נטוורקינג: כך עושים זאת נכון ומגדילים את מעגל הלקוחות
מהו "נאום מעלית", למה חשוב שלכל אחד יהיה אחד כזה בשלוף ואיך תוכלו להגדיל את מעגל הלקוחות שלכם. אתר "המקצוענים" עם המדריך לבעלי העסקים
הישראלים רק חושבים שהם טובים בנטוורקינג. בפועל, יש להם כנראה עוד הרבה מה ללמוד. אז אם אתם בעלי מקצוע בכתבה זו תוכלו למצוא כמה עצות שיעזרו לכם להגדיל את מעגל הלקוחות שלכם, ולהפוך את הלקוחות הקיימים ללקוחות חוזרים.
עוד כתבות בנושא:
האפשרויות והלבטים בטרם לקיחת משכנתא ראשונה
כיצד לשנות תנאי משכנתא לטובתכםחיפוש בעלי מקצוע: ההמלצות שיעזרו לכם
תתפלאו, אבל אפילו הסביבה הקרובה שלכם לא יודעת בדיוק במה אתם עוסקים
למרות שאנחנו בעידן הרשתות החברתיות, שבהן רבים משווקים את עצמם בפרופיל האישי או העסקי, עדיין – רבים לא יודעים במה בדיוק אתם עוסקים. "אם תערכו בדיקה בחג הקרוב אצל סביבתכם הקרובה, תתפלאו לגלות שחצי מהאנשים כלל לא יודעים במה אתם עוסקים", אומר ד"ר למשפטים, יניב זייד, יועץ עסקי ומרצה לשיפור מיומנויות שיווק ושכנוע. "החצי השני, יודע במה אתם עוסקים, אך רק באופן כללי ('הוא משהו בנדל"ן', 'יש לו חברה לאיטום', 'הוא קבלן שיפוצים')".
הסיבה לכך שזהו לא נטוורקינג מספיק טוב היא שהם לא יודעים בדיוק מהו קהל היעד שלכם ואת מי הם יכולים להפנות אליכם. זייד: "הדבר הכי חשוב שאנשים צריכים לדעת עליכם הוא מהו תחום ההתמחות שלכם ומה סוג הלקוחות הפוטנציאלי שלכם".
"אם אתם נגרים, למשל ואתם מתמחים במטבחים, בעלי ניסיון של 20 שנה וספקים של חברה גדולה ומוכרת, כדאי שתציינו זאת", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "אנשים לא נותנים פירוט משום שהם מסיקים בטעות שאחרים יודעים ומכירים את התחום שלהם. למשל, אם מישהו הוא יועץ משכנתאות, הוא יכול לפרט ולציין לדוגמה מהו החיסכון שהוא משיג ללקוחותיו בבחירת מסלול המשכנתא המתאים להם ביותר, ומה היו ההישגים האובייקטיבים שלו בשנים האחרונות".
אין לכם "נאום מעלית" מוכן? חבל
אתם אף פעם לא יודעים את מי תפגשו, וכדאי שיהיה לכם 'נאום מעלית' (Elevator speech) מוכן.
מהו אותו 'נאום'? "מעין מונולוג קצר שבו אתם מציגים את עצמכם במשך 20-40 שניות", מסביר זייד. "הרעיון שעומד מאחורי זה הוא שאתם כאילו בתוך מעלית עם מישהו שמאוד יכול לקדם אתכם, והוא כלוא אתכם ולא יכול לברוח. הטעות הנפוצה שבעלי עסקים עושים היא שהם מתנפלים על הצד השני בהמון הסברים ודוגמאות, מפארים ומהללים את עצמם, עושים זאת הרבה יותר מדי זמן וגורמים לצד השני לרצות רק לברוח מבלי לדעת כיצד הוא יכול לעזור לכם. ומעבר לכך, לא נותנים לו את הסיבה לעזור לכם".
מהו 'נאום מעלית' אידיאלי?
"כזה שבו אתם מציגים את השם שלכם, את תחום המומחיות שלכם, מציינים מהו בדיוק קהל הלקוחות שאליו אתם מכוונים (כלומר, את מי אפשר להפנות אליך) ולציין כמה הישגים שלכם שנתפסים כעובדות אובייקטיביות. הישגים אלו הם מעין 'הוכחות חברתיות', שנועדו לתת לך לגיטימציה ולבסס אותך כמי שכבר מצליח בתחומו".
תוכל לתת דוגמאות?
"למשל, לומר: אני קבלן שיפוצים, שמתמחה בדירות של 4 חדרים ומעלה. אני עובד כבר 10 שנים בתחום, עם ניסיון בשיפוץ של כמה מאות דירות, ויש לי הסדר עם חברה מסוימת שאני משפץ לכל הלקוחות שלהם שעושים רילוקיישן לישראל. המאזין שומע את שם החברה המוכרת, את הניסיון ואת סוג קהל הלקוחות, וכעת הוא יכול להפנות אלי לקוחות במידת הצורך. נתונים אלו לא נתפסים כשחצניים, ופועלים בצורה יותר טובה מאשר כאשר הדובר מהלל את עצמו בסופרלטיבים".
