אוניברסיטה בעם
גם למיעוטי יכולת, בני מיעוטים ומבוגרים מגיעה הזכות לרכוש השכלה אקדמית. בארבע אוניברסיטאות בארץ הרימו את הכפפה ומאפשרים להם ללמוד במסגרת המודל הייחודי של "אוניברסיטה בעם"
אחת לשבוע עוצר אוטובוס עמוס בכ-30 סטודנטים וסטודנטיות, בפתחה של כל אחת מארבע האוניברסיטאות: חיפה, תל אביב, ירושלים ובאר שבע. ולא, לא מדובר כאן בסטודנטים מן המניין. כל יושבי האוטובוסים הם אנשים מבוגרים או מיעוטי יכולת, שגם אם החיים החמיצו להם פנים, הם מנסים להפוך אותם כעת ללימונדה. כל זה מתאפשר בעזרת "אוניברסיטה לעם" בראשות צח אקשטיין.
מדובר במודל ייחודי עולמי בחינוך מבוגרים, שהוקם לפני 13 שנה על-ידי חברת הכנסת לשעבר ד"ר עדי קול, במטרה לאפשר לאותן אוכלוסיות מוחלשות, לרכוש השכלה חיונית ומעשית - ובסביבה אקדמית.
הלומדים במסגרת "אוניברסיטה בעם", מופנים אליה על-ידי רשויות הרווחה, הבריאות והחינוך, אשר שותפות לתוכנית בלמעלה מ-50 רשויות מקומיות ברחבי הארץ. החל מהכפר הדרוזי ירכא שבצפון - ועד למצפה דרום שבדרום. בשנה האחרונה הצטרפו אליה תלמידים מיישובים נוספים, ביניהם: רהט, שגב שלום, ג'וליס וגבעת זאב.
"ההתרחבות הזאת הופכת את המפגש הכיתתי לייחודי ביותר, כאשר נשים בדואיות מרהט לומדות יחד עם קהילת העבריים מדימונה, או כשנוצר מפגש אנושי, בלתי אמצעי, בין צידה המזרחי והמערבי של ירושלים", אומר המנכ"ל צח אקשטיין ומוסיף: "המפגשים הלימודיים יצרו היכרות וקרבה מיוחדת בין הקהילות - באופן שלא היה מתרחש במקום אחר, כך שמדי שנה מבקשים להצטרף לתוכנית עוד מוסדות אקדמיים ועוד קהילות ברחבי הארץ".
מלבד ההשכלה, מה המפגש החברתי הזה עושה להם?
"אנחנו מגלים בכל שבוע מחדש, כי בכל שיעור שלנו נלמד לצד הידע גם שיעור בעוצמה אישית וחברתית, כזו שיכולה לשנות את העולם הסובב אותנו. המפגש של אנשים כה שונים לכאורה, אך עם תשוקה משותפת ללמוד, הופכת את הקורסים והשיעורים למסע אחד גדול ומשותף".
מה תוכנית הלימודים מעניקה ללומדים בה?
"ידע מעשי בסיסי, במטרה לאפשר להם התמודדות טובה יותר בחיי היומיום. וחשוב מכך, גם לפתח את סקרנותם, להשיב את חדוות הלימוד שאבדה לעיתים, ולהעניק להם את הרצון והכלים להמשיך ללמוד ולהתפתח. במסגרת זאת, הם לומדים קורס מבוא המותאם עבורם במשפטים, ברפואה, במנהל עסקים ובפסיכולוגיה. הקורס מועבר על-ידי סטודנטים-מנחים לתואר ראשון.
מודל הפעולה של התוכנית, מאפשר שימוש ומינוף חברתי של הידע באקדמיה ושל משאביה האנושיים – הסטודנטים, והפיזיים – כיתות הלימוד. כתוצאה מכך, הפעילות מבוססת על מבנה עלויות 'רזה', המוביל להחזר חברתי גבוה במיוחד, אל מול ההשקעה התקציבית הנדרשת".
מכל מלמדי השכלתי
תוכנית הלימודים ב"אוניברסיטה בעם" מכילה נושאים רלוונטיים ושימושיים לחיי היומיום של הלומדים. החל מסגנונות הורות וקבלת החלטות בפסיכולוגיה, דרך דיני עבודה ומשפט פלילי במשפטים או הפרעות במערכת הנשימה והגשת עזרה ראשונה ברפואה, ועד להתנהלות כלכלית נכונה ולשיטות שיווק במנהל עסקים. התוכן נגזר ממחקרים אקדמיים ומתיאוריות חדשניות באמצעות שיטות למידה מתקדמות, ואילו הידע נובע גם מניסיון החיים של הלומדים. בנוסף, מתקיימים גם סיורים מקצועיים של הלומדים במוסדות ובאתרים הקשורים ליידע האקדמי. כך, למשל, ביקרו התלמידים בבתי חולים, בכפרים שיקומיים, בעסקים קטנים וגדולים, בבנק ישראל, בכנסת ובבית המשפט העליון.
קחו למשל את הכיתה של מאי, סטודנטית לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב. בכל שבוע מתקיים מפגש מיוחד בהנחייתה, שאליו מגיעים כ-25 מבוגרים שמעולם לא היו באוניברסיטה. מאי מלמדת אותם על מחקרים וכלים שהיא בעצמה למדה כמה שעות קודם לכן מהמרצים שלה.
במקביל לכך, מאי בעצמה נפגשת אחת לשבוע עם חבריה לספסל הלימודים, וביחד כצוות הם דנים בנושאים המעניינים ביותר שלמדו במסגרת התואר, וכיצד להפוך אותם לנגישים ושימושיים עבור התלמידים שהיא מלמדת בכיתה.
משתתפי קורס מבוא לרפואה מהכיתה של מאי באוניברסיטת בן גוריון כתבו לה כך: "הדוקטורים של מאי - כך כונתה הכיתה שלנו. הגענו למפגש הראשון, קבוצה גדולה של לומדים מבוגרים, חוששים ונרגשים. לרובנו היה זה המפגש הראשון בחיינו עם האוניברסיטה. פגשנו במדריכה מקסימה, רגישה, אכפתית ובעלת ידע נרחב, שגילתה דבקות במטרה - להעניק ידע עשיר, עדכני ועכשווי עד כמה שאפשר. השיעורים החלו והידע החל לזרום ואנו "לגמנו וגמענו" כל מילה, משפט ואיור של כל מערכת בגוף וכל נגיף מסוכן, של עצה בריאה לחיים וגם של כל שיחה משמעותית בהפסקה".
דוגמת מאי יש סטודנטים-מורים בכל האוניברסיטאות המאכלסות את הפרויקט. לכל אחד יש כיתה בת 25 תלמידים, ובמקביל הם משתתפים בקורס אקדמי שנתי, שמטרתו להכשיר אותם ולהכינם לעבודת ההוראה. הקורס הזה עוסק בבחינה, בגיבוש ובחיזוק מחויבות חברתית. השתתפות זו היא חלק מהתפיסה הגורסת כי ההשכלה האקדמית צריכה לעודד, ליזום ולקדם מעורבות חברתית של סטודנטים, לצד הנגשה של הידע האקדמי.
ללמוד בשביל לדעת לחיות
"חלק בלתי נפרד מהערכים שמובילים את 'אוניברסיטה בעם'", אומר אקשטיין, "הם אלו המעודדים עשייה חברתית ושותפות פעילה בחברה הישראלית. הסטודנטים וגם הלומדים שמים דגש על תרומה לקהילה, על הובלת שינויים משמעותיים בחברה ועל תיקון עוולות וחוסר צדק. תלמידים רבים מהתוכנית משתתפים בסדנאות של מנהיגות בדיונים קהילתיים. כתוצאה מכך, רבים מהם בוחרים בסיום השתתפותם בתוכנית להמשיך לקריירה בעלת זיקה חברתית עמוקה.
יותם, סטודנט לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה: "מעל הכל קיבלתי בתוכנית רצון גדול לחולל שינוי, הרבה ניסיון לראות איך דברים משפיעים ואיזה רושם הם מותירים, תשומת לב לפרקטיקה של שינוי וכיצד היא מיושמת. מעבר לכך, הייתה זו התנסות במגע עם אוכלוסייה שנמצאת סביבי, אך קיימים מחסומים בלתי נראים בינינו והקשר הזה לא היה נוצר ללא אוניברסיטה בעם".
רות, עובדת סוציאלית מירושלים, שחלק מלקוחותיה משתתפים בתוכנית במסגרת האוניברסיטה העברית מרגישה את השינוי שמדבר עליו יותם ישירות בשטח. "מדי שבוע אני פוגשת את הלקוחות שלי בבוקר שאחרי השיעור שלכם. הידע שהם רכשו, הביטחון והדימוי העצמי שעלה פתאום, הלב שהתמלא ונפתח, כל זה ועוד, מוגש ומונגש ללומדים בגובה העיניים, בצניעות ובאהבה גדולה. מדי שבוע הרגשתי כיצד התוכנית מהווה רוח גבית לליווי שאני מעניקה למשפחות הללו, וכמה התהליך הזה מסייע לי בעבודה. לא יכולתי לבקש יותר מזה", היא מחייכת.
