שתף קטע נבחר

מנזקי הסופה: כשלי איטום שגורמים לרטיבות בבית

הסופה האחרונה הזכירה לכם מהם כשלי האיטום בבית? זוהי ההזדמנות להיערך לקראת מערכת הגשמים הבאה. אתר "המקצוענים" עם הצ'קליסט שכדאי לבדוק, בכדי למנוע נזקים לתשתית: גגות, תקרות וקירות

אחרי שכולם כבר הספידו אותו, החורף הישראלי הגיע בסוף השבוע האחרון במלוא תפארתו. היתרון: גשמי ברכה. החיסרון: מי שלא דאג מבעוד מועד לאיטום הבית, התמודד עם בעיות רטיבות ונזקים משמעותיים למבנה. מה חשוב לבדוק, כיצד ניתן לטפל בבעיה במהלך החורף וממה כדאי להיזהר? אתר "המקצוענים" ומכללת "מרכז הבנייה הישראלי" עם מדריך עזרה ראשונה לאיטום הבית.

 

עוד כתבות בנושא:

ליקויי איטום בבית - כיצד מתמודדים?

אל תזרקו את הכסף שלכם מהגג

סימנים של רטיבות

 

בדקו שאין חפצים שחוסמים את זרימת המים לכיוון פתחי הניקוז

פעמים רבות משטח הגג משמש כאזור אחסון של שאריות חומרי בניין (אריחי ריצוף, שקי מלט וכו'). לעתים, לאחר ביצוע תיקון והחלפת הדוד, קולטי השמש או המזגן הישנים נשכחים על הגג. הבעיה היא שחפצים זרים על משטח הגג יכולים לגרום לנזקים גדולים לתשתית המבנה. זאת, משום שהמים לא יזרמו בצורה תקינה אל פתחי הניקוז, ויצטברו שלוליות שימצאו את דרכן דרך חומרי האיטום שעל הגג.

 

גם אם זרימת המים לכיוון פתחי הניקוז תקינה, לעתים הפתחים עצמם סתומים. לכן, גם אם לפני מספר שבועות הם היו פתוחים, ייתכן שנסתמו שוב. הדבר נכון במיוחד לאלו שחיים בסביבה שבה נטועים עצים רבים, שכן העלים שנושרים עלולים לסתום את המרזב. גם חפצים שונים שמתעופפים ברוח יכולים להגיע אל הגג ולסתום את פתחי הניקוז והמרזבים (שקיות ניילון, למשל).

 

נקודות התורפה על הגג: סביב צנרת, קולטי שמש ודוודים

אחת מנקודות התורפה בגג היא סביב צינורות של אינסטלציה, מיזוג אוויר וחשמל. חשוב לוודא שהאיטום סביב פתחי הצינורות תקין, גם אם הוא עובר דרך "שרוולים", ולתקן אותו בהתאם. יש לבדוק שאין אפשרות לחדירת מים סביב פתחים אלו גם אם הם ממוקמים על משטח הגג או במעקה הגג ובקירות הסמוכים אליו.

 

מומלץ להשתמש בחומרי איטום המתאימים לסוג החומר מהם עשוי הצינור. נקודת תורפה נוספת היא סביב קולטי שמש ודוודים. כל חפץ שמיושם על משטח הגג, ואשר אינו מכוסה בזפת, ביריעות או בכל חומר איטום אחר, צריך להיות מטופל בצורה נקודתית.

 

   (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בדקו את החיבורים שבין היריעות הביטומניות

שיטת האיטום הנפוצה ביותר על גבי גגות שטוחים היא של יריעות ביטומניות. הבעיה היא נקודות התורפה הממוקמות בחיבורים שבין יריעות אלו. החיבורים מבוצעים באמצעות ברנר (מבער גז). במשך הזמן, ייתכנו ניתוקים בחיבורים שבין היריעות (כתוצאה מהתקנה בלתי מקצועית או מבלאי).

