שתף קטע נבחר
 

מנופאים: "המוצר הכי זול בענף שלנו הוא חיי אדם"

הטרגדיה בכפר סבא הציפה שוב את ההפקרות בתחום הבטיחות בענף הבניין, ששבה וגבתה הבוקר את חייו של פועל בניין נוסף שנפל מגובה. יו"ר אגודת מהנדסי הבטיחות ונציג איגוד המנופאים, סיפרו לאולפן ynet על ההזנחה ארוכת השנים ועל מחיריה הכבדים

 

מדוע המנופים קורסים?    (צילום: אלי סגל)

מדוע המנופים קורסים?    (צילום: אלי סגל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

האסון בכפר סבא בתחילת השבוע (א'), שבו נהרגה נטע רוטמן (52) מקריית אונו ממנוף שקרס על מכוניתה, שב והעלה את ההפקרות בכל הקשור לפיקוח על בטיחות בענף הבניין, המוביל בשיעור תאונות העבודה. ד"ר אמיר פרי, יו"ר אגודת מהנדסי הבטיחות, ורוני ירמיהו, איגוד המנופאים, סיפרו באולפן ynet על ההזנחה ארוכת השנים ועל מחיריה הכבדים במספר ההרוגים והפצועים.

  

"המצב של הבטיחות הן באתרי הבנייה והן מצב המנופים הוא נושא שלא מטופל באופן הראוי והנדרש על ידי רשויות המדינה", אמר פרי. "המנוף שקרס לפני מספר ימים, נבדק חודש וחצי לפני קריסתו על ידי בודק מוסמך ועובדה שהבדיקה לא באמת אימתה את הבעיה. המצב הוא שיש לנו מנופים מאוד מאוד ישנים ואנחנו לא נותנים להם את תשומת הלב הראויה".

מנוף שקרס אתמול בירושלים (צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה) (צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה)
מנוף שקרס אתמול בירושלים(צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה)

בהמשך ציין כי צריך קודם כל להגביל את שנת הייצור של מנופים בישראל. לדבריו, "לא יכול להיות שיהיו כאן מנופים בני 30 ו-40 שנה, כי אנחנו לא מסוגלים לבדוק את המצב המכני והמבני שלהם, ולכן אנחנו מגיעים למצב שבו מנופים קורסים".

 

ירמיהו אמר, כי "אנחנו משלמים את המחיר. אנחנו מתים, אנחנו נופלים. אנחנו אלה שיושבים למעלה, מסתכלים מלמעלה ואם יש טיפה רוח אנחנו מרגישים כל דבר שזז. אנחנו מלמדים את האנשים שלנו ועושים מצדנו את כל מה שאנחנו יכולים".

 

 

 (צילום: הנהגת הורי בית ספר אהוד מנור) (צילום: הנהגת הורי בית ספר אהוד מנור)
(צילום: הנהגת הורי בית ספר אהוד מנור)

"המוצר הכי זול בענף שלנו זה חיי אדם", הוסיף. "אנחנו המוצר הכי זול. אפשר להחליף אותנו, אפשר לזרוק אותנו, אפשר לזרוק אותנו מכל מקום. האנשים שלנו צריכים להתפרנס וכשהם עולים למנוף ואומרים 'אני לא יכול לעבוד בגלל שיש רוחות' או ש'אני לא סומך' או ש'אין תזכיר' או משהו כזה, זורקים אותם הביתה".

 

האסון בכפר סבא: מפעיל המנוף נעצר

אתמול האריך בית משפט השלום בפתח תקווה ביומיים את מעצרו של מפעיל המנוף בכפר סבא שממנו נהרגה נטע רוטמן, משה אסף, בחשד לגרימת מוות ברשלנות והחזקת סם, לאחר שעל גופו נמצאה מריחואנה. השופט ארז מלמד ציין בהחלטתו כי "היעדר אכיפה בענף הבנייה בישראל מוביל ל'מחלת הנפילה' בישראל, שפוקדת מנופים לעתים קרובות מדי".

 

האסון בכפר סבא (צילום: יאיר שגיא) (צילום: יאיר שגיא)
האסון בכפר סבא(צילום: יאיר שגיא)

בבדיקה שנערכה למנוף בחודש שעבר לא נמצאו ליקויים מהותיים, ולדברי פרקליטו של המנופאי, עו"ד משה ליפשיץ, הוא נמצא תקין גם בבדיקה חוזרת שנערכה בשבוע שעבר. ליפשיץ הוסיף כי לדברי מרשו התאונה נגרמה מכשל טכני שלא היה תלוי בו. לגבי כמות הסם הקטנה שנמצאה אצל מרשו, אמר ליפשיץ: "אין קשר בין מה שהיה לו בכיס לבין קריסת המנוף, שקרתה בשל כשל טכני של החומר שממנו עשוי המנוף".

 

מפעילי מנופים מתריעים ללא הרף על רמת הבטיחות והתחזוקה הלקויה של מנופים ועגורנים באתרי הבנייה, שרבים מהם ישנים מאוד. עוד טוענים גורמים בתחום כי החברות מחויבות לבדוק את המנופים מדי חצי שנה, אך הן שמשלמות לבודקים, וכמו כן אין מגבלות תקינה על מנופים ישנים. ראובן בן שמעון, ממונה בטיחות מוכר בענף הבנייה ומייסד הפורום למניעת תאונות, אמר ל-ynet: "ככל הנראה ועל פי התמונות מזירת התאונה, מדובר במנוף זחלי ישן מאוד".

 

הבוקר (ג') התווסף הרוג נוסף לרשימת הרוגי תאונות העבודה בבניין - פועל כבן 40, שנפל מגובה באתר בנייה ביישוב טמרה שבגליל התחתון. אתמול קרס מנוף נוסף בירושלים, בארוע שהסתיים הפעם למרבה המזל ללא הרוגים ופצועים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים