שתף קטע נבחר

בנק ישראל: סיכון בשוק הדיור והלוואות משקי הבית

על פי דו"ח היציבות הפיננסית, שוק הדיור עדיין מהווה את הסיכון העיקרי, כאשר קיימת סבירות בינונית לירידה חדה במחירי הדיור שתפגע במשקי הבית. החוב הכולל של הציבור ממשיך לגדול ומעלה את הסיכון בעיקר למשקי הבית הצעירים

"אם מחירי הדירות יירדו במהירות ובחדות, משקי הבית עלולים לצמצם את הצריכה השוטפת והקבלנים עלולים לעמוד בפני פשיטת רגל ולאבד את היכולת לשרת את החוב הקיים", כך קובע בנק ישראל  בדו"ח היציבות הפיננסית שפרסם היום (ב').

 

מנכ"ל האוצר: "ב-2018 נראה ירידה במחירי הדירות"

מחירי הדירות: עלייה שנתית של 2.4%

 

לדברי בנק ישראל, שוק הדיור עדיין מהווה את הסיכון הגבוה ביותר למערכת הפיננסית. על פי הדו"ח, המתפרסם מדי חצי שנה, ומעריך את הסיכונים השונים למערכת הפיננסית, קיימת הסתברות "בינונית" שסיכון זה יתממש בטווח הקצר. בינתיים, שוק הדירות ממשיך להתאפיין במגמת היציבות שנוצרה בחודשים האחרונים, כאשר חלה התמתנות במספר העסקאות החדשות והמשקיעים ממשיכים לצמצם את הרכישות שלהם.

 

הדו"ח מציין גם את היקף ההתחייבויות הכולל של משקי הבית בהלוואות לדיור ובהלוואות שאינן לדיור (אשראי צרכני) כמוטיב סיכון נוסף. עוצמת החשיפה לסיכון נותרה בתקופה הנסקרת בינונית. "מצבם הפיננסי של משקי הבית בישראל נשאר יציב גם במחצית השנייה של 2017, והיחס בין יתרת החוב של משקי הבית לתוצר עומד על 42% - ערך נמוך בהשוואה לרמת החוב הנמדדת במדינות מפותחות אחרות", נכתב בדו"ח. "אולם בשנים האחרונות היחס הנידון מציג מגמת עלייה, והחוב של משקי הבית צומח מעט מהר מהשכר".

ההלוואות - מוטיב סיכון ברמה בינונית (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
ההלוואות - מוטיב סיכון ברמה בינונית(צילום: Gettyimages)
 

על פי בנק ישראל, "המינוף הגבוה חושף את המערכת הפיננסית לסיכונים ולתנודתיות בטווח הבינוני, במיוחד בכלכלות המפותחות. המשבר הפיננסי האחרון למשל הראה כי החבות הגבוהה של משקי הבית יצרה פגיעּות במערכת הפיננסית ותרמה רבות להתארכות של תקופת השפל" .

 

בבנק ישראל מציינים כי כאשר מבצעים פילוח לפי אשראי לדיור ואשראי צרכני, ובוחנים אותם על פי גיל, מוצאים כי קבוצות הגיל הצעירות ממשיכות ליטול את מרבית החוב במשק. "לקבוצות אלה יש באופן טבעי מעט חסכונות והנכסים בבעלותם מסתכמים לרוב באחזקה בדירה, ומכאן שכריות הביטחון שלהם מצומצמות יחסית".

 

עוד מציינים שם, כי על פי סקר הלמ"ס, עשירוני הביניים (עשירון שביעי-שמיני) אחראים לחלק ניכר מהחובות, בעוד קבוצה זו מתאפיינת בשיעורי חיסכון נמוכים - כלומר יש לה מעט נכסים נזילים לצורך התמודדות עם זעזועים כלכליים בלתי צפויים.

 

"עלייה באבטלה או ירידה במחירי הדירות עלולות להפחית את הצריכה הפרטית במשק ולהגדיל את ההסתברות לפשיטות רגל בקרב משקי הבית", אומרים בבנק ישראל. "בעת זעזוע בפעילות המשקית יאלצו משקי הבית לשרת את החוב לדיור לפני ההלוואות הצרכניות, וסביר להניח שהם יעדיפו לעשות זאת במקום לממש את הנכסים הפיזיים".

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים