בה מהמאגר הקיים ברשותה. היא משתמשת בלימוד מעמיק (Deep Learning) ואינטליגנציה מלאכותית (AI) ומאפשרת מוניטיזציה לדברים שקיימים בדרך, באופן שיכול לייצר תוכן בין השטח והנהג, שיאפשר הצעות של מבצעים שיווקיים, למשל. הפלטפורמה, שמבוססת על מצלמה במערכת המולטימדיה, שקיימת היום בכל כלי הרכב החדשים, מאפשרת קיום של כל אפליקציה עליה והיא מתחברת למצלמה של הרכב ויוצרת חווית נהיגה, שדומה להתנהלות בסביבה הפיזית.

 

בת חן הרשקוביץ בן סימון היא סמנכ"ל הפיתוח העסקי בחברה והיא מספרת בפתיחת התערוכה, שקהל היעד של החברה ביפן הם יצרני מערכות המולטימדיה ברכבים ויצרני הרכב. "המערכת אמורה להשתלם להם כלכלית ולהוזיל את המוצר הסופי, בכך שהיא מציעה מודל רווח אפשרי. היא יוצרת בידול מבחינת הלקוח הנוהג. קהל נוסף שלנו הוא זה של יצרני האפליקציות אבל הם לא בתערוכה הזו".

 

"כרגע אנחנו לא מכירים מתחרים למערכת בשוק העולמי", היא מסבירה. "אנחנו מחפשים עכשיו שותפים שיריצו איתנו פיילוטים, כמו אלה שיש לנו במקומות אחרים באסיה ובאירופה ויעזרו לנו ללמוד יותר על הצרכים של החברות".

 

למרות שהשוק היפני מתקדם בטכנולוגיות רכב, ישראל מאוד נחשבת בו בגלל היכולת הישראלית לחשוב מחוץ לקופסה. המבקרים היפנים בביתן הישראלי ()
למרות שהשוק היפני מתקדם בטכנולוגיות רכב, ישראל מאוד נחשבת בו בגלל היכולת הישראלית לחשוב מחוץ לקופסה. המבקרים היפנים בביתן הישראלי

 

מאות פגישות עסקיות בזכות עבודת הנספחים

החברה עובדת עם מכון היצוא כמעט מאז שהוקמה החברה ומשתתפת בתערוכות נוספות המציגות פיתוחים בתחום הרכב במהלך השנה. "העבודה שלנו איתם היא צמודה ואינטנסיבית. הם מארגנים לנו פגישות ושיתופי פעולה עם חברות שונות, ויעידו על כך התערוכות הרבות שאנחנו משתתפים בהן בכל העולם. רק בחודשיים הקרובים יש לנו תערוכות דרך המכון ביפן, ברצלונה וסן פרנסיסקו. בגלל שאנחנו בשלים לשלב השת"פים העסקיים, שיתוף הפעולה עם המכון הופך לקריטי".

 

נועה אשר, הנספחת הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה ביפן, שיחד עם מכון היצוא אחראים על ההצגה בתערוכה, יצירת הפגישות והעבודה לאורך כל השנה, מספרת כי "בתערוכה השנה שעברה, הייתה התעניינות רבה בביתן הישראלי ונקבעו למעלה מ-300 פגישות ייעודיות לחברות הישראליות עם גורמים מובילים בתעשייה היפנית. אנחנו מקווים שגם השנה הביתן הישראלי יזכה להתעניינות דומה". על פי התמונות מהבוקר נראה שאכן יש התעניינות רבה.

 

לאחרונה, היא מספרת, שחברות הרכב היפניות החלו לקדם מגמה של Open Innovation - שילוב של טכנולוגיות חדשניות שפותחו מחוץ לחברה. המגמה הזו הביאה לעניין גובר בטכנולוגיות הרכב המפותחות בישראל.

 

"הסקטור הוא מהמובילים בפעילות משרד הכלכלה והתעשייה ביפן", אומרת אשר לסיום. "התערוכה מבטאת פעילות ממוקדת ומרכזית, שמצטרפת לפעילות הנספחות המסחרית בתחום הרכב ומתקיימת לאורך כל השנה וכוללת ליווי חברות, טיפול במשלחות נכנסות ויוצאות ויצירת הזדמנויות עסקיות ממוקדות עבור חברות בתחום".

 

בשיתוף מכון היצוא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים