שתף קטע נבחר

 

מעונות ומכוניות

איך לחיות בגדול למרות שמרוויחים בקטן בזמן תקופת הלימודים? היכן לגור ובאיזה רכב לנסוע? ומה עם תרבות הבילוי והפנאי? ללמוד וליהנות - כל התשובות על כך ועוד

יותר ויותר סטודנטים מתלבטים אך גם מתקשים לעזוב את הקן החמים בבית ההורים. אחרי הכול מדובר באפשרות נוחה וזולה, כדי לעבור בשלום את תקופת הלימודים, במקום להתמודד עם הוצאות גבוהות על שכר דירה או על רכב.

 

השאלות הקיומיות שמלוות כל סטודנט מהרגע שנרשם והתקבל ללימודים במוסד אקדמי, הן אלה שיקבעו בסופו של דבר כיצד ייראו השנים הבאות בחייו הבוגרים. האם כדאי לו להמשיך ולחיות על חשבון ההורים תוך איבוד הפרטיות ומתן דין חשבון על כל דבר ועניין, האם לחפש דירה עם שותפים ורצוי כזאת שתהיה ליד תחנות אוטובוס קרובה? או אולי לצאת ולבדוק את מעונות הסטודנטים הקרובים למוסד האקדמי שבחרתם.

אז רגע לפני שאתם פוסלים על הסף את האפשרות האחרונה, בין בשל דעה קדומה על חדר עם מיטות צבאיות, מקלחות מיושנות וקירות דקים או אווירה של פנימייה, כדאי שתעצרו רגע ותחשבו בחיוב על האפשרות הזאת מכמה טעמים.

 

ראשית, המעונות באוניברסיטה קרובות לכיתות כך שלא צריך לבזבז זמן בדרכים ובפקקים. שנית, הן מאוכלסות רק בחברים שלומדים איתכם – ולא לצד שכנים טורדניים. שלישית הן זולות הרבה יותר מאשר תשלום שכר דירה בעיר והן גם לרוב מאובזרות בריהוט, מיזוג, מיקרוגל וחיבור לאינטרנט. והכי חשוב, אין על הראש שלכם בעל בית חטטן, או כזה שישאיר אתכם להתמודד לבד עם פגעי מזג האוויר כשהחימום לא פועל או כשאין מים חמים בדוד. בשורה התחתונה, הגיע הזמן להפגין בגרות ועצמאות, לקחת אחריות ולעזוב את הקן כדי לחוות במלואה את החוויה

הסטודנטיאלית של פעם בחיים.

 

חשוב לדעת: מתחמי מעונות הסטודנטים בישראל עברו בשנים האחרונות מתיחת פנים משמעותית. כבר מזמן לא מדובר רק בדירות מגורים שיספקו להם מיטה, מטבחון, מים חמים ושולחן עם כיסא כדי ללמוד למבחנים, אלא הרבה מעבר לכך. החל מקרבה לאזורי מסחר, עבור למתחמי ספורט וכלה בקרבה לאזורי פנאי ובילוי - תוך שימת דגש משמעותי על רווחת הסטודנט.

 

מעיון מעמיק ברשימת מעונות הסטודנטים בפריסה הארצית, נראה, כי המטרה העיקרית כיום של המעונות, היא ליצור את החבילה המלאה והעוטפת עבור הסטודנט בכל תחומי החיים.

 

מי שאחראים לכך הם כמובן האדריכלים, שמתכננים את בניית מעונות הסטודנטים ומשקיעים מראש מחשבה רבה במתן מענה לכל צורכיהם.

 

כדי להבין איך זה פועל, שוחחנו עם אדריכלים שנמצאים בלב העשייה של תכנון מעונות סטודנטים במספר פרויקטים בארץ, כדי לשמוע מה הם הדגשים המקצועיים והחברתיים שעמדו לנגד עיניהם בעת תכנון הפרויקטים.

 

אוניברסיטת תל-אביב - בנייה ירוקה

בצפון מערב תל-אביב, שוכנת אוניברסיטת תל-אביב הנחשבת לאוניברסיטת המחקר הגדולה בישראל. בשנת הלימודים תשע"ה, למדו בה מעל 30,000 סטודנטים. מי שתכנן את המעונות במוסד, מעונות "ברושים", הוא האדריכל אילן לקנר.

 

מעונות "ברושים" אוניברסיטת תל-אביב (צילום: שיכון ובינוי) (צילום: שיכון ובינוי)
מעונות "ברושים" אוניברסיטת תל-אביב(צילום: שיכון ובינוי)

 

מה עמד לנגד עיניכם בעת תכנון המעונות באוניברסיטת תל-אביב?

"רצינו לייצר סביבת מגורים קהילתית ואיכותית לסטודנט. מקום בו יוכל ללמוד ברוגע ולקיים במקביל חיים חברתיים עשירים ומגוונים", אומר אבישי קימלדורף, סמנכ"ל תכנון ואדריכל ראשי בחברת שיכון ובינוי נדל"ן, ומפרט: "מבחינה אורבאנית יצרנו מקום שמצד אחד מתחבר לרקמה העירונית ולקמפוס בעזרת חזיתות מסחריות ודופן בנויה לרחוב, ומצד שני שכונה קהילתית המגוננת על הסטודנט ומאפשרת לו חיים איכותיים במרחב ירוק ומאוד "שכונתי".

 

הבינוי במתחם מגוון וכולל מספר טיפוסי בניינים, כשלצידם מפוזרים שירותים כמו: מרכז מסחרי, מועדון לרווחת הסטודנט, מכבסה, מוקד שירות, מתקני כושר ועוד.

 

במרכז הפרויקט מוצבת בריכה אקולוגית וסביבה פינות ישיבה ושבילים החוצים את הקמפוס ומחברים את חלקיו. לכל בניין יש חניית אופניים שכן בפרויקט אין חניות לרכב בשל מיקומו בסמוך לתחנת הרכבת. הסטודנט מקבל גם שירותים חיוניים וגם סביבה נעימה, איכותית ונגישה".

 

מה מייחד את מעונות "ברושים"?

"מעונות "ברושים" נבנו על פי התקן הירוק שמבטיחים איכויות נוספות לשטחים הציבוריים, כמו: בריכה אקולוגית, תאורה סולארית, חניות אופניים וזאת ביחד עם מערכות מתקדמות בבנייה עצמה, כגון: מערכת חימום וקירור חסכונית מרכזית או בידוד והחדרת תאורת שמש לחדרים.

גם עירוב השימושים בפרויקט, המשלב מסחר

 

בקומת הקרקע עם מגורים מעליו, תורם לחיבור הסטודנטים לציבור הרחב באזור ולגיבוש קהילת הסטודנטים תוך מתן רמת שירותים גבוהה".

 

והסטודנטים אכן מגיעים?

"הפרויקט זוכה לביקושים גבוהים ביותר ואין חדר אחד פנוי! בפרויקט חיים גם סטודנטים עם משפחות וילדים וגם הם נהנים מאוד מהשירותים המגוונים ומהאיכות שהוא מציע. אין ספק שזו "שכונה ירוקה" אמיתית המממשת את עקרונות הקיימות הלכה למעשה תוך התאמה מירבית לקהילת הסטודנטים".

 

הקרייה האקדמית אונו - דיאלוג בין הרחוב והבניין

הקרייה האקדמית אונו - היא מכללה אקדמית שאינה מתוקצבת, הממוקמת בקריית אונו הנחשבת יוקרתית, ולומדים בה מעל 6,000 תלמידים. מי שתכננה את פרויקט מעונות הסטודנטים במוסד היא מיכאלה איתן, בעלת משרד "מיכאלה ביתן אדריכלים".

 

מעונות קריית אונו (צילום: מיכאלה איתן אדריכלים) (צילום: מיכאלה איתן אדריכלים)
מעונות קריית אונו(צילום: מיכאלה איתן אדריכלים)

 

מה עמד לנגד עיניכם, בעת תכנון המעונות?

"הרצון ליצור מצד אחד בית חם לצעירים הלומדים במוסדות האקדמיים בקריית אונו והסביבה הקרובה, ומצד שני, ליצור מבנה שישרת את כל תושבי הסביבה ויהפוך למקום מפגש ונקודת ציון".

 

כיצד זה התאפשר?

"הודות לשיתוף הפעולה עם העירייה והחברה הכלכלית, והודות לתמיכה ולאוזן הקשבת לה זכינו, הבאנו לידי ביטוי את החזון של העירייה ליצירת בית חם לסטודנטים בתוך קריית אונו.

 

הבניין מהווה דוגמה מצוינת לעירוב שימושים: הקמת מגורי סטודנטים מעל קומה מסחרית בתוך שכונת מגורים ותיקה: בקרבת מוסדות אקדמיים, מבני חינוך ומרכז קניות. כך נוצרת אינטרקציה מפרה בין הסטודנטים והתושבים. המבנה החדש משרת גם את תושבי השכונה וגם נותן פתרון למגורי סטודנטים".

 

מה מייחד את המעונות במכללה?

"מתקיים דיאלוג בין הרחוב והבניין, בין הפנים והחוץ, בין הסטודנטים הגרים בתוך המבנה לעוברי אורח ותושבי הסביבה. דיאלוג זה מתבטא בשילוב בין קומת המסחר ולובי המעונות, וגם בריבוי המרפסות המלוות את החזיתות לרחוב שלמה המלך ורחוב צה"ל, שנותן עומק לבניין ויוצר אינטרקציה בין הרחוב והחיים בתוך הבניין".

 

אוניברסיטת אריאל - עם הפנים לנוף

בתוך העיר אריאל שבשומרון, מתנוסס בניין אוניברסיטת אריאל הנחשבת לאחד ממוסדות הלימוד המרכזיים באזור המרכז, עם למעלה מ-15,000 סטודנטים. מי שתכנן את המעונות במוסד, הוא האדריכל דוד מוצפי.

 

מה עמד לנגד עיניכם, בעת תכנון המעונות באוניברסיטת אריאל?

"אוניברסיטת אריאל הנה אוניברסיטת מחקר מובילה בטכנולוגיה, בחדשנות ובדרכי ההוראה והמחקר. מתוך כך, שמה לה האוניברסיטה יעד להקים מתחם לימודים ומגורים בסביבה ירוקה, המשלבת טכנולוגיה מתקדמת, שתהווה מרכז לימודי, חווייתי וחברתי עבור התלמידים.

 

מעונות הסטודנטים באריאל (צילום: דוד מוצפי) (צילום: דוד מוצפי)
מעונות הסטודנטים באריאל(צילום: דוד מוצפי)

 

קריית המעונות ממוקמת בתוך הקמפוס ומתפרשת על פני מספר מתחמים: "מתחם מעונות מרכז" - בו 3 בניינים מאוכלסים ועוד 6 בניינים בתהליכי בנייה. בעוד מספר חודשים יסתיימו עבודות הגמר ובמתחם יהיו סה"כ 9 בנייני מעונות עם תכולת 7,000 מיטות, שיתפרשו על שטח של 45 דונם שיכללו בו: מקומות חנייה, שטחים מגוננים, טיילת, אמפי תיאטרון, חדר כושר, שטחי מסחר, מועדון, טרסות גפנים ועוד.

 

הבנייה מבוצעת בשיטה מודרנית וירוקה ככל שניתן, תוך עמידה בקריטריונים ונהלים של ות"ת ומנהל מקרקעי ישראל לבניית מעונות. קריית המעונות משקיפה אל טיילת רומנטית ונוף פתוח לטבע, מרוחק ועוצר נשימה. בשטח של 400 מ"ר ייבנו מתקני ספורט, מועדון כושר (נוסף על המועדון הקיים כבר במתחם המעונות) ואמפיתיאטרון מרשים הכולל 1,500 מושבים.

 

מה מייחד את המעונות?

ברמת היצע החדרים יש מענה לכל דורש. החל מדירות סטודיו לסטודנטים שמעוניינים לגור לבד, וכלה בדירות שותפים או לחלופין, דירות לזוגות נשואים, דוקטורנטים ואף פוסט דוקטורנטים שרבים מהם מגיעים מחו"ל".

 

הדירות מאובזרות במטבח, ריהוט, מיזוג ושירותי תחזוקה. יש שירותי כביסה, חדר כושר מחודש, וחדר כושר נוסף שייפתח בשנה הקרובה עם דגש על ההיבט החברתי ועל פעילויות שונות.

 

כחלק מהתפיסה של קמפוס ירוק נבנו בקרבת בנייני המעונות טרסות בהן נשתלו גפנים והמחקר שנעשה בהן משתלב בתוכנית הלימוד בקמפוס. כמו כן, מתקיים במתחם המעונות תהליך של טיהור שפכים ההופך את מי השופכין של המעונות למי השקיה לגפנים אלו.

 

מכוניות לתפרנים

אם בכל זאת לא השתכנעתם ואתם מעדיפים להמשיך ולגור בבית ההורים או בשכירות בעיר עם או בלי שותפים ולהגיע משם ללימודים, כדי לא להיתקע בפקקים או לבזבז זמן בתחבורה הציבורית, ריכזנו עבור ה"תפרנים" שביניכם טבלת מחירון של מכוניות משומשות, זולות וחסכוניות - עפ"י מחירון יצחק לוי – האוטוריטה בתחום - שיעשו עבורכם את העבודה. לדבריו, " מדובר מצד אחד במכוניות קטנות, נוחות לתמרון בתוך העיר, ושקל למצוא איתן חנייה, ומצד שני, הן מתאימות גם לנסיעה מחוץ לעיר".

 

יונדאי גטס 5 דלתות GLS, נפח 1,599 סמ"ק, שנת יצור 2008 - מחיר 13,600 שקלים

סקודה פביה 5 דלתות, נפח 1,400 סמ"ק, שנת יצור 2007 - מחיר 14,600 שקלים

פיאט פנדה 5 דלתות, נפח 1,250 סמ"ק, שנת יצור 2008 - מחיר 14,600 שקלים

פיג'ו 207, X-LINE חמש דלתות ידני, נפח 1,360 סמ"ק, שנות יצור 2008 - 12,600 שקלים

סיטרואן C-3 SX5, נפח 1,600 סמ"ק, שנת יצור 2008 - 15,000 שקלים

שברולט אוואו, נפח 1,399 סמ"ק, שנת יצור 2008 - 12,600 שקלים

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיכאלה איתן אדריכלים
מעונות קריית אונו
צילום: מיכאלה איתן אדריכלים
מומלצים