מה עושה מי שאין לו מספיק ניסיון בתחום?
"הוא יכול להשתמש במה שכבר יש לו. למשל, סיימתי לימודי עיצוב פנים בהצטיינות, ובשנה הראשונה כבר הספקתי לעצב 3 משרדים של חברת הייטק. המטרה היא שכעבור כחצי דקה תהיה מספיק מעניין כך שהמאזין כבר ירצה לצאת מהמעלית, לשאול אותך שאלות ולהחליף עמך פרטי התקשרות".
הטעות: להיות מונעים מתוך לקיחה ולא מתוך נתינה
יש לכם שעתיים שמוגדרות לנטוורקינג ואתם מתרוצצים בין האנשים ושואלים את עצמכם מי מהם יוכל לקדם אתכם? זו כנראה גישה לא נכונה. זייד: "כדי לייצר נטוורקינג איכותי הגישה צריכה להיות הפוכה ולבוא ממקום של נתינה: כיצד אני יכול לתרום לכל אחד מהנוכחים כאן בחדר. אם אין לכם מה להציע להם, מה יהיה האינטרס שלהם לעזור לכם ולשמור אתכם על קשר?".
לדבריו, "אם אתם באירוע עסקי, תוכלו להציע עזרה טכנית, להפנות מישהו שנראה אבוד ולא מוצא את האולם שבו מתקיימת ההרצאה, לתת לו רעיון ואפילו מחמאה שאתם מתכוונים לה. אם תבואו מתוך רצון להציע עזרה בכנות, תיתפסו כאנשים טובים ונטולי אינטרסים, יזכרו אתכם הרבה יותר וירצו לעזור לכם בחזרה.
"אם מישהו ניגש אליכם לשיחה, זכרו להציג את מי שלידכם בפניו. אל תסתפקו בהצגת השם שלו, אלא 'תמכרו' אותו עם נתונים אובייקטיבים ('הוא מתמחה בשיפוץ וילות יוקרתיות', או: 'הוא בדיוק חיבר ספר בתחום זה'). בכך, תעצימו את שני הצדדים, והם ירצו להעצים אתכם בחזרה ולהכיר לכם מכרים שלהם בחזרה כעבור מספר דקות או שעות".
בכנס יהיו דמויות מפתח דוברות אנגלית? כך תכינו את עצמכם
"אתם לא חייבים לדבר באנגלית ברמת שפת-אם כדי להצליח בעולם העסקים, אך צריך לזכור שזו השפה שבה מתנהל עולם זה", מציעה ניקול זימן-לייבל, מאמנת לתקשורת באנגלית. "יש כמה דברים שכדאי להשקיע בהם. למשל, כרטיס ביקור גם בשפה האנגלית, הצגה של השם והתפקיד שלכם ויכולת להסביר בעל-פה בכמה מלים על העיסוק שלכם. תמורת השקעה מינימאלית יחסית, זה יגרום לכם להיראות הרבה יותר מקצועיים".
מה עושה מי שאין לו ביטחון לדבר באנגלית?
"עיקר הקושי של ישראלים הוא לא באוצר המלים, אלא שחלקם חסרי ביטחון לדבר אנגלית, בלי קשר לרמת הידיעה שלהם את השפה. שווה להשקיע וללמוד מראש אפילו בצורה מלאכותית של מונולוג שהכנתם מבעוד מועד. תחילה מכינים כמה משפטי מפתח, ולאט לאט מתאמנים בניהול סמולטוק. טריק מעולה הוא לחבר כמה שאלות שיאפשרו לבן-השיחה שלכם לדבר יותר על עצמו. צריך לזכור שאנשים אוהבים לדבר על עצמם ועוד יותר אוהבים להרגיש שמקשיבים להם".
מה עושים כשנתקעים באמצע?
"ישנם כל מיני פתחי מילוט, במקרה שנתקעים בשיחה. למשל, ניתן לבקש מהצד השני שייתן דוגמאות, לברר איתו פרטים חסרים, לשאול שאלות מנחות ובקיצור לתת לו להיות הגיבור של השיחה. כדאי לנקוט בטכניקה של הקשבה פעילה, לגלות התלהבות ולעודד את המאזין גם בשפת הגוף, כדי שיבין שאתה לגמרי איתו".
הטעות: לחשוב שברגע שהגעת לצרכן הנטוורקינג הסתיים
אם מגדירים נטוורקינג כמערכת יחסים, הרי שהוא לא חד-פעמי, אלא נמשך תמיד. צריך לזכור שבו אנו בעידן שבו לצרכנים יש השפעה גדולה יותר על נותני השירות. "אם הלקוחות שלך יהיו מרוצים, הם כבר ידאגו שהחברים והמשפחה שלהם יהיו גם מרוצים", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "ולהיפך, בעידן של היום אם הלקוחות לא מרוצים, כמות חוות-הדעת השליליות שיסתובבו ברשתות, יפעלו לרעתך".
צריכים בעל מקצוע? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"