חוויה לימודית משמעותית
במהלך 13 שנות פעילותה של אוניברסיטה בעם, סיימו את לימודיהם בהצלחה למעלה מ-19,000 בוגרים. מאות המשיכו משם למסגרות להשלמת השכלה ולמסגרות מקצועיות. עשרות השתלבו בלימודי תואר אקדמי, אם באופן פרטי או במסגרת שיתוף-הפעולה בין 'אוניברסיטה בעם' לבין אוניברסיטת אריאל, אוניברסיטת בן-גוריון והמכללה האקדמית תל-אביב יפו.
גם עבור מאות הסטודנטים-המנחים שהדריכו בתוכנית לאורך השנים, זאת הייתה התוכנית הלימודית המשמעותית ביותר בחייהם. רבים מהם מעידים כי בעקבותיה הם שינו את כיוון מסלולם המקצועי והם משתלבים בפעילות מקצועית-חברתית.
כדי לאמוד את האפקטיביות של התוכנית ואת מידת הצלחתה בקרב כל המשתתפים, מלווה אותם מתחילת התוכנית ולאחר סיומה, מחקר הערכה ארוך טווח ורב-שנתי.
לפי ממצאי המחקר, בעקבות ההשתתפות בתוכנית, רובם המכריע של הלומדים עשו שימוש בידע שרכשו בה בחיי היומיום ושיתפו אותו עם סביבתם.
כמו כן, חלה עלייה מובהקת בביטחון העצמי של הלומדים ובתפיסתם את חשיבות החינוך וההשכלה. עבור רבים הכיתה הפכה לקבוצה משמעותית לקבלה ומתן סיוע. נמצא כי בטווח הארוך חלו שינויים חיוביים בחייהם, בתחום חברתי, לימודי, משפחתי, תעסוקתי והתנהלות יומיומית ונמצאה עליה מובהקת בתדירות של פעילויות מעורבות קהילתית, חברתית ואזרחית".
בטקס סיום קורס מבוא לפסיכולוגיה, סיפר יוסף, תלמיד שנה שלישית באוניברסיטת תל אביב: "קשה לתאר במילים את השנה שחלפה. אם בכל זאת ננסה, כנראה שנחשוב על פרויד, מנגנוני הגנה, שינה, שלבי התפתחות, סוגי הורות, רושם ראשוני, קבלת החלטות, למידה, מוח ועוד. אלו רק חלק מהתחומים של עולם הפסיכולוגיה בהם נגענו במהלך השנה. אבל הרבה מעבר לפן הפסיכולוגי, עברנו כל כך הרבה דברים שפשוט קשה להסביר במילים. אותו צחוק מתגלגל בכיתה שיכול לקרות רק בשלישי בערב, אותו סיפור מעניין מהחבר בהפסקה, ואיזושהי תחושה של בית ומשפחה שליוותה אותנו בכל מפגש ומפגש".
הזכות ללמוד בכל גיל
השפעת התוכנית לא חומקת גם מעיניהם של משרדי הממשלה בישראל. לאחרונה הצטרפו למועצה להשכלה גבוהה ולקרנות, עסקים ותורמים, כמו: קרן מתנאל ודורון לבנת, גם משרד הבריאות ומשרד הרווחה הצטרפו כדי לתמוך בעשייה ההולכת וגדלה של 'אוניברסיטה בעם'.
אקשטיין, מנכ"ל 'אוניברסיטה בעם', מספר כי קיים ביקוש רב להשתתפות בתוכנית מצד קהילות שונות וכן מצד מוסדות אקדמיים נוספים. "החזון שלנו הוא שכל אזרח יוכל להמשיך ולפתח את עצמו בגיל הבוגר, ללא קשר לנסיבות חייו או להזדמנויות שעמדו בפניו. כולנו תקווה שמדינת ישראל תכיר בזכות של אנשים אלו להמשיך ללמוד בכל גיל. לצד זאת, יש חשיבות רבה לכך שתפקידיה של האקדמיה לא יצטמצמו רק לשדה המחקר ולחינוך הסטודנטים, אלא גם שהיא תעז ותשפיע בעשייתה על כלל החברה הישראלית".