שתף קטע נבחר

מחשבים מסלול מחדש

כך תעשו הסבה, תהפכו למפתחים בהיי-טק תוך חמישה חודשים וגם תחצו את משכורת ה-25 אלף שקלים

ההיי-טק הישראלי נמצא במחסור משמעותי של כוח אדם טכנולוגי, והמדינה והחברות נאבקות להגדיל את מספר מפתחי התוכנה שעומדים בתנאי הסף הקשים של הכניסה השוק.

 

תוכנית בינלאומית שנפתחת השנה באופן רשמי גם לישראלים, מנסה להחליף את המסלולים הקלאסיים באוניברסיטאות ומאפשרת גם למי שאינם בוגרי מדעי המחשב או הנדסת תוכנה, להשתלב במשרות הפיתוח הנחשקות ביותר בחברות כמו Google, Apple, Facebook, PayPal ועוד.

 

מייסדי הארגון: רפאל אוזן (יו"ר) ואורן טולדנו (מנכ"ל) (צילום: דרור סיתהכל) (צילום: דרור סיתהכל)
מייסדי הארגון: רפאל אוזן (יו"ר) ואורן טולדנו (מנכ"ל)(צילום: דרור סיתהכל)

 

איתי ארד (בן 30) השקיע שש שנים בלימודי הנדסה תובעניים: תואר ראשון ותואר שני מחקרי בהנדסת מכונות באוניברסיטת בן-גוריון. לאחר הלימודים הוא גם מצא עבודה, שעבור רבים נתפסת כנחשקת במיוחד: מהנדס פיתוח במפעל מצליח ומוכר בתעשייה הביטחונית. אבל המסלול, נחשב ככל שיהיה, לא סיפק אותו מבחינה מקצועית ומבחינה כלכלית, כך שהוא החליט לעצור את הקריירה שלו ולשנות כיוון לתחום התוכנה.

 

“התנסיתי בתיכנות גם בלימודים וגם בעבודה שלי בתעשייה, והבנתי די מהר שזה מושך ומעניין אותי יותר מתחום הנדסת המכונות", הוא מספר. "ניסיתי ללמוד בעצמי כדי לעשות את ההסבה אבל הגעתי למסקנה שכדי להיכנס לעולם הזה אני אהיה חייב לקבל 'חותמת רשמית' של קורס מקצועי".

 

איתי ארד בקמפוס ITC (צילום: ניר כפרי) (צילום: ניר כפרי)
איתי ארד בקמפוס ITC(צילום: ניר כפרי)

 

איתי שקל את האפשרות של לעשות תואר שני במדעי המחשב, אבל לדבריו, כשגילה שיש אפשרות להצטרף למסלול מקוצר ומעשי בשיתוף חברות היי-טק, הוא הבין שזה יותר מתאים לשלב בחיים בו הוא נמצא כעת".

 

"לייבא" מוחות חדשים

בימים אלה איתי הוא סטודנט בתוכנית ה-Fellows הבינלאומית של ITC (Israel Tech Challenge).

 

מדובר בארגון ללא מטרות רווח, שנוסד בשנת 2014 בתמיכת הסוכנות היהודית, מטה הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה וחברות היי-טק בתעשייה. זאת במטרה לסייע למדינת ישראל להתמודד עם המחסור ההולך וגובר במהנדסי תוכנה איכותיים.

 

השיטה פשוטה: במקום להילחם בבריחת המוחות הטכנולוגיים מישראל, הארגון הוקם כדי ל"ייבא" לארץ מוחות חדשים. מדובר ביהודים מקהילות ברחבי העולם, בוגרי תארים מאוניברסיטאות מובילות, שמעוניינים לחיות בישראל ולהשתלב בתפקידי פיתוח ותוכנה בתעשיית ההיי-טק. הם עוברים במסגרת זאת הכשרה אינטנסיבית של הארגון באחד משלושה תחומים: מדעי הנתונים (Data Science), לימודי סייבר (Cyber security) ופיתוח אתרים (Full Stack web development).

 

עד כה הארגון הצליח להביא לארץ מאות משתתפים, מלמעלה מ-20 מדינות ברחבי העולם. אך בשנה האחרונה, בעקבות ביקוש הולך וגובר מצד ישראלים "צברים", הוחלט בארגון לשנות את הייעוד המקורי שלו ולפתוח לראשונה את התוכניות באופן רשמי גם לישראלים. עד סוף 2018, הארגון שואף להגיע לכ-50% ישראלים בתוכניותיו השונות.

 

מנכ"ל החברה, אורן טולדנו: "הייחוד של ITC הוא גם בשיטת ההכשרה האינטנסיבית, שמתבססת על שיטות הלימוד של יחידת 8200, וגם בשיתוף הפעולה עם חברות מובילות בתעשייה שלוקחות חלק מעשי בפיתוח התכנים לקורסים ובהכשרת המשתתפים, מתוך מטרה לגייס בוגרים מצטיינים לשורותיהן".

 

טולדנו מספר כי בין החברות השותפות בארגון ניתן למצוא את החברות הגדולות והמוכרות: Intel, Mobileye , CheckPoint , Outbrain , Paypal ועוד.

 

טולדנו הקים את ITC יחד עם רפאל אוזן, שמשמש כיום כיו"ר החברה. שניהם עשו עלייה מצרפת בגיל צעיר והכירו במהלך השירות הצבאי בחיל המודיעין. טולדנו שירת כקצין בכיר ביחידה מובחרת ב-8200 במשך 8 שנים, ולאחר מכן שימש כראש משלחת הסוכנות היהודית בצרפת ובבלגיה.

 

אוזן עבר לתחום ההיי-טק לאחר השירות הצבאי וייסד את חברת הסטארט-אפ Billguard, שעשתה אקזיט בשנת 2016 כשנמכרה ל-Prosper האמריקנית.

 

לדבריהם, החליטו להקים את ITC מתוך הבנה שיש פוטנציאל אדיר ולא ממומש בקרב צעירים יהודים בחו"ל, שמצד אחד מעוניינים לבחון את החיים בישראל אך מהצד השני לא רוצים לוותר על אפשרות לפתח קריירה טכנולוגית משגשגת.

 

"כמי שמכירים ממקור ראשון את הדילמה של יהודים בחו"ל לגבי מעבר לארץ, זיהינו שהחשש המרכזי של הצעירים ששוקלים עלייה הוא בפן התעסוקתי, במיוחד בקרב מי שכבר השקיעו במסלול אקדמי איכותי ונחשב", אומר טולדנו. "החלטנו שדרך ITC אנחנו נשנה את הפוקוס מזיקה לישראל לזיקה להיי-טק ונדגיש לאותם צעירים שאומת הסטארט-אפ היא המקום הטוב ביותר לפתח את עצמם מקצועית".

 

הסטודנטים הישראלים בעניין

לאחר שהארגון צבר מוניטין והצלחה בקרב הקהל הבינלאומי, טולדנו ואוזן החליטו להפנות את הזרקור לקהל הלא ממומש, שנמצא לטענתם כאן בישראל - בדגש על בוגרי תארים מדעיים, שלא מרוצים משוק העבודה שנפתח עבורם לאחר סיום התואר.

 

"יש היום מאות אם לא אלפי בוגרי תארי Bs.c מהאוניברסיטאות הטובות ביותר בארץ בתחומים כמו: הנדסה, מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה וגם כלכלה, שנאלצים להסתפק במשרות לא איכותיות בשכר נמוך, כי פשוט אין מספיק ביקוש עבורם בשוק", אומר טולדנו.

 

"מדובר באנשים עם רקע מתמטי מצוין ויכולת למידה מוכחת, שרק זקוקים להכשרה ממוקדת וקצרה בתכנות, כדי לאפשר להם את דריסת הרגל הראשונה בהיי-טק", מוסיף אוזן ומפרט: "אין לנו ספק שעם ההכוונה הנכונה, האנשים האלה 'ידביקו' תוך זמן קצר את הקצב של בוגרי מדעי המחשב, ויסייעו למלא את המחסור האדיר שמוערך היום על-ידי הממשלה בכ-10,000 אנשי תוכנה".

 

כמה סטודנטים ישראלים יש כבר בפרויקט?

במחזור הנוכחי של תוכנית ה-Fellows בקמפוס ITC בתל-אביב, משתתפים 38 סטודנטים שנבחרו בתהליך מיון קשה וקפדני. מתוכם ארבעה ישראלים, בוגרי תואר ראשון ושני ממוסדות מובילים בארץ, שרואים ב-ITC אפשרות לשדרוג מקצועי משמעותי.

 

למי מיועדת התוכנית?

התוכנית מיועדת לבוגרי תארים מדעיים בלבד (Bs.c / Ms.c) והיא כוללת חמישה חודשי הכשרה אינטנסיביים באחד משני תחומים שנחשבים לנדרשים ביותר כיום בתעשייה: Data Science או Cyber Security, וחמישה חודשי התמחות בשכר בחברות היי-טק הפועלות בשיתוף ITC.

בסיום התוכנית הבוגרים משתלבים בתפקידי מחקר ופיתוח בשכר חודשי ממוצע של 17,000-25,000 שקלים למשרה ראשונה, בהתאם להישגיהם בתוכנית ולרקע האקדמי שלהם.

 

המוח היהודי עשה עלייה

לצד הישראלים לומדים בתוכנית גם סטודנטים מארה"ב, קנדה, צרפת, אנגליה, שווייץ, ארגנטינה, ברזיל ואפילו טורקיה. חלקם בוגרי האוניברסיטאות המובילות בדירוג העולמי, כמו סטנפורד, קיימברידג', אוקספורד וקולומביה, שהחליטו לעצור את מסלול הקריירה שבנו לעצמם במדינות המקור שלהם ולהגר ל"סטארט-אפ ניישן".

 

אלישבע גזייל (23) היא בוגרת תואר שני במתמטיקה שימושית מאחת האוניברסיטאות המובילות בצרפת - Paris Dauphine University. אלישבע התלבטה מספר שנים לגבי עלייה לישראל, והחליטה להצטרף ל-ITC כדי לבחון האם תוכל לפתח כאן קריירה משמעותית ומתגמלת.

 

"דרך החווייה הלימודית שאני עוברת כאן, מתאפשר לי לבדוק לעומק איך ייראו החיים שלי בארץ אם אעלה לישראל, והאם אצליח להסתגל לחיים במדינה זרה", מספרת אלישבע. "במקביל מתאפשר לי ללמוד מהמומחים הטובים ביותר בתעשייה בתחום הדאטה, שעוזרים לי למנף את היכולות המתמטיות שלי כדי שאוכל לחדור לאקו-סיסטם הישראלי בקלות במידה ואכן אחליט לעלות".

 

שיעור במגמת ה-DATA SCIENCE של תוכנית FFELLOWS (צילום: דרור סיתהכל) (צילום: דרור סיתהכל)
שיעור במגמת ה-DATA SCIENCE של תוכנית FFELLOWS(צילום: דרור סיתהכל)

 

אחד היתרונות של התוכנית, היא האפשרות לצרף אליה גם סטודנטים בוגרי תארים שאינם טכנולוגיים ואין להם רקע בתכנות, ובכל זאת מעוניינים בהסבה לתחום התוכנה כדי להיכנס לעולם ההיי-טק.

 

המשתתפים בקורס עוברים הכשרה לימודית אינטנסיבית במשך שלושה חודשים ביסודות התכנות, ולאחר מכן הם משתלבים במשך כחודשיים בפרויקט לימודי בחברות סטארט-אפ.

 

בוגרי התוכנית מצליחים להשתלב בחברות ישראליות מצליחות כמו: Taboola, Wix, WalkMe ו- Cybereason, והשכר הממוצע שלהם נע בין 10,000-15,000 שקלים לתפקיד "ג'וניור" ראשון בתעשייה.

 

להשתלב ולעשות כסף

כיום מאות מבוגרי ITC מפוזרים בשוק ההיי-טק, וחלקם אף מחזיקים במשרות שגם בוגרי המסלול הקלאסי של מדעי המחשב והנדסת תוכנה באוניברסיטאות, חולמים עליהן במהלך התואר.

 

למשל, לורן גלאס (27) מסיאטל, ארה"ב. לורן היא בוגרת המחזור הראשון של תוכנית ה-Fellows ובעלת תואר ראשון במתמטיקה מאוניברסיטת וושינגטון. לאחרונה החלה עבודה חדשה כ-Data Engineer ב-Facebook ישראל.

 

לורן גלאס (צילום: דרור סיתהכל) (צילום: דרור סיתהכל)
לורן גלאס(צילום: דרור סיתהכל)

 

"הגעתי לארץ כי חיפשתי אתגר חדש וסיקרן אותי לחיות כאן ולקחת חלק מעשי בפיתוח 'מדינת היהודים'", היא מספרת. "החלטתי להירשם ל-ITC כי שמעתי ממכרים שזו התוכנית הטובה ביותר לאנשים מחו"ל שרוצים להתמקצע בתחום התכנות ולבנות קריירה וחיים בישראל".

 

גם מתיאס שרמן (27) עשה עלייה. הוא הגיע ל-ITC מצרפת לאחר לימודי תואר ראשון ושני במתמטיקה במוסדות הטכנולוגיים המובילים בפריז – CentraleSupéle ו-École Normale Supérieu. כיום הוא עובד כ-Data Scientist ב-Microsoft בהרצליה.

 

"נחשפתי לתעשיית ההיי-טק הישראלית וליתרונות שלה גם מביקורים בארץ, גם משיחות עם חברים ובני משפחה וגם מכתבות בעיתונות", הוא מספר. "הרגשתי שישראל שמה דגש אדיר על תחום ההנדסה לצד עידוד תכונות כמו יזמות, חדשנות ולקיחת סיכונים. ITC סייעה לי למעשה 'לזרז' משמעותית את הכניסה שלי לשוק הישראלי, בעיקר על ידי הגישה הישירה לאנשי פיתוח בכירים בתעשייה".

 

מתיאס שרמן  (צילום: ITC)
מתיאס שרמן (צילום: ITC)

 

בחודש אפריל הקרוב, במסגרת המחזור הבא של תוכנית ה-Fellows, תיפתח לראשונה מגמת Deep Learning & Computer Vision - שניים מהתחומים החמים והמסקרנים ביותר כיום בתעשייה העולמית. המגמה הלימודים במגמה יהיו בשיתוף כמה מהחברות הישראליות המובילות בעולם התוכן הזה, בראשן Mobileye שנרכשה בשנה האחרונה על ידי Intel, בסכום עתק של 15 מיליארד דולר.

 

ב-ITC מתכננים שלפחות מחצית מהמשתתפים במגמה יהיו בוגרי האקדמיה הישראלית, שיוכלו מיד בסיום התוכנית להשתלב במחלקות R&D בחברות השותפות.

 

טולדנו מסכם: "סטודנט עם רקע מתמטי חזק מאוד וידע בסיסי לתכנות, יכול תוך חודשים ספורים להשתלב בתחום הראייה הממוחשבת ועיבוד התמונה - בחברות הכי נחשבות ומדוברות, ולהרוויח משכורת ראשונה שיכולה גם לחצות את ה-25,000 שקלים בחודש".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דרור סיתהכל
שיעור במגמת ה-DATA SCIENCE
צילום: דרור סיתהכל
מומלצים