 

לכן, חשוב לבדוק את מצב היריעות ולתקן אותן במקומות הנדרשים. גם אם מרבית הגג יהיה אטום בצורה מקצועית, מספיק כשל איטום אחד כדי לגרום לנזק בלתי הפיך ולהיקוות מים מתחת לשכבת היריעות.

 

חשוב לדעת כי קיים תקן ישראלי רשמי, ת"י 1430 חלק 3, הקובע את תכונות יריעות הביטומן וכן קיים תקן ישראלי לביצוע האיטום ביריעות ביטומן, ת"י 1752 חלק 1 ו-2. בעת הזמנת קבלן איטום, חשוב לוודא שהוא בעל תעודת הסמכה של "אוטם מורשה".

 

זכרו שבדרך כלל קבלן איטום אחראי לטיב העבודה לתקופה של 10 שנים, החל מתאריך סיום העבודה. לכן, במידה והנכם גרים בבית שעדיין לא עברו 10 שנים מאז נסתיימו עבודות האיטום בו, תוכלו לממש את האחריות שלכם (האחריות נמסרת בדרך כלל בתעודה או מסמך בסיום העבודות).

 

גם בחורף ניתן לטפל נקודתית בכשלי איטום

מומלץ מאד להיערך לביצוע עבודות האיטום זמן רב לפני תחילת עונת הגשמים, אך במקרה של נזילות המים בעיצומה של עונת החורף אל תאמרו נואש. קיימים היום חומרי איטום שונים ומתקדמים שניתן להשתמש בהם גם כאשר משטח הגג לח, בעיקר כעזרה ראשונה.

 

חשוב להתייעץ עם החברות המייצרות והמשווקות את חומרי האיטום ולבדוק התאמתם ליישום במשטח הגג, בהתאם לחומר האיטום שכבר מיושם עליו. במידה ומזג האוויר הצפוי בימים הבאים נעים יותר וללא גשם, תוכלו לנצל את מרווח הזמן בכדי להכין את ביתכם לקראת מערכת הגשמים הבאה.

 

בדקו שאין סדקים בקירות החיצוניים של המבנה  

כאשר הציפוי החיצוני של קירות המבנה הוא מסוג שפריץ, יש לבדוק האם קיימים בו סדקים. את הסדקים יש לתקן על מנת שלא יכנסו דרכם מים ויגרמו לרטיבות בקירות. מדי כמה שנים, כדאי למרוח את הקירות בחומר ציפוי הנקרא קסילוקסן (חומר הדוחה מים).

 

כאשר הציפוי החיצוני של קירות המבנה עשוי מאבן, יש לבדוק את המרווחים בין האבנים ולוודא שהם מלאים. במידה ולא, יש למלא אותם, שכן מים עלולים לחדור דרכם ולגרום לרטיבות בקירות.

 

מה שפתוח פתוח: בדקו שמסגרות החלונות אטומים ושהגומיות והמברשות לא התבלו

פתחי הבית השונים (חלונות ודלתות) צריכים להיות אטומים היטב. מעבר לעובדה שהם פוגעים בבידוד התרמי של הבית, בלאי של חלקים מהם יכול לגרום לבעיות רטיבות. תקלות רבות נגרמות בקרבת ספי החלונות ובמפתני הדלתות. חשוב לוודא שמסגרות החלונות אטומים בהתאם לפרטי היצרן, וכך גם לגבי הדלתות. במידה וזיהיתם רטיבות בקרבת נקודות החיבור של הפתחים השונים, מומלץ להסיר את האטימה הישנה ולהחליפה בחדשה.

 

כמו כן, ודאו שאין בלאי בחלקי החלון שאמורים לשמור על טיב האיטום, כמו גומיות שונות שנועדו למנוע כניסה של מים, חלקים שנועדו לקבע את החלון והדלת ומברשות שנוטות להיהרס במשך הזמן.

 

צריכים קבלן איטום? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים